5 Tips Atasi Masalah Tak Tahan Lapar Ketika Berpuasa


Tak lama lagi semua umat islam akan berjumpa bulan Ramadan. Sudah tentu sekarang ini pun ada yang sudah mula ganti puasa dan tak kurang juga yang puasa sunat.

Masalah yang sering kita dengar bila berkaitan dengan puasa ni ialah TAK TAHAN LAPAR. Ini berbeza dengan penyakit gastrik.

Jom saya kongsikan 5 Tips Atasi Masalah Tak Tahan Lapar Ketika Berpuasa
TIPS PERTAMA
Makan Buah Kurma Ketika Sahur Dan Berbuka 
Buah kurma kaya dengan serat dan nutrisi sebab buah ini dikeringkan sehingga kandungan kalori kurma lebih tinggi daripada kebanyakkan buah-buahan segar lain.
Malah, kurma juga mengandungi beberapa vitamin dan mineral penting serta manfaat lain yang mungkin ramai tak tahu. Sebab itulah pengambilan kurma ketika berbuka dan sahur mampu memberikan manfaat yang baik untuk kesihatan anda.


TIPS KEDUA
Elakkan Makan Pedas.
Makanan berempah dan terlalu pedas akan merangsang pengeluaran banyak asid gastrik.


TIPS KETIGA
Kurangkan Pengambilan Garam.
Ini akan membuatkan tubuh anda cepat berasa kering dan dahaga kerana reaksi tubuh terhadap garam di mana ia memerlukan kuantiti air yang lebih banyak untuk membasmi rasa masin tu.


TIPS KEEMPAT
Makan Buah-Buahan.
Contohnya, strawberi dan epal hijau. Atau boleh juga ambil buah-buahan lain sebab setiap buah-buahan yang berlainan warna memiliki vitamin dan nutrisinya tersendiri.


TIPS KELIMA
Amalkan Set Berpuasa Shaklee. 
Bab ni saya nak cerita panjang sikit sebab set ini terbaik dari yang terbaik bagi mereka yang tak tahan lapar dan yang lemah longlai ketika berpuasa. Set ini yang saya sendiri rasa amat penting kerana ia berkaitan dengan kehendak tubuh badan kita.


KENAPA SET PUASA SHAKLEE TERBAIK?
ESP bukan untuk wanita sahaja tetapi untuk semua lelaki dewasa, remaja, ibu ayah, ibu hamil dan ibu menyusu. 
Fungsi Esp yang bantu tahan lapar iaitu:
  • ESP didatangkan dalam bentuk serbuk yang diperbuat dari 100% non-GMO soy protein yang lengkap dengan 9 asid amino perlu
  • ESP mempunyai Glisemik Indeks rendah iaitu 39. 
  • Membantu kita melapik perut dan menahan lapar kerana ia membantu menghasilkan mukosa sebagai pelindung kesan asid hidroklorik di dalam perut.
  • Dapat mengelakkan rasa kepedihan perut dan juga pedih ulu hati. Sangat sesuai bagi yang menghidapi gastrik
  • ESP ada Vitamin B. Tenaga pun berpanjangan. Ibu hamil dan menyusu tak laa letih sangat untuk aktiviti harian. Membantu menghasilkan air susu ibu lebih cepat dan pekat
  • ESP protien soya yang mengenyangkan. Jadi boleh kawal portion makan. Cepat kenyang dan membantu dalam pengurusan berat badan.


MEAL SHAKE untuk kanak-kanak. Juga sesuai untuk mereka yang baru belajar berpuasa. Sekiranya anak anda tiada selera untuk makan di waktu sahur, anda boleh memberikan anak MEAL SHAKE kerana..
  • Meal Shake membekalkan 35% atau lebih nilai harian bagi 19 jenis vitamin dan mineral yang penting
  • Meal Shake kaya dengan sumber kalsium, dan serat membantu anda mengatasi masalah sembelit sempena bulan puasa ini.
  • Meal Shake memelihara kesihatan melalui kandungan vitamin-vitamin dan mineral penting yang diperlukan badan setiap hari yang selalunya sukar dipenuhi melalui sajian berbuka dan sahur kita.
  • Meal Shake adalah Multivitamin dan Multimineral, yang dilengkapi dengan protein dan fiber. 
  • Sesuai bagi anda yang berasa sukar untuk menelan pil vitamin atau suplemen di sepanjang bulan Ramadhan ini.
  • Meal Shake boleh diambil semasa bersahur mahupun berbuka puasa. Fiber membantu sistem penghadaman berfungsi dengan baik, serta membuatkan anda berasa kurang lapar lebih lama.
  • Meal Shake juga amat sesuai diberi kepada kanak-kanak yang mula belajar berpuasa kerana kandungan protein dan seratnya memberi rasa kenyang berpanjangan disamping dapat membina ketahanan badan kanak-kanak.


PERFORMANCE DRINK UNTUK SEKELUARA. Hilanglan rasa dahaga dan elak kurang air dalam badan.
  • Performance Drink mempunyai rasa oren dan lemon lime yang menyegarkan
  • Mengurangkan rasa dahaga melalui Rumusan Ekslusif Opticarb memberi kita KARBOHIDRAT bagi daya ketahanan dan elektrolit bagi penghidratan semula dengan segera
  • Membekalkan bendalir dan elektrolit yang penting untuk membantu mencegah penyahidratan
  • Terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula darah yang penting bagi tenaga otot dan paras bendalir yang perlu bagi penghidratan yang wajar


 
UNTUK INFO BOLEH BACA DI SINI JUGA:
  1. Nikmati Puasa Sunat
  2. Cara Berpuasa Tanpa Rasa Lapar
  3. Tips Dan Cara Senam Di Bulsn Puasa
Segala pertanyaan dan order boleh klik pada butang whatsaap

Post a Comment

0 Comments