Tonsil Bengkak: Cara Atasinya Bagi Kanak-Kanak




Bila anak atau sesiapa sakit. hal kerja terus letak belakang dulu. Sakit anak tekak ataupun tonsil bengkak boleh terjadi pada sesiapa saja. Tak kira umur samada kanak-kanak ataupun yang dewasa. Sakitnya bila nak makan dan minum hanya pesakit itu sendiri yang tahu. Rasa nak menelan yang terasa ketat di dalam tekak.


APA ITU TONSIL?

Tonsil adalah limfoid yang berada di kiri dan kanan tekak. Ianya berwarna merah jambu.
Biasanya untuk kanak kanak, tonsils ini bertindak sebagai sistem pertahanan pertama jika diserang kuman samada virus atau bakteria. Kuman akan terkumpul di situ supaya kuman tidak merebak ke bahagian badan yang lain.


JENIS-JENIS TONSIL
  1. Tonsil yang dijangkiti kuman akan menjadi bengkak dan kemerahan. 
  2. Ada juga tonsil yang bernanah dan ada juga yang bertompok putih.
  3. Ada empat tahap iaitu tahap terakhir adalah berbahaya kerana tonsil telah bercantum (kissing tonsils) yang boleh menyebabkan sesak nafas yang teruk. Jika tidak dirawat dengan betul, kuman boleh menyerang organ badan lain seperti buah pinggang, paru paru dan darah. Jadi, jangan ambil enteng.

Apabila kanak kanak semakin membesar, sistem pertahanan mereka menjadi lebih kuat dan tonsil akan mula mengecut dan fungsinya semakin berkurang seiring dengan peningkatan usia.




BAGAIMANA TONSIL BOLEH TERJADI?
  1. Kebanyakkan adalah disebabkan oleh virus.
  2. Ada juga disebabkan oleh bakteria.
  3. Bila ada orang lain yang ada jangkitan virus atau bakteria yang bersin atau batuk dan melepaskan berjuta juta kuman ke udara, individu yang bernasib malang akan terkena samada secara terus atau tidak terus.
• Terus adalah apabila kuman tu terus masuk ke mulut atau hidung.
• Tidak terus adalah seperti apabila kuman tu jatuh di sofa atau permukaan lain dan kita secara tak sengaja tersentuh dengan permukaan tu.


PERKARA-PERKARA PERLU DIELAKKAN

Yang paling senang kena adalah kanak kanak kerana immune mereka masih lemah.
Kalau boleh tak payah bawa sangatlah anak anak kecil ke tempat tempat berisiko macam pasar malam, kedai mamak, tempat shopping yang crowded kerana kita taktau orang lain ada sakit apa. Ini adalah perkara yang perlu dielakkan 


TONSIL BENGKAK: CARA ATASINYA BAGI KANAK-KANAK
  1. Paracetamol atau ibuprofen untuk melegakan sakit tekak dan mengurangkan demam.
  2. Panadol tu bukan untuk demam sahaja ok. Ianya juga adalah analgesic iaitu ubat tahan sakit.
  3. Lozenges untuk melegakan sakit tekak
  4. Antibiotik hanya jika keputusan darah atau tonsils ada tanda tanda jangkitan bakteria
  5. Dan pastinya Nutriferon Shaklee amat sesuai jika tonsil bengkak bagi kanak-kanak.

CARA LAIN ATASI TONSIL BENGKAK BAGI KANAK-KANAK
  • Berkumur dengan air garam
  • Minum air suam atau ais dengan banyaknya
  • Makan aiskrim untuk memberikan rasa kebas
  • Makan makanan yang lembut lembut
  • Berhenti merokok
  • Berehatlah di rumah
  • Jangan bercium cium-sangat
  • Untuk bayi yag menyusu badan, teruskan susu badan
  • Untuk bayi yang minum susu formula,jika bayi tak mahu menyusu,jangan paksa. Banyakkan air masak ( untuk bayi lebih 6 bulan). Bayi bawah 6 bulan, sila bawa ke hospital kalau kurang minum.
  • Jangan lupa periksa pampers bayi setiap 4-6 jam. Kalau kurang air kencing atau tak ada air kencing,tolonglah bawa ke klinik atau hospital segera. Tidak ada air kencing bermaksud bayi dalam keadaan dehidrasi.
  • Kalau di Russia, mereka suka minum madu campur lemon sikit. Minum suam suam. Besttt
  • Ada yang nak minum air asam jiwa, pun tak ada masalah cuma elok banyakkan air masak.
Biasanya, tonsilitis akan sembuh dalam masa 7-10 hari.
Jika masih tidak sembuh dalam seminggu, akan ada cara lain seperti tukar antibiotik yang kuat atau mungkin buang sahaja tonsil tersebut.

Jika tonsilitis terlalu kerap terjadi ( sebulan atau dua bulan sekali) atau Ianya mengganggu rutin harian, mungkin doktor akan sarankan untuk buang terus tonsil.


CARA ATASI TONSIL BENGKAK DENGAN CARA SEMULAJADI.

Untuk mereka yang berulang kali tonsil membengkak, ini menunjukkan jangkitan kuman menyebabkan sistem pertahanan badan lemah. Cadangan terbaik secara semulajadi untuk atasi tonsil bengkak dan hilangkannya boleh ambil Nutriferon, Vitamin C dan Omega Guard.

Nutriferon sangat bagus untuk mengukuhkan sistem imunisasi badan kita dalam masa 3 hari. Juga membantu mengurangkan kelesuan badan.

Vitamin C membantu untuk menyokong sistem imunisasi badan. Iaitu mengurangkan demam, selesema dan batuk. Juga membantu sel darah putih menghalang bakteria yang wujud dalam badan.

Bagi ibu-ibu yang ada anak bengkak tonsil :
1) Boleh berikan Nutriferon.
2) Lebihkan air masak
3) Berikan Vitalea kids
4) Mealshake

Secara ringkasnya saya berikan kebaikkan NUTRIFERON SHAKLEE untuk Tonsil.




APA ITU NUTRIFERON SHAKLEE?

Nutriferon adalah suplemen yang berfungsi sebagai penggalak kepada sistem imun tubuh @ immune booster. Ia lebih ketara berkesan ke atas mereka yang mempunyai masalah kesihatan yang kronik seperti kencing manis, kanser, bengkak tonsil, asthma, dan banyak lagi.

Nutriferon ni sangat penting untuk tubuh kita untuk menguatkan sistem imun.Nutriferon meningkatkan sistem imun adalah dengan cara menggalakkan setiap sel menghasilkan interferonnya sendiri.






KEISTIMEWAAN NUTRIFERON
  1. Meningkatkan tahap interferon secara semulajadi 
  2. Dihasilkan oleh individu yang menjumpai Interferon - Dr. Yasuhiko Kojima, imunologi dunia yang terkenal yang telah menemui interferon pada tahun 1954.

Beliau melakukan penyelidikan berdedikasi selama empat puluh tahun untuk mencari sebatian semulajadi yang akan memberi rangsangan kepada pengeluaran interferon. Nutriferon daripada Shaklee adalah satu-satunya supplemen perlindungan di US.


KENAPA PERLU AMBIL NUTRIFERON UNTUK TONSIL?

Ambil Nutriferon untuk menigkatkan ketahanan badan. Bila badan dah imun, automatik radang tonsil susah nak jadi. Ekstrak biji labu, benih plantago, kuntuman bunga japanese Honeysuckle dan bunga safflower menjadikan ia imune booster yang diyakini keberkesanannya.

Kebiasaan orang dewasa jika tidak dirawat dari kecil, penyelesaian terakhir hanyalah dengan lakukan pembedahan radang tonsil tersebut. Jadi disini ektrak labu nutriferon ini membolehkan penurunan demam dalam masa yang pantas.Ju

Imunasasi badan sangatlah penting untuk badan kita. Kalau tak cukup imun badan, maka badan kita senang diserang penyakit, senang menyerap bakteria





TESTIMONI TONSIL 
















HARGA NUTRIFERON 





Nak dapat harga murah iaitu harga ahli boleh 
Daftar Ahli dulu.Yang pasti harga ahli jauh lebih murah.
Untuk tanya dan terus order boleh 









Post a Comment

0 Comments