7 Punca Berak Berdarah Yang Perlu Diketahui

7 Punca Berak Berdarah Yang Perlu Diketahui
Berak berdarah adalah tanda pesakit mengalami masalah usus. Pendarahan mungkin disebabkan daripada usus besar atau dubur. Sebahagian besar gejala najis berdarah adalah disebabkan masalah yang tidak serius seperti buasir dan ‘anal fissure’ (luka pada dubur) di mana rawatannya adalah asas dan tidak kompleks.

7 Punca Berak Berdarah
(1) Buasir (haemorrhoids)
  • Pembengakkan saluran darah di bahagian anus (lubang dubur). Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. 
  • Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darahW teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran.
Buasir
(2) Luka pada dubur (anal fissure)
  • QQW, Fissure adalah luka atau koyakan di dubur.  Keadaan ini disebabkan oleh kecederaan pada dubur kerana sembelit atau cirit-birit.  Fisura ani boleh dicirikan oleh rasa sakit yang tajam di dubur atau najis berdarah (BAB).
  • Biasanya boleh sembuh sendiri dalam beberapa hari atau minggu.  Salah satu carayang biasanya disyorkan untuk mengatasi keadaan ini adalah dengan meningkatkan pengambilan makanan berserat.  Sekiranya pengendalian bebas tidak dapat mengurangkan aduan kerana retakan ani, lebih baik berjumpa doktor dengan segera.
Anal Fissure
(3) Diverticular disease
  • Dinding usus yang lama membentuk poket kecil di sepanjang dinding usus besar. Dikaitkan dengan kolon. Ia adalah penyakit gastrousus yang dicirikan oleh keradangan kepingan divertikulum tidak normal yang dapat berkembang di dinding usus besar. 
  • Permulaan gejala biasanya merangkumi sakit abdomen bawah yang timbul secara tiba-tiba, tetapi masa mula gejala juga boleh berlaku dalam beberapa hari. Mungkin juga terdapat loya dan cirit-birit atau sembelit. Demam atau tahi berdarah menunjukkan adanya komplikasi. Serangan berulang mungkin berlaku.
Deverticular Disease
(4) Colitis
  • Keradangan usus yang disebabkan kuman atau masalah kronik (ulcerative colitis). Colitis adalah keradangan usus besar (usus besar) dan hujung usus besar yang menghubungkan ke dubur (rektum).  Keadaan ini sering dicirikan oleh cirit-birit yang berterusan, disertai dengan darah atau nanah di dalam najis.
  • Colitis ini biasanya bermula dari pembentukan luka di rektum, kemudian menyebar ke atas.  Luka di usus besar ini menyebabkan penghidap membuang air besar lebih kerap dan najis yang keluar disertai dengan darah atau nanah.
Colitis
(5) Polip
  • Ketumbuhan pada dinding usus. Polip adalah tisu yang tidak normal dan mempunyai tangkai yang tumbuh di dalam badan.  Polip biasanya berukuran kecil dan mempunyai tangkai yang menyerupai jamur.  Tisu yang tidak normal ini boleh tumbuh di mana sahaja di dalam tubuh manusia.
  • Polip sering disalahtafsirkan sebagai tumor malignan.  Sebenarnya, polip adalah tumor jinak, bukan barah.  Walau bagaimanapun, polip harus tetap waspada kerana mereka adalah tisu yang tumbuh secara tidak normal.  Ini tidak menolak kemungkinan bahawa keberadaannya dapat berkembang menjadi sesuatu yang ganas (barah).
Polip
(6) Kanser usus.
  • Usus besar terdiri dari kolon dan rektum yang memainkan peranan penting dalam proses pembuangan najis. 5 hingga 6 kaki pertama usus besar adalah kolon dan rectum adalah 6 inci panjang yang berakhir di dubur. Kanser kolon dan rektum adalah salah satu satu daripada kanser yang kerap berlaku di dunia. 
  • Di Malaysia Barat pada tahun 2002, ia merupakan kanser tertinggi di kalangan lelaki dan ketiga di kalangan wanita. Bangsa Cina mencatatkan bilangan tertinggi pesakit kanser kolon dan rektum. Kanser kolon dan rectum biasanya bermula dengan polip (unjuran berbentuk jejari) dan berubah kepada kanser. Pengesanan awal amat penting bagi membolehkan pembuangan polip dengan segera.
Kanser usus
(7) Cirit birit yang berpanjangan.
  • Cirit birit berterusan juga menandakan seseorang itu berkemungkinan mengalami radang usus yang turut menunjukkan gejala seperti keracunan makanan.
  • Radang usus atau inflamatory bowel disease (IBD) boleh dirawat tetapi kebanyakan pesakit datang lambat kerana salah faham dengan cirit birit atau keracunan makanan.
  • Mereka yang ada cirit birit lebih daripada empat hingga enam minggu kebanyakannya bukan keracunan makanan kerana keracunan biasanya berlaku kurang daripada tempoh berkenaan.
  • Pemeriksaan lanjut perlu seperti endoskopi iaitu memasukkan kamera melalui dubur untuk melihat keadaan usus besar perlu dijalankan untuk memastikannya.
Cirit-birit
Masalah najis berdarah ini tidak boleh dipandang ringan kerana ia boleh menjadi tanda penyakit usus yang merbahaya seperti kanser usus. Mendapatkan rawatan awal untuk kanser usus adalah penting untuk penyembuhan sepenuhnya.

Klik di sini juga untuk lebih banyak info tentang yang berkaitan Najis Berdarah dan Sembelit boleh membawa maut
Untuk info lebih detail boleh klik di gambar 


0 ulasan: