Petua Turunkan Kolesterol Tanpa Ubat


JIKA ANDA  PERNAH RASA SEPERTI DI BAWAH INI, SILA TERUSKAN BACAAN ANDA.
  • Cepat penat dan sesak nafas
  • Kebas tangan dan kaki
  • Pegal leher
  • Banyak angin
  • Obesiti
Kalau ADA. Anda mungkin dah ADA “SIMPTOM” TINGGI  KOLESTROL!
Terkejut bila dengar kan! Bahaya ke tinggi  kolestrol ini ?

YA SANGAT BAHAYA!  JANGAN  “IGNORE” YE
TIDAK KIRA MUDA ATAU TUA, JIKA TIDAK DI KAWAL  IA BUAT ANDA MENDERITA DALAM DIAM.

Tapi Chill  ye! Sebab sebenarnya kolestrol ini boleh dikawal  dan diturunkan tanpa ubat hospital pun!
Paling penting , Anda perlu ubah gaya hidup dan pemakanan anda agar lebih baik.

80% kolestrol terhasil daripada hati kita dan 20% daripada pemakanan yang kita ambil setiap hari. Antara faktor pengumpulan kolesterol disebabkan suka makan  makanan berasaskan produk haiwan  seperti daging,susu,kuning telur dan sebagainya. Gaya hidup yang kurang bersenam, merokok juga adalah asbabnya.

Ramai yang terkejut dengan fakta ini. Hakikatnya, masalah kolesterol tinggi tidak memilih mangsa dan boleh mengancam sesiapa saja. Tidak kira usia, jantina atau saiz badan. Mitos bahawa kolesterol tinggi hanya berlaku kepada golongan tertentu adalah tidak benar.

“Golongan wanita dan lelaki mempunyai risiko yang sama. Mereka yang tidak obes dan orang muda juga berisiko tinggi. Malangnya, masalah kolesterol tinggi lazimnya tidak menunjukkan sebarang simptom. Malah, kewujudan masalah ini biasanya hanya dikesan di saat-saat genting,”




JANGAN TUNGGU LAGI! CEGAH SEBELUM TERLAMBAT! 

Sebelum saya pergi lebih jauh, kenali dulu kalori dalam makanan harian anda yang menyumbang peratus besar kolesterol dalam badan. 

Jangan main tibai je sis...
Kena tahu apa yang kita makan...

Kalau boleh elak....elakkan ye...
Selamat Mencuba...








Untuk yang mahu mula jaga pemakanan, boleh mula belajar kenali apa itu kalori. tak perlu hafal makanan itu ini ada berapa kalori. Tapi paling kurang ambil tahu apa itu kalori dan macamana pengambilan makanan dengan jumlah kalori yang betul boleh assist anda dengan diet harian.

Kalau tahu pasal kalori intake, makang sedak hari-hari pun tiada hal. Cuma jaga part kolestrol, tekanan darah bagai semua itu. So eat clean people!

CARA RAWAT KOLESTEROL TANPA UBAT 
Orang melayu ni kan tak lepas dari suka makan makanan yang berlemak, berminyak, yang pedas dan macam-macam lah.

Bila dah makan macam-macam mulalah kolestrol naik. Nak tinggikan kolestrol memang senang je tapi nak turunkan punyalah susah.

Diantara petua-petua yang boleh anda ikut ialah :-

1) SAYUR BENDI
Hanya dengan minum air rendaman bendi.

Caranya sangat mudah. Hanya potongkan 10 atau 15 batang bendi menjadi kecik. Kemudian letakkan bendi yang dipotong ke dalam 1 liter air dan simpan di dalam peti sejuk.

Biarkn air rendaman menjadi pekat. Tambah lagi air. Kemudian boleh lah di minum setiap pagi.
Semoga bermanfaat. 




2) BIJI BUAH BETIK
Mula mula korang kena keringkan dulu biji betik tu dengan menjemurnya dibawah matahari selama lebih kurang 3 hari. 

Bila dah kering, boleh la diblend atau kalau rajin tumbuk biji betik tu sampai jadi serbuk. 

Kemudian ambik serbuk biji betik tu dalam 1 sudu teh dan campurkan dengan air panas. 

Korang boleh tambah dengan madu atau sedikit gula untuk nak bagi rasa sedap sikit laa. 

Atau anda juga boleh buat begini.
Korang ambik 1sudu teh serbuk biji betik tu kemudian masukkan dalam jus betik. 

Minum 1 hingga 2 gelap jus sehari. In Shaa Allah jika diamalkan selalu paras kolesterol dalam darah akan menurun dan berat badan jugak akan turun. 

Selamat mencuba dan silakan share yea.




3) BARLI DAN LEMON 
Bahan-bahan (untuk 1 gelas)

3 sudu besar barli
2-3 sudu kecil madu
3 gelas air
1 hirisan lemon

Caranya. 

1. Basuh dan rendam dulu barli tu dalam 2-3 jam sebelum direbus.
2. Rebus barli dengan sukatan 3 gelas air (guna api sederhana atau kecil) sehingga empuk dan agak-agak dapat dalam 1 gelas air. 3. Sejukkan.
4. Tuang ke dalam gelas dan masukkan madu.
5. Perahkan lemon dan boleh diminum.

Air barli ini dikatakan sebagai satu minuman yang baik untuk mengurangkan kadar kolesterol dalam darah, lantas mengurangkan risiko masalah sakit jantung. 

Serat yang terdapat di dalam beras barli juga tinggi dalam beta-glucan yang mana boleh mengelakkan penyerapan kolestrol dari makanan ke perut dan usus.

Kredit: Saleha Maarof & Tengku Asmadi


Z

ANDA BOLEH KLIK DI SINI UNTUK LEBIH BANYAK INFO TENTANG KOLESTEROL Segalanya tentang kolesterol


Jangan lupa 
JOM PM SAYA UNTUK CERITA TENTANG SHAKLEE 😍😍

Untuk info lanjut 👇👇
Detail seterusnya BOLEH KLIK DI SINI 
Whatsap ≠ Kak shida
Instagram ≠ shidarahmat_com
Facebook ≠ Shida Rahmat
Twitter ≠ Shida Rahmat
Youtube ≠ Shida Rahmat


0 ulasan: