Punca Sakit Tumit Selepas Bangun Tidur Bagi Wanita

Punca Sakit Tumit Selepas Bangun Tidur Bagi Wanita

Selalunya sakit tumit ni dikaitkan dengan wanita. Setuju sangat dengan pernyataan ni. ini kerana wanita akan datang haid dan wanita yang pernah melahirkan. Sakit tumit akan berkaitan dengan kalsium yang hilang di dalam badan.Sakit tumit dah menjadi salah satu sakit yang paling popular tak kira peringkat umur.

5 Punca Sakit Tumit Selepas Bangun Tidur
(1) Senaman Secara Berlebihan 
- Senaman memang digalakkan tetapi bukan berlebih-lebihan sehingga memgganggu otot untuk berehat.
- senaman berlebihan akan memaksa otot lebih bekerja secara paksaan dan membuatnya cedera. "Contohnya, aktiviti berlari atau berbasikal melebihi tahap kemampuan badan atau segala jenis aktiviti yang berlebihan.

Senaman berlebihan

(2) Kurang Kalsium 
Kalsium adalah mineral penting yang paling banyak diperlukan oleh manusia. Kalsium membantu pembentukan tulang dan gigi dan diperlukan untuck pembekuan darah, sel saraf, dan pergerakan otot pada tumit 
membantu peredaran darah dengan lebih baik dan jaga sistem saraf
- hasil kajian menunjukkan ramai wanita yang mrnpunyai kurang kalsium tapi mereka tak menyedarinya

Kurang kalsium

(3) Tidur dalam keadaan terlalu sejuk
- anda akan mengalami sakit pada bahagian sendi otot. Ketika anda keluar dari bilik yang sejuk akibat penggunaan penghawa dingin dan beralih ke ruangan yang panas, ini akan menyebabkan kejutan kepada tubuh anda.
Apabila tubuh tidak sempat menyesuaikan diri terharap perubahan suhu, ia boleh menyebabkan beberapa masalah seperti kelelahan, merosakkan kulit dan aliran darah turut juga terbantut yang boleh menyebabkan sakit tumit.

Tidur dalam keadaan terlalu sejuk

(4) Rahim tak sihat
- Ramai wanita tak sedar peranakan mereka rendah atau jatuh kerana tak tahu tanda rahim jatuh yang sering terjadi kepada wanita yang pernah bersalin. Tapi jangan terkejut, ada juga anak dara atau mereka yang belum pernah bersalin mengalami situasi rahim jatuh ini!
Puncanya mungkin kerana angkat barang berat, tidak jaga pantang selepas bersalin, sembelit, otot vagina longgar dan dinding rahim tak kuat. 
- Sakit tumit juga akan terjadi kerana ia berkaitan dengan sendi dan otot tapi masih ramai juga yang tidak menyedarinya.

Rahim tak sihat

(5) Berdiri terlalu lama di tempat kerja 
- Di tempat kerja yang memerlukan berdiri sepanjang hari. Menampung pula berat badan yang akan menjadi beban beban kepada tumit sepenuhnya. 
- Sudah berurut tapi masih sakit kerana kaki tak sempat berehat. Berdiri sepanjang harini dan paling ketara bila bangun pagi dari tidur, pijak lantai tumit terasa amat sakit sebab sakit dari semalam terkumpul bawa ke pagi hari. Rasa seperti dicucuk paku, lebih-lebih lagi untuk surirumah yang sentiasa berdiri.

Berdiri terlalu lama 

Jadi, anda sudah tahu punca sakit tumit selepas bangun pagi kan? Selain punca di atas anda juga boleh gerakkan kaki dan tumit anda dahulu sebelum memulakan langkah. Semoga bermanfaat. 

Anda juga dijemput untuk membaca perkongsian ini
5 Petua Hilangkan Sakit Tumit
cara hilangkan sakit tumit bagi ibu hamil

Jika anda hendak tahu cara lain elak sakit tumit dengan betul dah konsultasi percuma. Boleh klik link di bawah ni seterusnya..
Untuk Pertanyaan 
ORDER SHAKLEE
Kenali Kak Shida di sini 
KAK SHIDA DAN EMPAYAR INDAH LEGACY









Post a Comment

0 Comments