9 Tips Mudah Penjagaan Rambut Sihat



Rambut adalah bahagian badan yang tumbuh pada kulit kepala manusia dan haiwan. Pada manusia, rambut terdiri daripada akar rambut yang tertanam di kulit kepala dan batang rambut yang muncul dari kulit. Rambut mempunyai banyak fungsi, termasuk melindungi kulit kepala daripada pendedahan matahari, mengekalkan suhu badan, dan memainkan peranan dalam ekspresi dan gaya peribadi. Rambut juga boleh menjadi ciri unik bagi setiap individu.

9 Tips Mudah Penjagaan Rambut Sihat 

  1. Makan Makanan Berkhasiat: Ambil makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral, seperti vitamin A, C, D, E, biotin dan zat besi. Ini boleh membantu menguatkan rambut dari dalam.
  2. Elakkan Pemanasan Berlebihan: Gunakan peralatan pemanas seperti pengering rambut, seterika rata dan seterika rambut dalam had yang munasabah.  Pemanasan yang berlebihan boleh merosakkan rambut.
  3. Gunakan Produk Penjagaan Yang Betul: Pilih produk penjagaan rambut yang sesuai dengan jenis dan masalah rambut anda.  Jangan gunakan terlalu banyak produk kimia.
  4. Basuh Rambut Dengan Perlahan: Gunakan air suam atau sejuk dan syampu lembut.  Elakkan air terlalu panas dan syampu yang mengandungi bahan yang keras.
  5. Gunakan Pelembap Rambut: Gunakan perapi atau topeng rambut dengan kerap untuk mengekalkan kelembapan rambut.
  6. Sikat Dengan Perlahan: Gunakan sikat bergigi lebar atau jari anda untuk meleraikan rambut secara perlahan-lahan, terutamanya apabila rambut basah yang terdedah kepada patah.
  7. Potong Hujung: Memotong hujung rambut anda dengan kerap boleh membantu mengelakkan hujung rambut bercabang dan patah.
  8. Elakkan Tekanan Berlebihan: Tekanan boleh menjejaskan kesihatan rambut secara negatif.  Cuba teknik relaksasi seperti meditasi atau yoga.
  9. Minum Air Yang Cukup: Pengambilan air yang mencukupi adalah penting untuk




Melihat kepada tips penjagaan rambut nombor 3 di atas, suka saya nak kongsikan kelebihan set penjagaan rambut Shaklee yang mempunyai 3 produk iaitu untuk mengilaukan, melembutkan dan menguatkan. Jom saya huraikan satu persatu 3 produk tersebut.

1- Prosante Revetalizing Shampo 

  • Mengilaukan rambut dan membersihkan kotoron pada kulit kepala dan melebatkan rambut.t
  • Telah dicipta tanpa ramuan yang mengering atau menanggalkan. 
  • Mengekalkan rambut yang sihat secara optimum dan responsif.
  • Didatangkan dengan sistem pembersihan yang patent-pending dan telah diformulasikan dengan humectants dan protin berasas sayuran untuk kutikel rambut yang licin. 
  • Ia juga mengimbangi kulit kepals dan menyamai rambut dengan humectants, membantu mengurangkan kusut dan mengekalkan imbangan kelembapan dan kilauan.


Rambut berkilau boleh memberikan rupa yang berbeza dan menarik. Sesetengah orang sukakan rambut mereka kelihatan berkilat kerana ia kelihatan lebih sihat dan lebih mudah diurus. Proses atau rawatan pewarna rambut tertentu juga boleh menjadikan rambut anda kelihatan lebih berkilat.Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memilih kaedah yang tidak merosakkan rambut anda dan menggunakan produk yang selamat untuk memastikan rambut anda sihat.




2- Prosante Replenishing Conditioner

  • Melembabkab rambut dan memperbaiki rambut bercabang.
  • Pelembap yang pekat bagi rambut yang berkilat dan lembut bak sutera.
  • Memperbaiki kerosakan pada permukaan rambut dan memperbaiki hujung rambut yang bercabang.
  • Menguatkan rambut dengan protein dan humektan yang berasal dari alam semulajadi

Melembapkan rambut anda adalah penting kerana rambut lembap cenderung menjadi lebih sihat, berkilat dan lebih mudah diurus. Pendedahan kepada cahaya matahari, haba, penggunaan alat pemanas dan produk kimia seperti pewarna rambut atau agen penggayaan boleh menyebabkan rambut kehilangan lembapan. 
Melembapkan rambut membantu mengelakkan pecah, pecah dan hujung bercabang. Ia juga boleh mengekalkan kesihatan kulit kepala dan mencegah kelemumur dan kerengsaan kulit. Menggunakan produk penjagaan kulit yang mengandungi bahan pelembap, seperti minyak semula jadi atau humektan, boleh membantu mengekalkan keseimbangan kelembapan rambut anda.




3- Prosante Nourishing Scalp Treatment

  • Menguatkan, melegakan keradangan dan mengurangkan keguguran rambut.
  • Merangkumi 10 vitamin, mineral dan herba berkuasa yang dirumus secara unik untuk mewujudkan persekitaran untuk pertumbuhan dan kesihatan rambut yang optimum.  
  • Formula bebas sisanya terbukti secara klinikal dapat menguatkan dan melebatkan rambut dengan mengurangkan keguguran rambut semasa menyikat.  
  • Melegakan kerengsaan kulit kepala dan melindungi keseimbangan minyak/lembapan semulajadi kulit kepala untuk pertumbuhan rambut yang lebih sihat.
  • Rawatan Kulit Kepala Berkhasiat boleh digunakan setiap hari pada rambut basah atau kering.  
  • Mengandungi kepekatan tertinggi Kompleks Kesihatan Kulit Kepala, gabungan unik 10 vitamin, mineral dan herba.  
  • Formula tanpa bilas ini tidak meninggalkan rambut melekit atau berminyak. 
  • Selamat untuk warna dan rambut yang dirawat secara kimia.  
  • Bebas pewangi Bebas Paraben


Menguatkan rambut adalah penting untuk mengelakkan pecah, pecah dan gugur yang berlebihan. Rambut yang kuat lebih mampu menahan pengaruh luaran seperti haba, bahan kimia dan alat pemanas. Ia juga membantu mengekalkan struktur rambut utuh, jadi rambut kelihatan lebih sihat dan lebih mudah diurus.

Proses pewarnaan, rawatan kimia dan pendedahan alam sekitar tertentu boleh melemahkan rambut, menjadikannya rapuh dan terdedah kepada patah. Menguatkan rambut melalui rawatan yang mengandungi protein, vitamin dan nutrien penting lain membantu membina semula struktur rambut, membaiki kerosakan dan memulihkan keanjalan dan kekuatan rambut.




 

Post a Comment

3 Comments

Ummu Ukasyah said…
Terima kasih untuk sharing tips penjagaan rambut yang sihat esp lepas bersalin memang banyak rambut gugur.
flizzy86 said…
nice sharing kak, rambut gugur ni la punca yong minta potong pendek..hehe lepas amalkan zinc alhmdulillah berkurangan
仙妮 said…
I love alcohol free personal care product, thanks for sharing this, gonna grab & use for my haircare routine then. Cheers SiennyLovesDrawing