5 Cara Hilangkan Sakit Lutut Tanpa Pembedahan

5 Cara Hilangkan Sakit Lutut Tanpa Pembedahan 
Tanpa lutut, bagaimana kaki mahu berfungsi dengan baik? Kaki sangat penting untuk membantu kita berjalan dari satu tempat ke tempat yang lain. Oleh itu untuk mengerakkan kaki lutut ada sebahagian anggota badan yang perlu dijaga.

5 Cara Hilangkan Sakit Lutut Tanpa Pembedahan 
(1) Dapatkan berat yang ideal
Seperti semua tahu berat adalah punca utama terjadinya sakit lutut kerana ketidakmampuan lutut menampung berat badan. Lebih tinggi berat badan maka lebih banyak tekan ke atas lutut

Dapatkan berat badan yang ideal

(2) Elak senaman berat 
Belari, berlompat adalah salah satu senaman yang berat dan memaksa hentakan pada lutut. Jika ini dilakukan secara berterusan akan menyebabkan kecederaan pada lutut. Sesetengah senaman atau sukan boleh membantu melegakan sakit lutut kerana ia boleh memperbaiki fleksibiliti anda serta mengurangkan kesakitan. Selain bersenam, anda juga boleh melakukan aktiviti sukan yang kurang memberi impak dan tekanan pada bahagian lutut seperti: 

  • Berenang
  • Berjalan perlahan
  • Aerobik dalam air
  • Berbasikal setempat
Elak senaman berat
(3) Letakan pad sejuk dan panas pada lutut 
Ketika lutut terasa sudah sakit cepat-cepatlah letakkan pad sejuk di atas lutut. Pad panas membantu mengelakkan sendi anda dari menjadi kaku dan keras. Pad sejuk pula boleh mengurangkan sakit dan bengkak.Cuba gunakan kedua-duanya berselang-seli tapi lebihkan pad sejuk pada 24 jam pertama selepas mengalami kecederaan pada lutut.
Pad panas dan sejuk
(4) Lakukan senaman lutut 
Senaman dan kurangkan berat badan
Untuk pesakit artritis, membiarkan lutut anda tidak bergerak mungkin bukan satu idea yang baik. Ia boleh membuatkan sendi menjadi lebih kaku dan susah untuk digerakkan. Senaman berkala mungkin membantu.
Lakukan senaman lutut
(5) Estrak halia
Halia memang terkenal dengan khasiatnya untuk banyak penyakit. Ia merupakan herba tradisional sejak turun temurun. Ia boleh didapatkan dalam bentuknya asal, serbuk atau di dalam teh.Halia adalah ubat yang berkesan untuk mengurangkan sakit lutut yang disebabkan oleh artritis, kekejangan otot dan kecederaan kerana khasiat halia itu sendiri sebagai anti-radang.
Ekstrak halia
KESIMPULANNYA
Jika masalah sakit lutut ini berterusan dan bertambah teruk, anda disarankan untuk berjumpa doktor bagi tujuan pemeriksaan dan rawatan yang tepat. Antara rawatan sakit lutut termasuklah ubat-ubatan untuk melegakan kesakitan, suntikan ke dalam sendi dan sesetengah masalah sakit lutut perlu dirawat dengan pembedahan dan fisioterapi.

Sakit lutut juga boleh dihilangkan dengan cara pengambilan semula jadi. Boleh dapatkan lebih info tentang sakit lutut di sini Set cadangan sakit lutut shaklee

Post a Comment

0 Comments