Terasa Sakit Nak Berjalan? Nah! 5 Kebaikan Kolagen Untuk Sakit Lutut



Lutut adalah sendi utama setiap manusia untuk berjalan. Apabila lutut sudah mula menampakkan tanda-tanda sakit, maka kita semua akan cuba sedaya upaya untuk mencari alternatif perubatan supaya pulih secepat mungkin seperti orang lain.
Lutut merupakan sendi yang menghubungkan paha dengan kaki dan mengandungi dua persendian: satu di antara femur dan tibia, dan satu lagi di antara femur dan patela.

Sakit lutut biasanya disebabkan faktor umur, masalah otot dan tisu, kecederaan, radang, masalah kesihatan, arthritis dan berat badan berlebihan. 
Ia boleh terjadi pada semua orang tidak kira peringkat umur, namun kaum hawa lebih banyak menghadapi masalah ini.

Walaupun ia biasa terjadi kepada orang tua, namun kini orang muda seawal 30-an pun sudah ada yang menderita. Ia akan menyukarkan kita berjalan dan sekaligus melumpuhkan pergerakan kita serta menghalang kita daripada melakukan kerja-kerja harian.
Jadi, apa yang boleh dilakukan untuk mengurangkan sakit lutut ini? Sudah pastinya dalam entri Kebaikan Kolagen Untuk Sakit Lutut ini akan saya huraikan secara terperinci. 


5 Kebaikan Kolagen Untuk Sakit Lutut Yang Perlu Diketahui

1- Saranan terbaik untuk sakit lutut adalah dengan pengambilan Shaklee Collagen Plus Powder, ianya diserap dengan cepat ke dalam peredaran darah dan diekstrak kepada sel yang memerlukannya (contohnya fibroblast dalam kulit, kondroit dalam rawan, osteoblast dalam tulang) dan tulang rawan di mana ia berfungsi sebagai isyarat untuk memacu Sintesis Serat kolagen yang baru.

2- Selain menyokong kesihatan, Shaklee Collagen Plus Powder mempunyai manfaat pada kelembutan kulit, keanjalan dan penghidratan untuk mengurangkan pembentukan kerutan kulit. 
Terdapat juga bukti bahawa ia menawarkan faedah bagi orang yang mempunyai tulang rapuh (osteoporosis) kerana kolagen adalah protein matriks penting yang membantu menghasilkan struktur di mana kalsium diletakkan.

3- Kolagen yang diserap dengan baik dan boleh merangsang sintesis kolagen, untuk membantu mengekalkan struktur sendi dan mengurangkan ketidakselesaan sendi. Kolagen meningkatkan tahap asid amino yang diperlukan untuk membuat kolagen.

4- Kolagen adalah antara bahan utama dan penting yang membina komponen utama badan. Ia bertindak membentuk struktur utama badan seperti tendon, ligament, tulang rawan, tulang, organ badan dan juga salur darah. Kajian membuktikan molekul kolagen ini dapat membantu melegakan kesakitan:

  1. Sakit belakang, slip disc, pinggang
  2. Lutut dan pergelangan kaki
  3. Tangan dan jari
  4. Bahu dan tengkuk
  5. Kaki dan tumit
  6. Sengal-sengal otot dan ligamen
  7. Atau dimana-mana bahagian badan yang anda perlukan.

5- Kolagen mengekalkan kesihatan tendon, iaitu tisu yang menghubungkan otot kepada tulang, dan juga pada ligamen, iaitu tisu perantara yang menggabungkan tulang, dan menguatkan sendi. Jadi, kolagen yang mencukupi sangat membantu individu yang mengalami sakit sendi, ataupun sakit lutut akibat kekurangan kolagen yang sihat (degraded collagen). Lihat gambarajah di bawah:






Untuk itu, jangan pandang remeh yea jika kurang kolagen dalam tubuh badan. Ini kerana kesannya sangat teruk. Kita akan menanggung selagi kita tak berusaha untuk mengurangkan dan baik pulih sehingga betul-betul baik. Jalan terakhir adalah dengan pembedahan dan semestinya kosnya berlipat kali ganda sebelum dan selepas pembedahan. 

Baca juga di sini Kebaikan Kolagen Untuk Sakit Lutut 


Klik sini untuk Daftar Keahlian
Klik sini untuk berborak dengan saya Kak Shida Rahmat

#projekblogmega
#pengedarshakleeaktif
#agenshakleejohor
#shakleemalaysia


Post a Comment

0 Comments