Berkhatan : Luka Cepat Sembuh


Bila tiba musim cuti sekolah akhir tahun, maka bermulalah aktiviti berkhatan beramai-ramai.
Berkhatan adalah satu ‘acara’ yang tidak dapat dielakkan bagi kanak-kanak beragama Islam khususnya. 

Acara berkhatan yang dijalankan setiap tahun tidak kurang juga meriahnya. Ada kanak-kanak yang berkhatan secara berkumpulan, ada yang berkhatan secara individu di klinik yang menawarkan servis ini.


Tidak banyak sedikit mesti ada kerisauan timbul di hati mak ayah memikirkan keadaan anak, nak-nak pulak kena berpantang makan persis ibu bersalin, kalau boleh nak lah luka berkhatan anak tu cepat sembuh kan!


Berkhatan akan ada sedikit pembedahan kecil akan dijalankan bergantung pada cara Berkhatan, almaklum lah sekarang kan dah banyak pilihan cara berkhatan.





Apa pun caranya, penjagaan tempat luka perlu dijaga dengan rapi. Tempat luka mesti sentiasa kering dan juga bersih bagi menggelakkan sebarang jangkitan kuman.


Selain dari pemakaian yang sesuai untuk menggelakkan sentuhan pada luka, pemakanan yang menyebabkan kegatalan dan keradangan juga perlu dielakkan bagi mempercepatkan lagi proses penyembuhan..


Selain tu boleh cuba Set Berkhatan Shaklee

MEALSHAKES

~Mengandungi 24 jenis Vitamin, mineral dan zat lengkap yang akan membantu penyembuhan luka menjadi lebih cepat.

CHEWABLE / VITA C SR

~Sepertimana yang kita tahu Vit C sangat bagus untuk memperbaiki simptom pendarahan sekaligus ia bagus untuk mempercepatkan proses pemulihan.

OMEGAGUARD

~Asid lemak Omega 3 yang terdapat di dalamnya mempunyai pelbagai fungsi terutamanya antiradang..




MANFAAT BERKHATAN 



KAEDAH BERKHATAN YANG TERBAIK

PERSOALAN BERKHATAN
Saya nak bertanya pendapat doc. Anak saya berumur 6 tahun, bercadang untuk berkhatan pada cuti sekolah ni. Antara kaedah clamp dan konvesional, mana yang terbaik doc? yang mudah sembuh dan kurang risiko... Saya confius sama ada nak berkhatan dengan tok mudim atau klinik yan
g menggunakan clamp..

Berkhatan dapat dilakukan dengan pelbagai teknik. 

1. Teknik clamp adalah teknik terbaru menggunakan "sarung plastik" bagI mengurang pendarahan dan prosedur dapat dilakukan dengan lebih cepat. Proses penyembuhan juga dikatakan lebih cepat. Cuma kosnya lebih mahal.

2. Teknik konvesional pula yang menggunakan kaedah jahitan adalah kaedah yang lama dan lebih murah. Risiko pendarahan  lebih tinggi jika dilakukan oleh doktor muda atau pembantu pegawai perubatan yang kurang berpengalaman. 

Sekarang khatan lelaki dilakukan oleh doktor pakar di hospital swasta, doktor am di klinik dan pembantu pegawai perubatan di pusat kesihatan tertentu.

Saya tidak pasti jika ada tok mudim tradisional yang masih melakukannya.

Cara terbaik berbincanglah dengan doktor yang merawat. Setiap kanak-kanak berbeza antara satu sama lain. 

Semoga bermanfaat.

Detail seterusnya BOLEH KLIK DI SINI 
Whatsap ≠ Kak shida
Instagram ≠ shidarahmat_com
Facebook ≠ Shida Rahmat
Twitter ≠ Shida Rahmat
Youtube ≠ Shida Rahmat



0 ulasan: