Tidak Bergejala : Covid-19 Kini Semakin Mengganas



Terkini perkembangan Covid-19 di Malaysia semakin meningkat. Ramai dah tak tentu arah. Ramai yang dah tak keruan nak hantar anak ke sekolah, taska, rumah pengasuh, asrama dan sebagainya. Bimbang tentang angka terkini hari demi hari yang semakin meningkat. Di tambah lagi dengan kluster-kluster baru di setiap negeri.

Untuk semua ... Kita masih belum menang... Tolong jaga diri dan keselamatan diri. Ingat ni, amalkan disiplin kendiri di tempat kerja, elak aktiviti berkumpulan, amal penjarakan fizikal dan pakai pelitup muka. Mandi sejurus pulang ke rumah.

Cara pakai pelitup muka yang betul

Seperti kita tahu, serangan wabak pandemik Covid-19 kini masuk ke fasa ketiga di Malaysia hari ini. Pihak KKM telah membuat ujiian klinikal terhadap 5,889 pesakit  positif Covid-19 dan keputusannya menunjukkan secara nisbah satu daripada 2 (50%) pesakit tidak mengalami apa-apa gejala langsung.
Selain radang paru-paru, gejala Covid-19 yang paling kerap dikesan adalah batuk, demam dan sakit tekak.

Disebabkan peratus tidak bergejala itu 50% dengan nisbah 1:2, pihak KKM terus memberi saranan kepada orang awam untuk sentiasa amalkan 3W dan elakkan 3S serta memakai pelitup muka di tempat awan supaya kita boloeh mengurangkan risiko jangkitan Covid-19. 
Sekiranya ada kenalan yang oernah mendekati pesakit atau kontak rapat pesakit Covid-19, perlulah dimaklumkan kepada pihak KKM atau merujuk kepada Doktor yang berhampiran.

Elakkan 3S dan Amalkan 3W

Kajian dan saranan ini dikeluarkan oleh Institut Penyelidikan Klinikal KKM.
Berikut adalah hasil kajian Institut Penyelidikan Klinikal, KKM, melibatkan 5,889 pesakit ketika mereka dikesan positif COVID-19. 
  1. 31.6% bergejala tetapi tiada radang paru-paru. 
  2. 13.6% mengalami radang paru-paru tanpa sesak nafas.
  3. 3.5% radang paru-paru dengan sesak nafas. 
  4. 1.1% sakit tenat
  5. 50.2% tidak bergejala.
Keadaan Klinikal Pesakit Covid-19 Terkini Dikesan

Yang Kita bimbangkan bila terlalu ramai yang berjangkit ... Frontliner dan Pihak Hospital terpaksa Memilih Mangsa Covid-19 yang mana perlu di selamatkan dahulu atau terpaksa membiarkan mana yang lebih berisiko hampir kepada kematian. 
Kerana kepadatan tempat rawatan serta barisan frontliner yang semakin berkurang. 

Serta yang paling kita takutkan jika ianya terkena kepada warga emas lebih2 lagi SAUDARA TERDEKAT, IBU BAPA / DATOK NENEK kita.. nauzubillah... 

Apa yang perlu kita buat sekarang adalah...
Usah menunding jari kepada pihak lain , kerana semua orang terksesan. Tiada siapa mahu terjangkit.

MOHON AMPUN KEPADA ALLAH SWT.... 
semoga DIA hilangkan “tenteranya” di muka bumi ini.... Kerana UJIAN ini untuk kita semua... bukan kerajaan mahupun mangsa-mangsa yang telah Positif covid19

Semua yang Allah beri membawa rahmat dan hikmah. Jangan Putus Doa. 

Tiada daya dan usaha kami melainkan dengan pertolongan dan rahmat kasih sayangmu ya Allah SWT.
Angkatlah wabah dan musibah ini serta datangkanlah natijah yang terbaik buat kami semua, aamiin.. 

Doa Memohon Pelindungan Dari Wabak Covid-19 

Untuk itu sebenarnya ada cara untuk kita mengurangkan jangkitan Covid-19. TOLONG !!!! Tingkatkan sistem imunisasi masing-masing. Kita jag kita tidak bermaksud kita jaga diri sendiri tetapi seluruh ahli keluarga kita.

Seperti yang telah di sarankan melalui artikal di bawah ini, bahawa dengan pengambilan dos vitamin c mampu menepis virus dari terus meresap dan menyelusuri segenap tubuh badan kita.



UNTUK TERJEMAHAN DALAM BAHASA MELAYU 
BOLEH KLIK DI SINI 

Sememangnya Shaklee telah menyediakan VITAMIN C SUSTAINED REALESE yang bermaksud PELEPASAN SECARA BERPERINGKAT.
INFO LANJUT KLIK SINI
dan 


UNTUK ITU ANDA BOLEH TERUS ORDER DENGAN SAYA 
di sini 

Kenali Kak Shida di sini


Post a Comment

0 Comments