Vitamin Rambut Gugur Shaklee



Menyihatkan rambut anda dari dalam ke luar dengan Zink, Protein Esp dan B Complex. Inilah Vitamin Rambut Gugur terbaik. Mesti guna mesti beli. Saya kongsikan fungsi setiap Vitamin Rambut Gugur Shaklee ini.


ZINC PLUS - klik di sini 

Mineral yang penting untuk pertumbuhan rambut. Ia membantu menghasilkan keratin, protein yang membentuk rambut.  Kekurangan zink boleh menyebabkan rambut gugur, rambut rapuh, dan kelemumur.

Zink (zink) adalah mineral penting yang boleh menyumbang kepada kesihatan rambut anda.  Zink membantu mengekalkan kesihatan kulit kepala dan memainkan peranan dalam kitaran pertumbuhan rambut.  Kekurangan zink boleh dikaitkan dengan masalah rambut, seperti rambut menipis atau rambut yang mudah putus.

Sumber makanan yang kaya dengan zink termasuk daging merah, ayam, ikan, kacang, biji labu dan produk tenusu.  Walau bagaimanapun, seperti semua nutrien, adalah penting untuk memastikan pengambilan zink anda seimbang supaya anda tidak berlebihan.  Jika anda mempunyai kebimbangan tentang kekurangan zink atau masalah rambut yang berkaitan, sebaiknya berjumpa doktor atau pakar pemakanan.


PROTEIN ESP 

Protien embantu membina dan membaiki folikel rambut. Kekurangan protein boleh menyebabkan rambut gugur, rambut menipis dan rambut kusam. 

Protein penting untuk kesihatan dan kekuatan rambut anda.  Rambut kebanyakannya terdiri daripada keratin protein, jadi mendapatkan protein yang mencukupi dalam diet anda boleh membantu mengekalkan rambut anda sihat.  Beberapa sumber protein yang baik untuk rambut termasuk daging tanpa lemak, ikan, telur, produk tenusu rendah lemak, kacang, biji dan produk soya.

Walau bagaimanapun, ingat bahawa protein berlebihan juga boleh memberi kesan buruk.  Pastikan untuk mengimbangi pengambilan protein anda dengan nutrien lain. Di samping itu, penjagaan rambut yang betul, seperti menggunakan syampu dan perapi yang sesuai, juga boleh membantu menjaga kesihatan rambut anda.


B-COMPLEX 

Sekumpulan vitamin yang terlibat dalam banyak fungsi tubuh, termasuk pertumbuhan rambut. Beberapa vitamin B yang penting untuk pertumbuhan rambut termasuk biotin, folat, dan vitamin B12. Biotin membantu menghasilkan keratin, folat membantu membahagikan dan menjana semula sel, dan vitamin B12 membantu menggalakkan pertumbuhan sel.

Beberapa vitamin B yang sangat bermanfaat untuk pertumbuhan rambut ialah:
  1. Biotin (Vitamin B7): Biotin dikenali sebagai "vitamin rambut" kerana sumbangannya dalam menguatkan rambut dan menggalakkan pertumbuhannya.  Biotin juga boleh membantu mengelakkan rambut daripada menjadi rapuh dan mudah patah.
  2. Niacin (Vitamin B3): Niacin boleh meningkatkan peredaran darah ke kulit kepala, seterusnya menyokong pertumbuhan rambut yang sihat.
  3. Asid Pantothenik (Vitamin B5): Vitamin B5 membantu mengekalkan keseimbangan minyak semula jadi di kulit kepala, yang boleh membantu mengelakkan kulit kepala kering dan mengelupas.
  4. Asid Folik (Vitamin B9): Asid folik menyumbang kepada pembentukan sel yang diperlukan untuk pertumbuhan rambut dan penyelenggaraan folikel rambut.
Sumber semula jadi vitamin B termasuk daging tanpa lemak, ayam, ikan, telur, produk tenusu, kacang, biji dan sayur-sayuran berdaun hijau. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai kebimbangan tentang kekurangan vitamin B.




Kenapa Rambut Gugur?

Keguguran rambut adalah proses semula jadi kerana kitaran pertumbuhan rambut. Secara purata, manusia kehilangan sekitar 50-100 rambut setiap hari. Faktor seperti perubahan hormon, tekanan, diet, genetik, dan penjagaan rambut boleh mempengaruhi kadar keguguran rambut. Jika anda merasakan bahawa anda kehilangan lebih banyak rambut daripada biasa atau mempunyai kebimbangan, sebaiknya berjumpa doktor atau profesional penjagaan rambut.


Kesan Rambut Gugur 

Kesan keguguran rambut boleh berbeza-beza bergantung kepada individu dan puncanya.  Antara kesan biasa yang mungkin dirasai akibat keguguran rambut ialah rambut menipis, kulit kepala lebih kelihatan, dan mungkin rasa kurang yakin. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa majoriti orang mengalami jumlah keguguran rambut yang normal dan semula jadi. Jika keguguran rambut anda nyata lebih teruk atau jika anda bimbang tentang rambut menipis, dapatkan nasihat doktor atau profesional penjagaan rambut mungkin mereka boleh membantu. 


Rambut kelihatan nipis dan nampak kulit kepala


Langkah-Langkah Penjagaan Rambut Untuk Mengurangkan Rambut Gugur : klik di sini juga

  1. Urut Kulit Kepala: Lakukan urutan lembut kulit kepala dengan hujung jari anda.  Ini boleh merangsang peredaran darah ke folikel rambut dan membantu menguatkan akar rambut.
  2. Elakkan Panas Terlalu Banyak: Pengering rambut, seterika rata dan pelurus rambut boleh merosakkan rambut.  Gunakan suhu rendah atau elakkan menggunakannya sebanyak mungkin.
  3. Pilih Produk Penjagaan yang Tepat: Gunakan syampu dan perapi yang direka khusus untuk penipisan atau keguguran rambut.  Sesetengah produk mengandungi bahan yang menguatkan rambut.
  4. Mengambil Pemakanan Yang Sesuai: Pastikan pengambilan protein, vitamin dan mineral yang mencukupi dalam diet anda.  Pemakanan yang betul boleh menyokong kesihatan rambut.
  5. Perhatikan Kesihatan Kulit Kepala: Pastikan kulit kepala anda sihat dan tidak mengalami masalah seperti kelemumur atau keradangan.  Penjagaan kulit kepala yang baik juga dapat membantu kesihatan rambut.

Urut kepala juga boleh memanjakan kulit kepala


Post a Comment

0 Comments