Rabun Jauh Boleh Sampai Buta?


Rabun jauh boleh sampai buta?
Betul ke?

Kenapa doktor-doktor Pakar Mata sepakat tak galakkan anak-anak kecil guna gajet lebih 2 jam seminggu?
Betulkah kalau rabun jauh "power" tinggi, saraf mata boleh tercabut?

Saya kongsikan info bagaimana rabun jauh terjadi akibat terlalu banyak menggunakan mata untuk kerja jarak dekat, dan bagaimana rabun jauh menyebabkan kebutaan kekal.

Mari kita "berkenalan" dengan keadaan yang dinamakan "Myopic Maculopathy" ini.
Jemput tonton dan kongsikan ilmu ini ya. Semoga lebih ramai dapat manfaat darinya in shaa Allah.

Dr Azlindarita Aisyah Mohd Abdullah
Pakar Mata
Medical Mythbusters Malaysia




Apa yang saya cuba sampaikan adalah rabun jauh jika kuasa terlalu tinggi, boleh menyebabkan saraf tertanggal (retinal detachment) dan komplikasi seperti myopic maculopathy. 







DEGENERASI MAKULA ATAU MACULOPATHY MYOPIC disebabkan oleh perubahan degeneratif yang berkembang di makula. Makula adalah bahagian saraf (retina) dalam mata yang paling penting untuk melihat objek dengan jelas dan warna yang betul

Ini dapat menjejaskan penglihatan terperinci pusat yang boleh membuat kesukaran membaca dan melihat wajah orang dengan jelas. 

Degenerasi makula adalah perubahan tidak sihat pada bahagian saraf (retina) dalam mata tanpa penyebab yang nyata yang boleh menyebabkan gangguan pandangan kekal.


Wawasan warna mungkin terjejas dan garis lurus kelihatan bengkok atau berputar. 

Kemerosotan makula Myopic boleh dirujuk sebagai "kering" atau "basah". Degenerasi makula "kering" adalah apabila terdapat atrofi retina, penipisan retina, atau parut pada makula. 
Malangnya, tidak ada rawatan untuk perubahan ini. 

Degenerasi makular "basah" basah adalah di mana terdapat pertumbuhan saluran darah baru pada makula. 
Ini sering dirujuk sebagai neovascularisation choroidal myopic. 


Jenis ini paling kerap terjadi. Deposit kuning yang dipanggil “DRUSEN” akan terbentuk pada makula. Pada tahap ini, pandangan selalunya belum terjejas. Pandangan akan mula terganggu bila bilangan drusen terbentuk semakin besar dan banyak


Jenis ini berlaku pada 10-15% dari keseluruhan pesakit ARMD. Salur darah tak normal akan terbentuk dalam retina menyebabkan pendarahan dan bengkak, membawa kepada berlakunya kerosakan makula yang kekal. Pandangan akan mula terjejas dan kabur jika tidak dirawat segera. Walaupun terdapat beberapa jenis rawatan yang yang disyorkan untuk ARMD basah, tiada satu pun rawatan yang dapat memulihkan semula penglihatan yang telah hilang.

Masalah boleh berkembang dengan cepat dan gejala boleh termasuk : 
  • Imej kelihatan memutar dan garis lurus muncul beralun melengkung atau bengkok 
  • Imej kelihatan sangat kabur 
  • Tempat kelabu atau buta di pusat penglihatan anda 
  • Warna kelihatan membosankan atau berbeza. 


OLEH YANG DEMIKIAN JELAS BAHAWA BAHAYANYA MATA JIKA TIDAK DIJAGA DENGAN BETUL.

Jika anda seorang yang sukar memakan sayur-sayuran atau buah-buahan, anda boleh menambah nutrisi untuk penjagaan mata anda dengan CAROTOMAX SHAKLEE. 

CAROTOMAX SHAKLEE in shaa Allah dapat membantu...
° 100%selamat
° 100%berkesan
° 100%mesra alam



MANFAAT UTAMA Carotomax Shaklee

➡ Mempertingkatkan penglihatan. Ia menghasilkan "ungu visual" yang membolehkan kita mengekalkan penglihatan di dalam gelap.

➡ Membantu mengurangkan penyakit kulit. Pengambilan ikut dos yang dibenarkan mampu mengurangkan keradangan akibat penyakit kulit.

➡ Melindungi Epithelial dengan memelihara lapsan luar kornea, rongga oral,usus,perut, paru-paru, bronkus, pundi kencing, dan merawat ulser saluran usus

➡ Melawan kanser dan oksidasi. Pengambilan beta karotene mengukuhkan sistem imun, melambatkan penuaan dan menyekat aktiviti bahan kanser dan menghalang pembentukan sel-sel kanser. Ia juga mengurangkan serangan radikal bebas dan singkirkan sel-sel yang dah mati.

➡ Menghalang infeksi dengan merangsang enzim membunuh kuman, menyekat dan mempertingkatkan gejala penyakit kronik seperti sakit jantung, batuk,asma, asma dan selsema.

➡ Merangsang perkembangan kanak-kanak/remaja, menguatkan tulang, melindungi rambut,kulit membran mukosa, gigi yang sihat, gusi dan sistem produksi. 
Ia juga membantu penghasilan sperma yang sihat.

TESTIMONI CAROTOMAX 












HARGA CAROTOMAX 
RM73 


Detail seterusnya BOLEH KLIK DI SINi
Whatsap ≠ Kak shida
Instagram ≠ shidarahmat_com
Facebook ≠ Shida Rahmat
Twitter ≠ Shida Rahmat
Youtube ≠ Shida Rahmat

Post a Comment

0 Comments