NAJIS BERDARAH

Jika anda alami masalah cirit dan sembelit yang berterusan serta najis berdarah, jangan tunggu. Ia mungkin gejala kanser usus.

Kanser usus merupakan kanser utama bagi lelaki di Malaysia dan kanser ke dua tertinggi bagi wanita. Malangnya, di Malaysia, majoriti (54%)  kes kanser usus di kesan pada tahap 3 & 4. 

Mengapa ada peningkatan kes kanser usus?

  1. Pemakanan - makanan proses, makanan segera & daging merah
  2. Tidak makan buah dan sayuran
  3. Merokok & minuman alkohol


Sumber: Public Health Malaysia



Bila najis berdarah, ramai yang menyangka ia disebabkan buasir yang dulu. Rupanya ia adalah tanda kanser kolon dan rektum (usus besar).

Bila air kencing berdarah, ramai yang menyangka ia disebabkan oleh batu karang yang berulang. Rupanya ia adalah kanser ginjal atau pundi kencing.

Jadi jangan cepat buat presepsi berdasarkan andaian kita.

Gejala Barah Usus

  1. Berak berdarah – darah bercampur dengan najis, kadangkala najis bewarna hitam seperti kopi. Ini merupakan antara tanda-tanda awal barah usus.
  2. Perubahan tabiat membuang air besar seperti sembelit. Tabiat membuang air besar bagi setiap individu adalah berlainan. Jika kekerapan membuang air besar menjadi terlalu lama, contohnya daripada tabiat hari-hari ke tandas menjadi berkurangan kepada setiap tiga atau empat hari sekali.
  3. Cirit-birit – ini merupakan tanda-tanda barah usus di sebelah kiri.
  4. Sembelit diselangi dengan cirit – barah usus yang hampir tersumbat akan menyebabkan najis keras tidak dapat melalui usus besar. Pesakit akan mengalami gejala sembelit pada ketika itu. Najis yang tersumbat ini mempunyai banyak bakteria dan akan ‘membusuk’ di dalam usus, menyebabkan air kembali diserap ke dalam usus. Ini menyebabkan najis menjadi lembik dan berair. Pada ketika ini, pesakit akan mengalami gejala cirit. Cirit yang dialami adalah lebih daripada lima kali sehinggakan sesetengah pesakit mengadu tidak dapat mengawal simptom cirit ini. Kitaran sembelit dan cirit akan berulang.
  5. Tidak berak dan kentut serta muntah. Gejala ini akan berlaku apabila usus sudah tersumbat seratus peratus.
  6. Hilang selera makan dan turun berat badan. Pesakit akan menjadi kurus serta hilang selera makan dalam jangka waktu yang singkat.
  7. Sakit ‘perut’ – gejala yang sangat diambil mudah. Sakit pada bahagian abdomen bergantung kepada kedudukan barah usus.
  8. Tabiat ke tandas, tetapi tiada najis – Pesakit merasakan seperti mahu membuang air besar, tetapi apabila ke tandas, tiada najis yang keluar. Ini adalah disebabkan oleh kanser yang terletak pada bahagian rektum. Apabila ketumbuhan sudah memenuhi rektum, ianya memberikan mesej yang salah kepada badan seolah-olah rektum sudah dipenuhi najis. Sedangkan tiada najis di dalam rektum, yang memenuhinya adalah sel-sel kanser sahaja.


Di Malaysia, pihak Kementerian Kesihatan menyediakan perkhidmatan saringan kanser usus di Klinik-klinik Kesihatan. 
Ujian yang dilakukan adalah FOBT (Fecal Occult Blood Test). Ujian ini mengkehendaki pesakit untuk memberikan sampel najis untuk diuji kehadiran darah (secara mikroskopi). 
Jika ujian ini positif, maka pemeriksaan lanjut iaitu endoskopi akan dijalankan untuk menentukan punca kehadiran darah mikroscopi ini. 


Antara sebab-sebab lain FOBT menjadi positif adalah :

  1. Polip usus – daging-daging kecil yang boleh menjadi punca barah usus atau disebaJubkan oleh keradangan.
  2. Angiodysplasia – saluran darah kecil yang tidak normal yang boleh luka di dalam usus lalu menyebabkan pendarahan.
  3. Diverticulum – poket di dalam usus disebabkan oleh otot usus yang lemah (faktor usia, sembelit)
  4. Ulser perut – ini juga boleh menyebabkan kehadiran darah mikroskopi.


Sumber dari MyMetro : Prof Winnie Chee dan Dr Zulfitri ‘Azuan Mat Daud (Persatuan Dietetik Malaysia)

CARA MENCEGAH NAJIS BERDARAH SECARA SEMULAJADI IALAH DENGAN SET SHAKLEE.

OSTEMATRIX – 
Kandungan magnesium menormalkan ketegangan pada dinding kolon, melonggarkan otot dalam usus, membantu mengekalkan air dalam usus dan melembutkan najis.

HERB-LAX – Membersihkan usus, melegakan sembelit, meningkatkan proses pencernaan secara lembut, sebagai penyahtoksin









HARGA SET :- RM 120 

Jangan lupa 
JOM PM SAYA UNTUK CERITA TENTANG SHAKLEE 😍😍

Untuk info lanjut 👇👇
Detail seterusnya BOLEH KLIK DI SINI 
Whatsap ≠ Kak shida
Instagram ≠ shidarahmat_com
Facebook ≠ Shida Rahmat
Twitter ≠ Shida Rahmat
Youtube ≠ Shida Rahmat


Post a Comment

0 Comments