5 Kesan Bahaya Kolesterol Tinggi Bagi Warga Emas

Bahaya kolesterol tinggi boleh timbul dari tabiat tidak sihat yang sering anda lakukan, seperti makan makanan berlemak dan jarang bersenam.  Sekiranya kolesterol tinggi ini tidak diatasi, anda menghadapi risiko masalah kesihatan yang serius, seperti serangan jantung dan strok

5 Kesan Bahaya Kolesterol Tinggi Bagi Warga Emas 
(1) Serangan Jantung
Terlalu banyak kolesterol dalam darah boleh menyebabkan saluran darah mengeras atau menyempit (aterosklerosis).  Sekiranya aliran darah ke jantung terganggu, maka penyakit jantung dapat terjadi.  Sekiranya tidak dikawal, keadaan ini boleh menyebabkan komplikasi berbahaya, iaitu serangan jantung.
Serangan jantung
(2) Strok atau Angin Ahmar
Sekiranya penyempitan berlaku di saluran darah otak, ada gangguan fungsi otak, yang akan mempengaruhi kemampuan berfikir, ingatan, dan keadaan mental.  Lebih buruk lagi, keadaan ini juga boleh menyebabkan strok.
Strok atau angin ahmar
(3) Penyakit arteri periferal
Penyakit ini juga disebut penyakit arteri periferal.  Bahaya kolesterol berlaku apabila arteri di kaki atau lengan tersumbat, menyebabkan beberapa keluhan, seperti sakit, kekejangan, dan bahkan mati rasa, ketika tubuh melakukan aktiviti fizikal, seperti berjalan, berlari, atau mengangkat sesuatu.
Penyakit ini juga boleh menyebabkan lengan dan kaki kelihatan pucat, terasa dingin, sering kesemutan, dan luka yang sukar sembuh pada lengan dan kaki.
Penyakit arteri periferal
(4) Batu hempedu
Dalam sistem pencernaan, kolesterol diperlukan untuk menghasilkan hempedu yang berfungsi untuk mencerna lemak dan menyerap nutrien dari makanan yang anda makan.
Namun, jika tahap kolesterol dalam darah terlalu tinggi, kolesterol berlebihan berisiko menyebabkan pembentukan batu empedu.
Batu hempedu
(5) Tekanan darah tinggi
Tekanan darah tinggi (Hipertensi) dan kolesterol tinggi juga saling berkaitan antara satu sama lain.  Oleh kerana arteri mengeras dan sempit akibat pengumpulan kolesterol, jantung akan bekerja lebih keras untuk mengepam darah.  Akibatnya, tekanan darah terlalu tinggi.
Tekanan darah tinggi
KESIMPULAN
Tahap kolesterol tinggi boleh memudaratkan kesihatan dan perlu ditangani dengan segera. Oleh itu, pastikan anda melakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala dengan doktor anda.  Selain memeriksa kadar kolesterol anda, doktor anda juga akan membantu anda menentukan usaha yang dapat dilakukan untuk menjaga kadar kolesterol anda rendah dan mencegah bahaya kolesterol.

Dengan mengamalkan supplemen juga dapat membantu anda untuk mengatasi dan mengawal kejadian kolesterol ini menjadi kronik.
Klik sini untuk info lanjut 

Untuk mengetahui lebih lanjut klik pada gambar


Post a Comment

0 Comments