Keburukan Intermittent Fasting Yang Perlu Diketahui


Sudah menjadi trending sekarang ni yang nak turunkan berat badan dengan cara Intermittent Fasting atau nama singkatan yang selalu disebut-sebut ialah IF. Ia adalah sejenis kaedah diet yang menyusun pemakanan mengikut jadual yang digilirkan antara waktu makan dan waktu untuk anda berpuasaSebenarnya ada kebaikan dari IF namun masih ada keburukan Intermittent Fasting Yang Perlu Diketahui.

Intermittent Fasting yang dilakukan untuk tempoh jangka masa panjang boleh mengaktifkan autophagy. Ramai orang tak tahu perkara ini. Lebih fakta tentang IF baca info dari Hello Doctor




Apakah Itu Autophagy?

Autophagy ialah proses di mana sel-sel akan membersih, membaikpulih, menghasilkan sel baru yang lebih sihat atau memusnahkan dirinya sendiri(sekiranya telah rosak dan tak dapat dibaikpulih lagi) . 
Proses Autophagy sangat penting untuk badan berfungsi dengan baik dan mengelakkan pelbagai masalah termasuklah penuaan, kemerosotan neuro dan kanser.

Bayangkan, dalam badan anda terdapat banyak sel yang hampir rosak. Jadi, autophagy ini akan membantu untuk screen sel-sel itu dan baiki semula.
Secara logiknya, apabila anda mengambil gula yang berlebihan maka sel akan kandung banyak gula. Ia akan membentuk AGE protein dan merosakkan sel-sel dalam badan.

Jadi, bila anda buat autophagy ini dia akan baikkan semula sel-sel semua. Ibaratnya dia akan mencantikkan rumah kita dengan interior design yang cantik. Wah!!! best kan dia bagi clean up yang rosak. 



Dalam kebaikan sudah pasti ada Keburukan Intermittent Fasting Yang Perlu Diketahui. Antaranya ialah:

1- Kekurangan Garam Mineral dan Nutrisi

Kalau tak jaga pemakanan dan nutrisi sepanjang melakukan Intermittent Fasting badan berisiko tinggi untuk mengalami masalah kekurangan Garam Mineral.
Kekurangan garam mineral boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan yang serius termasuklah Hypothermia, kejang otot, tekanan darah rendah, masalah pencernaan dan masalah kesihatan mental.

Alternatif untuk yang nak elakkan masalah kekurangan garam minral dan nutrisi, korang boleh tambahkan Set Kurus Shakleedalam diet harian. Ia lengkap dengan semua nutrisi penting yang diperlukan oleh tubuh.

2. Memusnahkan Collagen dalam Badan.

Yang ni pada saya sangat bahaya la sebab collagen ni sangat penting. Jika Intermittent Fasting memusnahkan collagen dalam badan perkara yang saya takut ialah perjalanan sendi kerana ia mempengaruhi kehilangan kalsium dan paling ketara sakit belakang. 

3. Menyekat Pembentukan Collagen

Yang no 2 tadi dia musnahkan, yang ni pula dia menyekat collagen. Wah!! kalau macam ni macam mana collagen yang musnah tu nak digantikan dengan yang baru. Jika collagen musnah dan disekat ini membawa petanda tubuh badan kita akan mengalami masalah kulit jeragat, kulit muka kusam, cepat nampak tua sebelum usia, kuku rapuh, rambut rosak/gugur, masalah kesihatan sendi dan banyak lagi.



Seterusnya saya nak kongsikan lagi tentang tajuk entri saya kali ini. Anda peelu tahu bahawa dalam tubuh kita ada hormon ghrelin berfungsi untuk menghantar signal lapar kepada otak manakala hormon leptin menghantar signal kenyang. 

Hormon Leptin ini mengambil masa selama 10 minit untuk hantar signal kenyang manakala hormon Ghrelin mengambil masa hanya beberapa saat sahaja untuk menghantar signal lapar. Ini adalah apa yang telah dikongsikan di dalam kelas Prof Redza tempoh hari.

Untuk menyokong kesihatan yang lebih baik, sebab itu Shaklee dah sediakn Supplements Terbaik yang boleh membantu IF anda menjadi lebih seronok. 



Perbezaan Leptin & Gheralin


Prof Dr Redza ada sebutkan beberapa jenis supplement yang dapat bantu mempercepatkan proses autophagy selain berpuasa iaitu:

  1. Revestrol
  2. Astaxanthin
  3. Berberine
  4. Citrus Bergamot
  5. Turmeric

Ada 3 jenis produk dari Shaklee iaitu Vivix, Res V dan Coqtrol Plus. Ketiga produk ini ada fungsi tersendiri untuk sesi autophagy. Di dalam ketiga-tiga suplements ini, boleh saya simpulkan ianya berkaitan tenaga dari peringkat celular. Boleh juga baca lebih info tentang Keburukan Intermittent Fasting.

Coq Trol Plus berbentuk sofgel ada 30 biji

Vivix berbentuk liquid 150ml

ResV berbentuk softgel ada 60 biji


Kesimpulannya.

Untuk membuat sesuatu yang melibatkan kecantiksm tubuh badan, perkara yang perlu di ambil tau adalah keburukan. Jangan sesekali kita mengikut tren terkini sedangkan kita tak tahu maksud tersirat dan tersurat. Oleh sebab itu Shaklee adalah pilihan Supplements Terbaik untuk ada pilih. Anda juga boleh baca lebih banyak info bersama sahabat saya FATIMAH BTE TONY

Ingin mengenali Shaklee.
Ingin daftar keahlian Shaklee.
Ingin bisnes Shaklee.
hanya klik sahaja gambar di bawah.
Selamat berpuasa dari Kak Shida untuk semua.




#shakleethrive2023
#projekblogmega
#shakleetriumph2023
#pengedarshakleeaktif
#shakleejohor

Post a Comment

0 Comments