Masalah Andropause Turunkan Nafsu Syahwat Kaum Lelaki

Masalah Andropause Turunkan Nafsu Syahwat Kaum Lelaki 

Biasa kita dengar wanita bila meningkat usianya akan MENOPAUSE, kaum lelaki pun boleh alami masalah yang sama. Kedua-duanya pasti akan berlaku perubahan pada hormon dan badan. ANDROPAUSE adalah masalah bagi kaum lelaki.

APA ITU ANDROPAUSE?
  • Andropos juga dikenali sebagai ADAM (Penurunan hormone androgen di kalangan lelaki berusia) 
  • Ia adalah fenomena yang hampir sama dengan menopouse. Andropause terjadi kerana kurangnya testosteron dalam badan laki-laki. Keupayaan menghasilkan testosteron dalam badan mereka berkurangan dan mula mempunyai kesan bergantung pada kehidupan mereka. 
  • Tidak seperti menopos, simptom andropause yang terjadi tidak terbatas pada laki-laki tua atau setengah baya. laki-laki yang lebih muda berusia 20-an atau 30-an juga terdedah kepada keadaan ini.
Perbezaan Menopause dan Andropause

APAKAH ITU HORMON TESTOSTERON?
  • Testosteron di hasilkan oleh sel-sel khas di testis. Ia menentukan bentuk organ jantina lelaki, pembentukan bulu badan dan corak kebotakan lelaki. Testosteron adalah perlu untuk nafsu keinginan seksual, ketegangan zakar dan pancutan sperma.
BERAPA LAMAKAH ANDROPAUSE BERLAKU?
Kejadian di kalangan lelaki dianggarkan:
  1. 2%-5% semasa berumur 40 – 49
  2. 6% – 30% semasa berumur 50 – 59
  3. 20% – 45% semasa berumur 60 – 69
  4. 34% – 70% semasa berumur 70 – 79
  5. 91% bila berumur 80 ke atas
SIRI-CIRI ANDROPAUSE
Andropos menghasilkan berbagai-bagai perubahan pada tubuh lelaki termasuk:
  1. Masalah ketegangan zakar
  2. Nafsu seks rendah
  3. Perubahan perasaan menjadi letih, cepat meradang, sedih dan pemarah
  4. Masalah tidur
  5. Bulu-bulu tubuh berkurang
  6. Saiz dan kekuatan otot berkurang
  7. Peningkatan lemak tubuh
  8. Hilang daya ingatan
  9. Osteoporosis (Tulang rapuh dan nipis)
  10. Daya tumpuan yang lemah
Tidak semua lelaki mengalami tanda-tanda yang sama, dan setengahnya tidak mempunyai tanda-tanda langsung.
Tanda-tanda Testosteron Rendah

CARA MENGATASI ANDROPAUSE
  1. Menggantikan testosteron dalam darah adalah rawatan yang paling biasa untuk lelaki yang mengalami andropause.  Rawatan ini boleh memberikan kelegaan daripada gejala dan membantu meningkatkan kualiti hidup dalam banyak kes.  Perubahan gaya hidup seperti peningkatan senaman, pengurangan tekanan, dan pemakanan yang baik juga membantu.  Doktor anda akan membantu anda memutuskan sama ada rawatan testosteron adalah betul dalam situasi anda, kerana rawatan mempunyai risiko.
  2. Testosteron boleh didapati dalam pelbagai persediaan yang berbeza termasuk tompok kulit, kapsul, gel, dan suntikan.  Doktor anda akan membantu menentukan rawatan yang terbaik untuk anda dan selalunya akan mempertimbangkan gaya hidup anda apabila membuat keputusan ini.  Lawatan susulan dengan doktor anda adalah penting selepas rawatan awal bermula.  Pada lawatan susulan, doktor anda akan menyemak tindak balas anda terhadap rawatan dan membuat pelarasan, jika perlu.
Secara keseluruhannya ialah Hormon Andropause menurun secara berperingkat tetapi berterusan. Namun begitu ada cara secara semulajadi yang boleh dilakukan bagi memberi tenaga kepada suami dan perangsang TESTOSTERON. Klik dan baca di sini Coq Trol Untuk Lelaki

Untuk pertanyaan lebih lanjut boleh klik butang Whatsapp di bawah 


Post a Comment

0 Comments