7 Amalan Penting Buka Pintu Rezeki Menurut Islam


Rezeki bererti segala sesuatu yang bermanfaat bagi setiap makhluk serta dapat dimanfaatkan oleh manusia sebagai sumber kehidupan. Rezeki juga bererti anugerah, kurniaan atau pemberian dari Allah SWT untuk makhluknya. 

7 Amalan Penting Buka Pintu Rezeki Menurut Islam

1. Solat Dhuha.
- Amalan solat Dhuha yang dibuat waktu orang sedang sibuk dengan urusan dunia (aktiviti harian), juga mempunyai rahsia tersendiri. 
- Firman Allah dalam hadis qudsi:
"Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya." (Riwayat al-Hakim dan Thabrani).



2. Selesaikan Hutang.
- Jika ada hutang, selesaikan segera. Jika tidak mampu, hubungi si pemberi hutang. Bagitahu kita akan cuba membayar secara ansuran atau minta tempoh yang dpersetujui. Bila ada hutang dan tak mampu bayar, jangan diam.
- Mendiamkan hutang umpama menutup pintu rezeki. Orang memberi hutang tapi hutang mereka tidak dibayar sebenarnya mereka golongan teraniaya. Doa orang teraniaya ni tiada hijab.
- Rungutan mereka tentang kita menjadi satu doa mustajab hingga menutup segala rezeki. 

3. Solat Malam (Tahajud).
- Ada keterangan bahawa amalan solat tahajud memudahkan kita memperoleh rezeki, menjadi sebab seseorang itu dipercayai dan dihormati orang dan doanya dimakbulkan Allah.
Sabda Rasulullah SAW:
“Ketika kalian tidur, setan membuat tiga ikatan di tengkuk kalian. Di setiap ikatan setan akan mengatakan ‘malam masih panjang, tidurlah!’



4. Bersedekah.
- Sedekah mengundang rahmat Allah dan menjadi sebab Allah buka pintu rezeki. 
- Nabi s.a.w. bersabda kepada Zubair bin al-Awwam:
"Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah menyedikitkan baginya." (Riwayat ad-Daruquthni dari Anas r.a.)

5. Bangun Awal Pagi
- Menurut Rasulullah s.a.w., berpagi-pagian (memulakan aktiviti harian sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang berkat dan membuka pintu rezeki. 

6. Berzikir.
- ZIkir di pagi hari juga mampu ‘memgundang’ rezeki.



7. Tabung Sedekah Subuh.
-Antara waktu yang terbaik untuk kita melakukan sedekah adalah ketika selepas solat subuh. Amalan sedekah subuh ini bagi mendapat doa mustajab daripada para malaikat.
- Sedekah subuh itu termasuk dalam sedekah terbaik. Kenapa? Kata Rasullah, setiap subuh Allah turunkan Malaikat mendoakan orang yang bersedekah subuh.



Rezeki yang datang tanpa kita dapat huraikan bagaimana, kenapa, mengapa ia datang. Ia adalah rahsia Allah SWT. Ia adalah sesuatu yang ajaib yang tidak dapat dihuraikan dengan pemikiran. 

Banyak lagi amalan-amalan lain yang jika istiqomah dilakukan, InShaAllah akan hadir rezeki secara ajaib.
Bukankah Tuhan berfirman,
"Sekiranya engkau bersyukur pasti AKU akan menambah nikmat?"



Sedikit perkongsian jika anda memerlukan tenaga dan tidak mengantuk untuk melakukan ibadah. Boleh klik di sini..
6 Jenis Minuman Pemberi Tenaga
Tips Mengurus Tenaga


Post a Comment

0 Comments