11 Tips Bagi Anak Makan Ubat Yang Semua Perlu Tahu



Perkara yang selalu menjadi masalah ibuayah. Ini kerana sememangnya pada hakikat kebanyakan kanak-kanak takut makan ubat. Tetapi sebagai seorang ibuayah, anda tetap perlu melakukan apa yang harus dilakukan memberi si kecil makan ubat untuk mereka sihat.

Ini adalah tugas yang paling mencabar. Namun tak semua kanak-kanak takut ubat. Masih ada yang mudah diberi dengan rela hati. Oleh itu ini adalah tips bagi anak makan ubat. Insya Allah berkesan dan boleh membantu anda.


11 Tips Bagi Anak Makan Ubat Yang Semua Perlu Tahu

 1. Explain It Simple : Terangkan kepada anak anda mengapa mereka perlu mengambil ubat dan bagaimana ia akan membantu mereka berasa lebih baik. Perkara pertama untuk ibuayah buat. 

 2. Beri Pilihan : Beri anak pilihan seperti "Adakah anda mahu makan ubat sebelum atau selepas makan?"  atau "Adakah anda ingin mengambil ubat anda dengan air atau jus?". Perkara ini dibuat untuk anak-anak lebih bersedia.

 3. Sembunyikan Rasa : Sesetengah ubat mempunyai rasa yang tidak menyenangkan.  Cuba bincang dengan ahli farmasi atau doktor sama ada ada ubat yang rasa lebih sedap atau campurkan ubat dengan makanan atau minuman yang disukai kanak-kanak. Boleh juga anda campurkan ubat mereka dengan minum kegemaran mereka.  

 4. Gunakan Aksesori : Sesetengah ubat disertakan dengan alatan seperti cawan sukat atau sudu ubat.  Ini boleh membantu mengukur dos dengan betul. Benda-benda ini boleh menarik minat anak-anak.

 5. Jadualkan Dengan Aktiviti Lain : Beri ubat semasa atau selepas makan atau aktiviti yang digemari kanak-kanak, seperti menonton rancangan kegemaran atau bermain. Selalunya mereka akan ralit dan khayal dengan cerita di televisyen. Disaat itu anda boleh memberi ubat.

 6. Jadi contoh : Minum air atau minuman lain bersama anak anda untuk menunjukkan pengambilan ubat adalah perkara biasa. Kita boleh bersama-sama makan ubat itu secara berpura-pura untuk mereka berfikir bahawa kita juga perlu makan ubat yang sama.

 7. Beri Ganjaran : Beri pujian atau hadiah kecil selepas anak berjaya makan ubat.  Ini boleh memberikan insentif yang positif. Sebagai contoh belikan mainan atau bawa jalan-jalan ke taman permainan.

 8. Elak Ugutan : Elakkan mengugut atau memberi hukuman jika anak tidak mahu makan ubat.  Ini boleh menyebabkan dia berasa takut dan keberatan. Cara ni tak akan membuat anak anda berminat nak makan ubat lagi.

 9. Gunakan Bentuk Lain : Sesetengah ubat boleh didapati dalam bentuk yang lebih mudah diambil seperti tablet atau cecair yang dihancurkan. Cari tablet berbentuk yang menarik perhatian mereka. Begitu juga warnanya.

 10. Bersabar : Dalam sesetengah kes, kanak-kanak mungkin memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan idea mengambil ubat.  Bersabar dan cuba pendekatan yang berbeza. Pujuk dan cuba buat dia leka.

11. Makan Ais : Tidak digalakan tapi ini adalah pilihan terahir. Jika makan air mulut dan lidah akan jadi kebas. Bika dah kebas boleh lah beri makan ubat. Jadi tak lah teruk sangat raaa ubat tu. 

Ingat bahawa setiap kanak-kanak adalah berbeza, jadi anda mungkin perlu mencuba beberapa pendekatan sebelum anda mencari pendekatan yang paling sesuai untuk anda.  




Hero Kiddo Shaklee Vitamin Kesukaan Anak-Anak 

Bentuk beruang yang comel, Rasanya yang tidak terlalu masam dan tidak manis, Boleh pula dikemam dan digigit. Ini adalah sebab Hero Kiddo menjadi rebutan kanak-kanak.
Sebab itu la HERO KIDDO SHAKLEE sangat tinggi permintaannya sebab anda sudah pandai memilih yang terbaik dari yang terbaik.

🏅GUMMIES perisa elderberi 
🏅GUMMIES mudah dikunyah
🏅GUMMIES mudah digigit
🏅GUMMIES boleh dikemam
🏅GUMMIES serat larut

Bukan untuk kanak-kanak saja api untuk semua peringkat umur. Pilihan bagi mereka yang nak berhenti merokok, boleh ambil gummies hero kiddo bantu hilangkan rasa payau mulut disaat mencuba berhenti merokok.

HARGA PASARAN RM174
HARGA AHLI RM129





Untuk info Hero Kiddo Shaklee Klik Link Di bawah 
1) Hero Kiddo Untuk Imun Yang Sihat
2) Testimoni Hero Kiddo
3) Kelebihan Dan Kebaikan Hero Kiddo


Post a Comment

3 Comments

仙妮 said…
Thanks so much for these 11 tips here on how to take care kids consume medicines. Saved it as my useful reference then. Cheers SiennyLovesDrawing
Mrs Pip said…
Ramai anak2 x suka makan ubat, bagus jugà tips yang dikongsi ni. IBUBAPA bolehlah cuba tips yg dikongsi, semoga bermanfaat.
Baguslah tips makan ubat untuk kanak-kanak ni, nnt saya kongsikan pada anak buah saya yang ada anak kecik.