Vitamin Atasi Sembelit Bagi Semua Peringkat Umur

Vitamin Sembelit Untuk Semu Peringkat Umur
Sembelit bukan masalah besar bagi semua peringkat umur tetapi akan menjadi masalah besar jika ia mendatangkan sakit yang sukar digambarkan. Oleh itu suka saya nak kongsi vitamin sembelit untuk semua peringkat umur 

MEAL SHAKE VITAMIN SEMBELIT UNTUK KANAK-KANAK 
Mealshake sediakan hidangan yang lengkap dengan vitamin, mineral dan asid amino yang diperlukan oleh badan kita. Ia diperbuat daripada bahan semulajadi seperti buahan, sayuran, kacang soya dan lactalbumin (sejenis susu). Lactalbumin mengandungi protein yang sangat berkualiti dan mudah diserap ke dalam sistem tubuh daripada peringkat bayi sehingga dewasa,

Antara manfaat utama Mealshake:
  • Mempunyai nutrisi lengkap 24 jenis vitamin dan mineral yang diperlukan.
  • Kaya dengan protein untuk pembinaan sel-sel badan dan otot.
  • Mengandungi asid folik, kalsium, biotin dan magnesium yang diperlukan oleh badan untuk membina tulang yang kuat semasa proses tumbesaran.
  • Kaya dengan serat larut untuk membantu proses membuang.
  • Tidak mengandungi pewarna dan gula tiruan.

Melashake mempunyai serat larut yang sangat membantu dalam proses pembuangan. Selain itu, ia juga mengandungi magnesium yang membantu proses pergerakan usus yang normal. Magnesium ni juga berfungsi untuk tarik air masuk ke dalam usus dan sekaligus buatkan najis lebih lembut dan senang untuk dibuang.
Harga Meal Shake RM120

Testimoni Sembelit Meal Shake 

Testimoni Sembelit Meal Shake
HERBLAX VITAMIN SEMBELIT UNTUK DEWASA 
Setiap satu herba ini mempunyai fungsi yang sangat baik dalam membantu melawaskan perut, mengatasi sembelit, sekaligus melancarkan penghadaman.
  • Daun Senna telah digunakan secara tradisional sejak beribu tahun dahulu sebagai laksatif (julap) semula jadi. Daun Senna merangsang pembersihan yang lembut pada usus dan perut, serta mengurangkan penyerapan lemak.
  • Buckthorn bark membantu melembutkan najis untum memudahkan pergerakan serta memberi lembapan kepada usus.
  • Licorice root membantu proses detoks di bahagian usus.
  • Daun alfalfa membantu membersihkan usus, melawaskan serta mengurangkan bau badan.
  • Fennel seed membantu mengeluarkan toksin yang terkumpul dari lebihan makanan, membantu pencernaan, dan berkesan untuk mengatasi sembelit serta kembung perut.
  • Anise seed membantu merangsang pengeluaran jus gastrik untuk membantu pencernaan.
  • Rhubarb root banyak digunakan di dalam perubatan Cina sebagai antibiotik.
  • Blue malva flower membantu proses detoks
  • Culver’s root membantu mengatasi lebihan air dalam badan (water retention)
Harga Herblax RM58

Testimoni Sembelit Herblax 

Testimoni Sembelit Herblax 
OSTEMATRIX VITAMIN SEMBELIT UNTUK IBU HAMIL 
  1. Shaklee Ostematrix adalah suplemen kalsium yang mengandungi magnesium, vitamin D dan boron.
  2. Tiada ubat perangsang pelawas dalam kandungannya.
  3. Magnesium dalam Ostematrix membantu secara tidak langsung dengan memudahkan pergerakan otot usus untuk mengeluarkan najis secara lembut.
  4. Magnesium juga boleh membantu menyerap air lebih baik. Penambahan air di dalam kolon menyebabkan najis menjadi lebih lembut dan mudah untuk dikeluarkan
Ibu hamil yang mengambil Ostematrix pada waktu malam sebelum tidur sangat membantu untuk:
  • melembutkan najis 
  • merangsang pergerakan najis
  • membolehkan ibu-ibu membuang air besar tanpa rasa sakit akibat sembelit 
ANTARA MANFAAT LAIN OSTEMATRIX UNTUK IBU HAMIL
  1. Membantu menghilangkan lenguh badan dan sakit pinggang
  2. Membantu mengelakkan kekejangan otot atau cramp ketika kehamilan
  3. Membantu mengatasi masalah gigi ibu hamil yang mudah rapuh dan longgar akibat kekurangan kalsium
  4. Membantu mengurangkan risiko pra-eklampsia ketika hamil
  5. Menampung kekurangan kalsium ibu hamil
Harga Ostematrix RM62

Testimoni Sembelit Ostematrix 

Testimoni Sembelit Ostematrix 
ALFALFA VITAMIN SEMBELIT UNTUK IBU MENYUSU 
  • 10 biji alfalfa menyediakan nutrisi yang menyamai segelas susu.
  • Alfalfa membekalkan nutrisi yang mana kebanyakannya tidak terdapat dalam buah-buahan mahupun sayuran. Ia kaya dengan protin , asid amino, klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan fitokimia.
  • Membantu untuk proses detox (pembersihan) tubuh secara total. Konsisten makan alfalfa memang badan rasa ringan.
  • Membantu mereka yang ada masalah water retention atau gemuk air. 
  • Dengan konsep supply versus demand, susu badan akan menjadi banyak.
  • Berfungsi sebagai ‘kacip fatimah’ untuk para isteri.. zassss!
  • Melegakan keletihan
  • Memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit.
Harga Alfalfa RM59

Testimoni Kurus Alfalfa 
Semoga dengan keempat-empat vitamin ini dapat membantu anda dan keluarga keluar dari masalah sembelit.

Klik di sini juga untuk lebih banyak info tentang yang berkaitan 
Untuk info lebih detail boleh klik di gambar 






Continue Reading

7 Punca Berak Berdarah Yang Perlu Diketahui

7 Punca Berak Berdarah Yang Perlu Diketahui
Berak berdarah adalah tanda pesakit mengalami masalah usus. Pendarahan mungkin disebabkan daripada usus besar atau dubur. Sebahagian besar gejala najis berdarah adalah disebabkan masalah yang tidak serius seperti buasir dan ‘anal fissure’ (luka pada dubur) di mana rawatannya adalah asas dan tidak kompleks.

7 Punca Berak Berdarah
(1) Buasir (haemorrhoids)
  • Pembengakkan saluran darah di bahagian anus (lubang dubur). Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. 
  • Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darahW teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran.
Buasir
(2) Luka pada dubur (anal fissure)
  • QQW, Fissure adalah luka atau koyakan di dubur.  Keadaan ini disebabkan oleh kecederaan pada dubur kerana sembelit atau cirit-birit.  Fisura ani boleh dicirikan oleh rasa sakit yang tajam di dubur atau najis berdarah (BAB).
  • Biasanya boleh sembuh sendiri dalam beberapa hari atau minggu.  Salah satu carayang biasanya disyorkan untuk mengatasi keadaan ini adalah dengan meningkatkan pengambilan makanan berserat.  Sekiranya pengendalian bebas tidak dapat mengurangkan aduan kerana retakan ani, lebih baik berjumpa doktor dengan segera.
Anal Fissure
(3) Diverticular disease
  • Dinding usus yang lama membentuk poket kecil di sepanjang dinding usus besar. Dikaitkan dengan kolon. Ia adalah penyakit gastrousus yang dicirikan oleh keradangan kepingan divertikulum tidak normal yang dapat berkembang di dinding usus besar. 
  • Permulaan gejala biasanya merangkumi sakit abdomen bawah yang timbul secara tiba-tiba, tetapi masa mula gejala juga boleh berlaku dalam beberapa hari. Mungkin juga terdapat loya dan cirit-birit atau sembelit. Demam atau tahi berdarah menunjukkan adanya komplikasi. Serangan berulang mungkin berlaku.
Deverticular Disease
(4) Colitis
  • Keradangan usus yang disebabkan kuman atau masalah kronik (ulcerative colitis). Colitis adalah keradangan usus besar (usus besar) dan hujung usus besar yang menghubungkan ke dubur (rektum).  Keadaan ini sering dicirikan oleh cirit-birit yang berterusan, disertai dengan darah atau nanah di dalam najis.
  • Colitis ini biasanya bermula dari pembentukan luka di rektum, kemudian menyebar ke atas.  Luka di usus besar ini menyebabkan penghidap membuang air besar lebih kerap dan najis yang keluar disertai dengan darah atau nanah.
Colitis
(5) Polip
  • Ketumbuhan pada dinding usus. Polip adalah tisu yang tidak normal dan mempunyai tangkai yang tumbuh di dalam badan.  Polip biasanya berukuran kecil dan mempunyai tangkai yang menyerupai jamur.  Tisu yang tidak normal ini boleh tumbuh di mana sahaja di dalam tubuh manusia.
  • Polip sering disalahtafsirkan sebagai tumor malignan.  Sebenarnya, polip adalah tumor jinak, bukan barah.  Walau bagaimanapun, polip harus tetap waspada kerana mereka adalah tisu yang tumbuh secara tidak normal.  Ini tidak menolak kemungkinan bahawa keberadaannya dapat berkembang menjadi sesuatu yang ganas (barah).
Polip
(6) Kanser usus.
  • Usus besar terdiri dari kolon dan rektum yang memainkan peranan penting dalam proses pembuangan najis. 5 hingga 6 kaki pertama usus besar adalah kolon dan rectum adalah 6 inci panjang yang berakhir di dubur. Kanser kolon dan rektum adalah salah satu satu daripada kanser yang kerap berlaku di dunia. 
  • Di Malaysia Barat pada tahun 2002, ia merupakan kanser tertinggi di kalangan lelaki dan ketiga di kalangan wanita. Bangsa Cina mencatatkan bilangan tertinggi pesakit kanser kolon dan rektum. Kanser kolon dan rectum biasanya bermula dengan polip (unjuran berbentuk jejari) dan berubah kepada kanser. Pengesanan awal amat penting bagi membolehkan pembuangan polip dengan segera.
Kanser usus
(7) Cirit birit yang berpanjangan.
  • Cirit birit berterusan juga menandakan seseorang itu berkemungkinan mengalami radang usus yang turut menunjukkan gejala seperti keracunan makanan.
  • Radang usus atau inflamatory bowel disease (IBD) boleh dirawat tetapi kebanyakan pesakit datang lambat kerana salah faham dengan cirit birit atau keracunan makanan.
  • Mereka yang ada cirit birit lebih daripada empat hingga enam minggu kebanyakannya bukan keracunan makanan kerana keracunan biasanya berlaku kurang daripada tempoh berkenaan.
  • Pemeriksaan lanjut perlu seperti endoskopi iaitu memasukkan kamera melalui dubur untuk melihat keadaan usus besar perlu dijalankan untuk memastikannya.
Cirit-birit
Masalah najis berdarah ini tidak boleh dipandang ringan kerana ia boleh menjadi tanda penyakit usus yang merbahaya seperti kanser usus. Mendapatkan rawatan awal untuk kanser usus adalah penting untuk penyembuhan sepenuhnya.

Klik di sini juga untuk lebih banyak info tentang yang berkaitan Najis Berdarah dan Sembelit boleh membawa maut
Untuk info lebih detail boleh klik di gambar 


Continue Reading

7 Tanda-Tanda Kolesterol Tinggi Dalam Darah

7 Tanda-tanda kolesterol tinggi dalam darah
Untuk dapatkan bacaan kolesterol mestilah melalui ujian darah dari pakar perubatan. Kolesterol tinggi tidak dapat dikesan melalui mata kasar kecuali ada kesan-kesan awal yang dialami.

7 TANDA-TANDA KOLESTEROL TINGGI DALAM DARAH
(1) Tangan dan kaki mati atau bengkak 
Masalah ini juga boleh terjadi kepada pesakit diabetis, hipotiroid dan lain-lain. Awas!! ini adalah salah satu tanda kolesterol tinggi.
Makin tinggi kolesterol maka akan kerap terjadi tanda ini kerana pembuluh darah tersumbat. Akibatnya oksigen dan nutrisi yang mengalir tersekat khususnya pada kaki dan tangan. Di mana tempat paling jauh dari jantung. 
kaki dan tangan tidak berasa apa-apa
(2) Sakit kepala 
Seringnya terjadi ketika kadar kolesterol kian meningkat, penyumbatan pun boleh terjadi di pembuluh arteri.
Sirkulasi oksigen ke otak pun terganggu. Akibatnya, kita akan terus merasa pusing dan sakit kepala. Disebabkan hal ini ada juga orang akan pengsan.
Sakit kepala tiba-tiba
(3) Sesak dada 
Sekiranya anda merasa sesak pada dada anda juga didatangi dengan rasa seolah-olah terbakar, perih, dan panas.
Dilansir Verywell Health, ini merupakan tanda bahawa kolesterol yang tinggi itu telah menguasai pankreas. Jika dibiarkan berkemungkinan akan menjadi penyakitBatu Hempedu.
Sesak dada hingga tsk boleh tarik nafas
(4) Nafas berbau 
Bau mulut atau halitosis juga merupakan tanda yang umum dimiliki oleh orang ysng mempunyai kolesterol tinggi. 
Ini terjadi disebabkan oleh terlalu banyak makan makanan berlemak.
Untuk mengubahnya menjadi energi, tubuh harus melakukan ketosis (proses pemecahan lemak). Proses tersebut mengeluarkan gas yang akhirnya membuat napas bau tak sedap.
Nafas berbau 
(5) Selalu keletihan
Sering lemah, letih dan terasa lelah biasanya disebabkan oleh kekurangan nutrisi. Ini dapat terjadi kerana kadar kolesterol jahat telah berlebihan.
Pembuluh darah yang tersumbat oleh zat tersebut akhirnya tidak boleh mengalirkan nutrisi dengan baik ke seluruh tubuh. Akhirnya, tubuh pun akan terasa lemah. Hinggakan, sampai tidak boleh melakukan sebarang aktiviti.
Selalu letih dan lesu
(6) Penglihatan tergangu 
Kajian dari State University of New York College of Optometry, Amerika Syarikat, mendapati bahawa tahap LDL yang tinggi mempunyai akibat pada kesihatan mata kita.  Terdapat beberapa masalah yang timbul.  Keadaan ini sering dialami ketika tahap kolesterol kronik.
Pertama, kornea akan ditutup dengan cincin nipis yang diperbuat daripada lemak.  Kedua, kolesterol juga akan menyebabkan pembengkakan kulit di dekat hidung dan mata.  Ini akan mengganggu penglihatan kita.  Sementara yang ketiga, penyumbatan arteri akibat kolesterol juga akan mengganggu kerja retina dalam menangkap bayangan.
Penglihatan terganggu
(7) Sesak nafas
Jika kolesterol terlalu tinggi, kita akan berasa sesak nafas. Ini terjadi kerana saluran darah tersumbat oleh kolesterol jahat.
Sebenarnya semua tanda yang disebutkan di atas tidak selalu berlaku.  Selalunya, kolesterol tinggi tidak menunjukkan tanda-tanda.
Sesak nafas
Oleh itu, sangat penting untuk melakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala.  Dengan cara itu, kita dapat mengetahui bagaimana tahap kolesterol tubuh dan boleh segera diatasi.

Klik di sini juga untuk lebih banyak info tentang Omega Guard Shaklee

Untuk info lebih detail boleh klik di gambar 


Continue Reading

Omega Guard Shaklee Bantu Atasi Kolesterol Tinggi

Omega guard Shaklee Bantu Atasi Kolesterol Tinggi
Omega Guard  Shaklee merupakan minyak ikan yang tinggi dengan kandungan Omega-3, EPA, dan DHA. Ia terbukti berkesan dalam membantu menurunkan kolesterol tinggi.

Kelebihan Omega Guard Shaklee Untuk Pesakit Kolesterol Tinggi
Membantu mengekalkan profile Lipid yang sihat. Profil lipid adalah merangsang bacaan jumlahnya keseluruhannya kolestrol, Kolestrol HDL (Kolestrol Baik), Kolestrol LDL (Kolestrol Jahat) dan trigliserida.
Ia digunakan sebagai salah satu penilaian untuk menentukan risiko anda terhadap penyakit jantung. Pengambilan Omega-3 secara teratur didapati meningkatkan profil lipid secara POSITIF dengan:
  1. Meningkatkan paras kolestrol HDL (Kolestrol Baik)
  2. Mengurangkan tahap trigliserida (lemak dalam darah)
  3. Merendahkan risiko penyakit jantung.
Asid lemak omega-3 yang terkandung dalam Omega Guard Shaklee ini lah yang jadi 'hero' dalam usaha nak turunkan tahap kolesterol. Biasanya mereka yang mengalami kolesterol tinggi ni seringkali dikaitkan dengan risiko serangan jantung!

Omega Guard Shaklee terdiri daripada 7 asid lemak Omega-3 semulajadi iaitu EPA (Eicosa Pentaenoic Acid), DHA (Docosa Hexaenoic Acid), ALA dan lain-lain lagi.  Satu hidangan OmegaGuard (3 biji) menyediakan 990mg Asid Lemak Omega-3.
Takrif bacaan kolesterol yang diperlukan oleh badan
Omega Guard sememangnya tidak diekstrak dari hati minyak ikan yang mengandungi toksik berbahaya.
Minyak ikan OmegaGuard dihasilkan daripada ikan yang tinggal dilautan dalam (deep ocean) dan air sejuk bukan ikan yang senang dapat dipantai atau sungai…ikan-ikan ini pula mengandungi asid lemak tidak tepu yang tinggi.
Sebab itu la minyak ikan OmegaGuard yang terbaik….tidak tercemar dengan bahan-bahan merbahaya…

KHASIAT OMEGA 3 UNTUK KESIHATAN
  1. menurunkan kadar triglyceride dan kolestrol jahat LDL dalam badan 
  2. mengawal tekanan darah dalam badan 
  3. mengurangkan risiko sakit jantung dan cardiovascular 
  4. memperbaiki masalah alahan kulit seperti eczema dan psoriasis 
  5. meningkatkan kesihatan hati 
  6. mengurangkan demam, bronchitis, lelah, Hepatitis dan SLE 
  7. mengurangkan risiko penyakit alzheimer dan schizophrenia 
  8. meningkatkan daya tumpuan, fungsi otak dan self control 
  9. membantu perkembangan otak janin, bayi dan kanak2 
  10. membantu pembakaran lemak dan menurunkan berat badan 
  11. mengurangkan keradangan dan ketegangan sendi seperti gout 
  12. mencegah cancer paru2, payudara, prostate dan colon 
Manfaat Omega Guard Shaklee
Omega Guard Shaklee jika di letakkan di dalam freezer berjam-jam lamanya sekali pun, ianya TIDAK BEKU! 
Itu tandanya, kandungan Omega Guard Shaklee bukan air, bukan lemak ikan! 
Ianya minyak ikan berkualiti tinggi yang tinggi dengan kandungan Omega 3, EPA, DHA!

Klik di sini juga untuk lebih banyak info tentang Omega Guard Shaklee

Untuk info lebih detail boleh klik di gambar 


Continue Reading

Vitamin Kecutkan Fabroid

Vitamin Kecutkan Fabroid
Ada wanita yang ada fibroid tapi tak rasa apa-apa pun. Tiada symptom, tiada sakit. Tau-tau je memang dah ada. Yang tu memang susah sikit lah nak kesan melainkan terus dengan scan. Tapi ada juga wanita yang ada tanda-tanda tapi dibiarkan sehingga bilateral dapat tahu fabroid sudah besar.
VITAMIN BANTU KECUTKAN FABROID
(1) VIVIX 
Perlu kita ingat bahawa dalam badan kita ada 11 sistem yang perlu beroperasi dengan baik bagi menjadikan kita manusia yang sihat. Semua sistem terbentuk daripada sel. Daripada sel menjadi tisu dan daripada tisu menjadi organ dan daripada organ menjadi sistem. Jadi perlu untuk sel kita sihat bagi menghasilkan sistem yang sihat.

Salah satu sistem dalam badan kita ialah sistem peranakan. Sel sistem peranakan ini perlu sihat bagi melahirkan sistem yang sihat. Jadi, dengan pengambilan Vivix yang berfungsi untuk membaiki dan menyihatkan sel, maka secara langsung ianya juga akan membantu mengecutkan fibroid dan menghasilkan sistem peranakan yang sihat.

In sha Allah dengan pengambilan Vivix yang berterusan akan membantu untuk mengecutkan dan menghilangkan fibroid. campuran resveratrol dan polifenol yang sangat tinggi antioksidan sangat baik untuk melindungi sel, memerangi radikal bebas dan meningkatkan tenaga sel.

(2) OMEGA GUARD

Sejenis minyak ikan terbaik. Kandungan Omega-3 dalam Omega Guard sangat bagus untuk pesakit fibroid kerana ia dapat mengurangkan inflamasi (keradangan) akibat tekanan fibroid.

(3) Vitalea Iron Plus 
Vitalea adalah sejenis multivitamin yang mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh badan. Kandungan zat besi dalam vitalea sangat penting untuk membantu pembentukan darah merah. Pesakit fibroid mudah mengalami anemia kerana kerap kehilangan darah yang banyak. Jadi, mereka memerlukan dos zat besi yang berganda untuk proses pembentukan darah merah.

(4) VITAMIN C 
Vitamin C sejenis antioksidan membantu untuk melindungi sel, meningkatkan sistem imun badan. Vitamin C membantu untuk mengurangkan kekejangan dan kesakitan pada rahim. Salah satu tanda fibroid, pesakit akan kerap merasa sakit yang mencucuk-cucuk di perut seolah-olah kontraksi. Vitamin C berfungsi melegakan tekanan kesakitan tersebut. Vitamin C juga mempercepatkan penyerapan vitamin dan mineral dalam badan.

(5) GLA COMPLEX
Gla menstabilkan hormon di dalam badan. Tumbuhan fibroid dirangsang oleh hormon estrogen. Kandungan hormon estrogen yang berlebihan menggalakkan tumbuhan fibroid. Biasanya ada perimbangan antara 2 jenis hormon dalam tubuh wanita. Estrogen sentiasa dikeluarkan oleh kilang ovary, manakala progesteron dikeluarkan jika berlaku ovulation atau penetasan telur yg berlaku pada hari 13-14-15-16 dalam pusingan haid.

Jika tiada ovulation, maka kandungan progesterone tidak meningkat dan ini menggalakkan tindakan estrogen tanpa kaunter tindakan progesterone. Kesannya banyak yang tak baik , berbagai jenis tumbuhan dirahim dan dalam payaudara akan berlaku, dan diantaranya fibroid dan kanser. GLA Complex Shaklee membantu menstabilkan hormon dalam badan anda sekali gus mengatasi fibroid.

(6) CAROTOMAX
Carotomax berfungsi sebagai antioksidan penting untuk membunuh hormon xenoestrogen. Ia melindungi dari cyst/fibroid dari tumbuh kembali.
Antioksidan yang kuat amat baik untuk bantu kecutkan cyst. Ini termasuk vitamin A dan E dan selenium mineral dan juga polifenol. Antioksidan membantu melindungi sel-sel kita daripada kerosakan dan perubahan sel yang tidak normal.

Se Lengkap Fabroid
Untuk info lebih lanjut tentang fabroid, boleh klik di sini 

HARGA SET RM900
HARGA AHLI RM717
percuma keahlian711
percuma pos   
bonus tu RM35 

Untuk pertanyaan lanjut boleh klik di sini Kak Shida Info
Continue Reading

7 Tanda-Tanda Fabroid Yang Perlu Diketahui

Tanda-Tanda Fabroid Yang Perlu Diketahui
Semua wanita yang perlu mengenali simptom-simptom penyakit fabroid. Ini kerana ia datang tanpa kita sedar. Mungkin anda ada mempunyai tanda-tanda ini. Jom baca seterusnya.

TANDA-TANDA FABROID
(1) Haid yang banyak dan berpanjangan.
Pendarahan yang tidak mengikut tempoh haid dan tidak seperti haid normal. Jika mengalami situasi seperti ini sila berjumpa dengan pakar sakit puan segera.

Pendarahan yang banyak ketika haid

(2) Sakit dibahagian pelvis dan pinggang
Kesakitan ini biasanya dihadapi apabila saiz fibroid sudah membesar dan menekan organ lain. Kadang kala rasa seperti menyucuk-nyucuk umpama sewaktu senggugut. Bahagian pinggang juga akan terlibat sama.

Sakit pinggang 

(3) Sakit ketika hubungan seks
Penghidap juga mungkin akan merasakan sakit ketika melakukan hubungan suami isteri kerana bahagian peranakan akan terganggu dan fibroid juga akan terlibat.

Sakit ketika melakukan hubungan kelamin
(4) Buncit dan rasa perut senak.
Ada wanita yang mengalami senak perut dan ketidakselesaan. Perut seakan membesar umpama mengandung.
Perut buncit dan senak
(5) Masalah kesuburan.
Kebanyakan fibroid dikesan ketika wanita membuat pemeriksaan atau rawatan kesuburan. Memang menjadi kebiasaan penyakit fibroid ini mengganggu kesuburan wanita dan kebiasaannya mengalami haid yang tidak teratur.
Tidak subur
(6) Kerap membuang air kecil
Ini akan terjadi jika saiz fibroid sudah membesar dan menekan pundi kencing terbabit.
Kerap buang air kecil
(7) Anemia.
Anemia atau masalah kekurangan sel darah merah juga antara simptom yang dihadapi oleh penghidap penyakit fibroid. ini terjadi akibat dari pendarahan yang berlaku.
Animea

Sekiranya anda ada simptom-simptom penyakit ini, berkemungkin anda mempunyai fibroid. Mungkin sahaja. 
Tapi bagaimana nak pastikan sama ada simptom itu benar atau tidak, anda boleh terus pergi dapatkan pemeriksaan dengan pakar perubatan.

Cara diagnosis ada pelbagai, sama ada melalui sinar X-ray, Ultrasonagraphy, MRI, Hysteroscopy, ataupun ujian darah. Bergantung pada keadaan dan pendapat doktor yang merawat anda.


Klik di sini untuk mengenali lebih info tentang penyakit ini Kenali Penyakit FabroidUntuk pertanyaan lanjut boleh klik di sini Kak Shida Info

Continue Reading

Kenali Penyakit Fabroid

Kenali penyakit Fabroid
Wanita sudah berkahwin atau belum berkahwin mempunyai potensi dapat penyakit fabroid. Dalam entri kali ini sama-sama kita belajar mengenai FABROID.

APA ITU FABROID? 
Fabroid terbentuk di dalam rahim (uterus).
Ia juga dikenali sebagai ketumbuhan atau tumor sering terjadi kepada wanita terutama yang dalam usia reproduktif (subur). Dikatakan 20-50% wanita diusia subur “memiliki” fibroid sama ada mereka sedar ataupun tidak. Fibroid kecil biasanya tidak disedari, tetapi sekiranya ia semakin membesar, wanita akan mula mendapat komplikasi.

Fabroid boleh menyebabkan senggugut semakin teruk dan menganggu kitaran haid. Jika ia dibiarkan, fabroid ini boleh menyebabkan anda sukar untuk mendapat ZURIAT.

Jika fibroid semakin membesar dan ia memudaratkan , a̲nda perlu dibedah dan  rahim perlu dibuang. Masalah ini akan membuatkan  anda tidak akan mendapat zuriat selama lama nya.
Apa itu Fabroid?
PUNCA FABROID 
Punca fibroid rahim masih belum ditemui namun pengkaji beranggapan, ia terjadi oleh beberapa faktor seperti perubahan genetik dan hormon.Fibroid merangkumi sel otot dan tisu penyambung berserat(fibrous connective tissue). 

Penggabungan komposisi ini yang memberi pelbagai simptom seperti sakit di pangkal rahim, senggugut, masalah pendarahan tidak normal dan sakit ketika bersenggama.

Antara 70 sehingga 80% wanita menghidapi ketumbuhan fibroid rahim pada saat mereka mencecah usia 50 tahun. Malahan, anda juga mungkin cenderung untuk mengalami lebih daripada satu jenis fabroid.

JENIS-JENIS FABROID 
3 jenis ini adalah yang paling biasa ditemui pada wanita.  Sesetengah wanita mungkin menghidapi 1 jenis sahaja, tetapi ada juga yang mempunyai ketiga tiga jenis sekaligus. Hanya doktor sahaja yang boleh mendiagnose jenis fibroid seseorang wanita dengan kaedah pengimbas ultrabunyi.
  1. Inframural Fbroid : Jenis yang tumbuh diantara dinding rahim.
  2. Submucous Fibroid : Jenis yang tumbuh dari bahagian dalam dunding uterus. Jika ia membesar,  ia akan memenuhi ruang uterus.
  3. Subserosal Fibroid : Jenis yg tumbuh dibahagian luar dinding uterus.
Jenis-Jenis Fabroid
PEMAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN BAGI PESAKIT FABROID.
  1. Protien haiwan seperti daging lembu kerbau dan kambing.
  2. Minuman berkafien seperti kopi dan nescafe.
  3. Minuman beralkohol.
  4. Air berunsurkan soya.  Kecuali jika soya tersebut Non-GMO dan mengandungi isoflavones
  5. Makanan yang dibungkus atau dipanaskan dengan menggunakan bekas plastik.
  6. Produk tenusu seperti susu penuh lemak dan keju.
Makanan ini perlu dielakkan atau dikurangkan pengambilan ialah kerana ia meningkatkan lagi kadar estrogen dalam tubuh seseorang wanita.
BAGAIMANA FABROID BOLEH TERJADI?
Fibroid ni berkaitan dengan hormon wanita iaitu estrogen dan progesteron. Jadi bila sudah menopos atau putus haid, tiada bekalan hormon-hormon ini sekaligus menyebabkan saiz fibroid ni mengecut.

Tapi, jika sudah putus haid, saiz fibroid pulak tidak mengecut sebaliknya semakin besar atau bertambah-tambah jumlahnya. Ini adalah tanda-tanda tidak bagus kerana fibroid ini mungkin adalah jenis yang bahaya (leiomyosarcoma).

KESIMPULANNYA
Walau apa jenis sekali pun fibroid yang dihidapi,  ia boleh merosakkan uterus wanita dan boleh menyebabkan organ kewanitaan anda dibuang jika sudah tidak boleh dikawal.

Untuk pertanyaan lanjut boleh klik di sini Kak Shida Info


Continue Reading

5 Kelebihan Zink Untuk Rambut Gugur Bagi Wanita

5 Kelebihan Zink Untuk Rambut Gugur Bagi Wanita
Rambut gugur setiap hari itu dah dikira kronik. Guna syampo macam-macam pun masih ada rambut gugur. Ini kerap terjadi kepada kaum wanita setelah melahirkan anak.Jom saya kongsikan bagaimana elak rambut gugur dengan makanan tambahan.

INFO PENTING
Jika kandungan zink rendah dalam badan, folikel rambut lebih mudah terurai dan rambut mudah gugur! Memang bagus Zinc Plus Shaklee ni untuk rambut gugur. Ini lah dia makanan tambahan yang paling disarankan untuk kesihatan rambut.

Zink ialah mineral yang terkandung dalam setiap sel tubuh kita. Ia mengaktifkan tindakan hampir 100 jenis enzim iaitu bahan-bahan pencetus tindak balas biokimia dalam tubuh anda.

Rambut terdiri daripada 95% keratin. Kita kehilangan keratin seiring dengan peningkatan usia yang melemahkan akar umbi rambut, menyebabkan rambut kering dan mudah putus terutamanya ketika menggunakan sikat atau produk penggayaan rambut.
Stress bila rambut gugur dengan banyak
5 Kelebihan Zink Untuk Rambut Gugur Bagi Wanita
  1. Pengambilan mineral Zink sangat penting bagi mereka yang ada masalah rambut gugur. Zink penting untuk pertumbuhan sel, menyokong sel-sel yang sihat untuk prestasi badan yang optimum.
  2. Zink menyokong struktur rambut yang lebih kuat dan folikel rambut yang lebih sihat Zinc meningkatkan pertumbuhan rambut lebih sihat, subur dan tebal. Folikel yang lemah menyebabkan keguguran rambut. 
  3. Zink berperanan penting dalam menstabilkan struktur DNA dan RNA (asid ribonukleik), yang diperlukan untuk membahagikan sel folikel rambut dan meningkatkan pertumbuhan rambut. 
  4. Zink juga membantu dalam mengawal keseimbangan hormon, yang mungkin dan menjadikannya berkesan dalam memerangi keguguran rambut. Kajian menunjukkan bahawa orang dengan rambut kelabu, yang beralih ke diet dengan kandungan zink yang tinggi atau mula mengambil vitamin yang mengandungi zink, secara beransur-ansur memulihkan warna rambut asli mereka. 
  5. Pengambilan zink yang mencukupi adalah pencegahan yang baik terhadap keguguran rambut dan kelemumur.
Sumber Makanan Yang Tinggi Zink 
Oleh itu kita perlu bantu baik pulih rambut dari akar. Dengan pengambilan Zinc Plus Shaklee boleh bantu mengatasi masalah ni. 

Kelebihan Zinc Plus Shaklee Untuk Rambut Gugur

  1. Zink menyokong dan memperbaiki pertumbuhan tisu rambut untuk pembaharuan dan replikasi sel yang lebih cepat.
  2. Zink memastikan kelenjar minyak di sekitar folikel rambut berfungsi dengan normal.
  3. Zink berfungsi sebagai stor simpanan histamina bagi mengurangkan kerengsaan dan keradangan kulit kepala akibat penggunaan produk rambut.
Manfaat Zinc Plus Shaklee
Atasi rambit gugur dari dalamam 

HARGA ZINC PLUS SHAKLEE 
RM57 harga pasaran 

Justeru itu, jom kita kekalkan kesihatan rambut dengan mengambil makanan kesihatan sebagai nutrisi tambahan untuk tubuh badan kita. Jemput baca info lain di sini kelebihan zinc plus shaklee dan 

Untuk dapatkan harga ahli yang sangat murah tu, saya jemput ada join ahli bersama-sama saya Daftar Ahli


Continue Reading