Pengguna Pelbagai Suplemen mempunyai TELOMERE YANG LEBIH PANJANG




TELOMERE dan Kaitannya dengan Usia Manusia

Telomere ni apa plak ye?
Telomere merupakan unit kecil DNA yang terletak di kedua-dua hujung DNA.

Bahasa mudah nak faham cuba perhatikan tali kasut kita. Bahagian hujung tali kasut disalut dengan plastik keras sebagai perlindungan kepada tali kasut agar ia berfungsi dengan baik. Betul tak? Apa akan berlaku jika bahagian tali kasut itu dibiarkan terbuka tanpa penutup keras berplastik itu ataupun plastik tu terkoyak? 



Sekurang-kurangnya 3 perkara ni akan terjadi pada tali kasut kita:

  • Susah nak masukkan tali kasut pada lubang-lubang kasut. 
  • Tali kasut akan cepat terburai. 
  • Tali kasut akan rosak dan kita terpaksa ganti yang baru.


Mudah paham macam tu la analoginya.

Ramai saintis percaya telomere boleh dijadikan sebagai penanda kelanjutan umur (marker of longevity) atau penanda penuaan biologi (marker of biological aging).



Kajian sains mendapati ada kaitan antara telomere pendek dengan pelbagai penyakit berkaitan penuaan seperti kanser, strok, dementia, penyakit kardiovaskular, obesiti, osteoporosis dan diabetes. 

Perlu diketahui, kaitan tidak serupa dengan penyebab. Kemungkinan penyakit itu menyebabkan saiz telomere menjadi pendek, bukan sebaliknya. 
Namun terdapat pelbagai kajian menunjukkan nutrien tertentu mampu memainkan peranan penting dalam menjaga malah mampu menambah saiz telomeres dengan menjadikannya semakin panjang. Keadaan tersebut seterusnya dipercayai memberi kesan positif kepada proses penuaan yang dipercayai menambah bilangan jangka hayat atau usia seseorang.

Shaklee telah bekerjasama dengan Dr.Elizabeth Blackburn pemenang The Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009 yang menemui bagaimana kromosom dilindungi oleh telomeres dan enzim telomerase. 


Kajian telomere ini telah menguji kepanjangan telomeres. Landmark Study II yang dijalankan oleh Shaklee membuktikan pengambilan supplemen yang konsisten (Vitalizer, Vivix and Cinch) setiap hari selama 5 tahun dapat mengurangkan kadar pemendekan TELOMERE sebanyak 40% !

Pengguna shaklee mempunyai kepanjangan telomere seperti orang yang umur 40 tahun. Amazing! 40 tahun lebih muda tau. Ini menunjukkan VIVIX membantu untuk mengekalkan kemudaan, keremajaan, dan membantu mengelakkan dari penyakit-penyakit disebabkan oleh usia yang semakin meningkat.



Jadi, tidak perlu ada keraguan lagi dengan vivix kerana ianya bukan suplemen yang dibuat hari ini esok dah dijual. Ada kajian oleh saintis hebat dan juga jurnal yang diterbitkan.

So, ambil langkah pertama untuk menikmati nikmat kesihatan yang telah dikurniakan kepada kita. Ikhtiar dengan yang terbaik, pastinya dengan izin Allah kita akan sentiasa sihat.



Info lagi di sini 👉Polifenol Ramuan vivix

Untuk info lanjut 👇👇
Detail seterusnya BOLEH KLIK DI SINI 
Whatsap ≠ Kak shida
Instagram ≠ shidarahmat_com
Facebook ≠ Shida Rahmat
Twitter ≠ Shida Rahmat
Youtube ≠ Shida Rahmat



Post a Comment

0 Comments