Ketahui 7 Simptom Dan Risiko Tekanan Darah Rendah



Tekanan darah rendah, atau hipotensi, merujuk kepada tekanan darah yang lebih rendah daripada biasa. Tekanan darah normal biasanya sekitar 120/80 mmHg.  Tekanan darah rendah boleh berlaku apabila jantung mengepam darah dengan daya yang lebih lemah atau apabila jumlah darah dalam badan berkurangan.  Ia boleh disebabkan oleh pelbagai faktor seperti dehidrasi, kesan sampingan ubat, masalah jantung, masalah endokrin, atau faktor genetik.  Tekanan darah rendah boleh menyebabkan gejala seperti pening, pengsan dan keletihan yang berlebihan.  

Tekanan darah rendah terjadi apabila tekanan darah jatuh mendadak bawah daripada 90/60 mmHg. Hipotensi membuatkan isipadu darah berkurangan disebabkan lemahnya kecutan jantung

Tekanan darah terbahagi kepada 3 jenis iaitu: 

1) Tekanan Darah Rendah 'Orthostatik'

 Tekanan darah rendah jenis ini akan berlaku apabila anda menukar posisi, bangun dari tidur atau duduk.  Penurunan tekanan darah akan menyebabkan anda berasa pening atau pengsan.

Ini berlaku apabila badan tidak dapat menyesuaikan tekanan aliran darah dengan cepat agar sepadan dengan kedudukan badan anda.  Keadaan ini biasanya akan berlaku hanya sebentar, dari beberapa saat hingga beberapa minit selepas anda berdiri.

2) Tekanan Darah Rendah Pengantaraan Neural (NMH)

Keadaan ini berlaku apabila otak dan hati tidak berkomunikasi dengan baik antara satu sama lain.  Sebagai contoh, apabila anda berdiri untuk jangka masa yang lama, darah mula berkumpul di kaki anda.

Ini menyebabkan tekanan darah anda menurun.  Dalam NMH, badan tersilap memberitahu otak bahawa tekanan darah tinggi.  Sebagai tindak balas, otak memperlahankan degupan jantung.  Ini menyebabkan penurunan tekanan darah yang lebih besar, menyebabkan pening dan rasa pengsan.

3) Tekanan Darah Rendah Teruk Berkaitan dengan 'Kejutan'

'Kejutan' adalah satu keadaan yang boleh mengancam nyawa di mana tekanan darah turun begitu rendah sehingga otak, buah pinggang dan organ penting lain tidak mendapat bekalan darah yang mencukupi.



Simptom Tekanan Darah Rendah 

Simptom tekanan darah rendah atau hipotensi boleh termasuk:

  1. Pening atau pengsan apabila berdiri. Ia juga dikaitkan dengan perubahan kedudukan seperti berdiri dengan cepat selepas bangun pada waktu pagi dan boleh cukup signifikan untuk menyebabkan pengsan.
  2. Keletihan atau kelemahan yang berlebihan. Keletihan adalah gejala yang samar-samar yang mungkin mempunyai pelbagai sebab.
  3. Kulit pucat atau sejuk, berpeluh.
  4. Degupan jantung yang cepat atau tidak teratur.  Jika anda mempunyai degupan jantung yang cepat, anda mungkin mempunyai keadaan yang menyebabkan jantung anda tidak mengecut dengan kerap. Ini kerana jantung tidak mempunyai masa yang cukup untuk mengisi darah, jantung mengimbangi dengan berdenyut lebih cepat.  Tekanan darah yang lebih rendah boleh disebabkan oleh jantung berfungsi lebih daripada yang sepatutnya.
  5. Penglihatan terjejas. Salah satu kesan sampingan hipotensi yang lebih serius ialah penglihatan kabur.  Bukan sahaja menakutkan malah kesannya boleh tahan lama atau tahan lama. Jika anda mengalami penglihatan kabur, hubungi doktor anda dengan segera.  
  6. Kurang tumpuan dan ketajaman mental serta tidak fokus 
  7. Loya atau muntahMasalah yang menyebabkan muntah-muntah dan boleh membuatkan seseorang itu kekurangan air dalam badan. Terutamanya jika pesakit tidak boleh minum air disebabkan asyik muntah. Masalah itu akan menyebabkan isipadu darah semakin kurang dan tekanan darah juga menjadi kurang.



Risiko Tekanan Darah Rendah Kepada Kesihatan

  1. Pengsan atau pengsan semasa berdiri atau menukar posisi secara tiba-tiba, yang boleh mengakibatkan kecederaan akibat terjatuh.
  2. Gangguan dalam bekalan darah ke otak, yang boleh menyebabkan pening, kekeliruan, atau kesukaran menumpukan perhatian.
  3. Bekalan darah terjejas ke jantung, yang boleh menyebabkan sakit dada atau gangguan irama jantung.
  4. Keletihan dan kelemahan yang berlebihan yang boleh mengganggu aktiviti harian.
  5. Fungsi buah pinggang terjejas atau masalah dengan sistem penghadaman.
  6. Peningkatan risiko komplikasi bagi orang yang mempunyai keadaan kesihatan yang sedia ada, seperti masalah jantung atau diabetes.

Penting untuk diingatkan bahawa tekanan darah rendah boleh mempunyai pelbagai punca, dan kesan kepada kesihatan setiap individu dan mungkin berbeza setiap individu. 


Klik sini untuk info berkaitan dan vitamin yang sesuai untuk tekanan darah rendah.


Untuk info yang berkaitan juga boleh klik blog sahabat saya Siti Aishah Shahrudin

Post a Comment

0 Comments