Cara Hilangkan Sakit Tumit Bagi Ibu Hamil

Cara hilangkan sakit tumit bagi ibu hamil

Sakit tumit sering terjadi kepada ibu hamil. Hal ini boleh terjadi dan sememangnya terjadi kepada ibu hamil kerana keadaan berat badan yang akan bertambah bulan ke bulan mengikut perkembangan janin. Oleh itu tekanan pada tapak akan bertambah. Berikut adalah cara hilangkan sakit tumit bagi ibu hamil.

CARA HILANGKAN SAKIT TUMIT 
1) Senaman tapak kaki
Tumit kaki akan sakit bila kekurangan darah dan oksigen di bahagian tersebut. Amalkan beberapa regangan pada tapak kaki dengan cara berikut.
Mula-mula, duduk di atas kerusi dan silangkan kaki atas lutut anda yang lain, bengkokkan pangkal jari anda dan tarik ia ke arah badan anda sehingga anda rasa regangan yang selesa. Akhir sekali, tahan regangan tidak kurang daripada 30 saat dan ulangi latihan itu dalam lima hingga 10 kali dengan regangan yang sedikit dan sederhana dan tanpa sakit.
Anda juga digalakkan untuk membuat sedikit regangan tapak kaki sebelum tidur dan bangun dari tidur supaya otot tidak terkejut.

Senaman tapak kaki

2) Rendaman kaki
Rendaman kaki bagus untuk melegakan tekanan pada tapak kaki. Caranya mudah, sediakan air rendaman kaki dalam besen. Campurkan air suam bersama garam kasar dan campuran bunga-bungaan (alternatif jika mahu kaki harum). Rendam kaki selama setengah jam, anda akan rasa tumit kaki lebih relaks.

Rendaman kaki

3) Pilih kasut yang sesuai
Pemilihan kasut yang sesuai amat memain peranan pada tapak dan tumit kaki. Selain reka bentuk yang cantik, kasut juga harus memberi keselesaan dan tampungan yang baik pada kaki.
Pilih kasut yang sediakan span yang mencukupi pada tapak kaki. Elakkan daripada memilih kasut yang mempunyai tapak yang nipis kerana ia tidak menyokong kaki dengan baik pada tapak dan tumit anda.

Pilih kasut yang sesuai

4) Pilih aktiviti riadah yang sesuai
Buat mereka yang mudah sakit pada tumit kaki, anda perlu kurangkan aktiviti riadah yang memerlukan anda untuk berjalan atau berdiri pada masa yang lama seperti berjoging atau berlari.
Anda digalakkan untuk melakukan aktiviti seperti berenang atau berbasikal kerana ia aktiviti yang memberi kurang tekanan pada tapak dan tumit kaki.

Pilih riadah yang sesuai

5) Berikan haba pada tumit kaki
Jika anda selalu terdedah pada suhu yang sejuk, seperti di office atau tempat kerja, anda digalakkan untuk memakai stoking bagi mengekalkan sedikit haba pada tapak dan tumit kaki.
Suhu yang sejuk dapat memberi tekanan pada otot kaki. Jadi amalkan untuk memakai stoking ya untuk memberi kelegaan pada tapak dan tumit kaki tu.

Berikan haba pada tumit kaki

Untuk itu juga, sakit tumit bagi ibu hamil boleh di rawat dengan Set Basic Ibu Hamil Shaklee
 
(1) VITA-LEA IRON FORMULA
  • Membantu menambah zat besi kerana kebiasaannya ibu mengandung kekurangan zat besi. 
  • Kesan kekurangan zat besi boleh menyebabkan ibu hamil mudah pitam, lesu, kurang fokus dan lemah ingatan.
(2) SUSTAINED RELEASE VITA-C
  • Sebagai antioksidan, membantu meningkatkan sistem imunisasi badan ibu dan bayi serta menjadikan kulit lebih cantik.
  • Membantu penyerapan iron(zat besi), kekurangan vitamin c menyebabkan iron tidak dapat diserap dengan sempurna di dalam tubuh badan.
(3) B-COMPLEX
  • Lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B yang diperlukan oleh tubuh badan. Membantu tubuh badan lebih bertenaga, lebih fokus, menstabilkan emosi serta menyerikan lagi wajah ketika hamil.
  • B Complex juga membantu untuk masalah kesihatan saraf dan melancarkan perjalanan darah ibu hamil yang sakit tumit.
(4) OSTEMATRIX
  • Hampir 90% kalsium ibu diserap oleh bayi, maka ibu perlu menggantikan semula kalsium tersebut untuk mengelakkan berlakunya osteoporosis, rasa sengal kaki dan tulang belakang, sakit pinggang, kebas kaki, mudah letih, lesu dan nampak lebih tua dari usia. 
  • Ostematrix membantu untuk kesihatan tulang, juga terlibat dalam kesihatan saraf kerana ostematrix mengandungi magnesium yang melegakan pengecutan saraf pada tumit.
Set Basic Ibu Hamil Shaklee : Rm312

Oleh itu set ini boleh membantu ibu hamil yang sakit tumit kerana set ini dilengkapi dengan nutrisi yang boleh mencegah ibu hamil dari terkena sakit tumit di sepanjang kehamilan. 

Jika anda hendak tahu cara pengambilan supplemen yang betul untuk hilangkan sakit tumit serta konsultasi percuma. Boleh klik link di bawah ni seterusnya 
Untuk Pertanyaan dan Order 
ORDER SHAKLEE
Kenali Kak Shida di sini 



Post a Comment

0 Comments