Kenali Punca Tekanan Darah Rendah







PERNAHKAH anda terasa hendak pitam atau pening ketika hendak bangun setelah duduk terlalu lama atau selepas menundukkan kepala?

Lazimnya apabila situasi tersebut berlaku, masyarakat hanya menganggap perkara tersebut hanyalah sesuatu yang biasa kerana ia tidak berpanjangan.

Tetapi tahukah anda, perkara yang dianggap sesuatu yang biasa itulah kadang kala mampu mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana senario di mana anda terasa hendak pitam atau pening ketika hendak bangun setelah duduk terlalu lama atau selepas menundukkan kepada menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah.

Menurut Perunding Kardiologi, Hospital KPJ Ampang Puteri, Datuk Dr. Ismail Yaakob, penyakit tekanan darah rendah atau hipotensi merupakan satu keadaan yang jarang berlaku dalam kalangan masyarakat jika hendak dibandingkan dengan tekanan darah tinggi.

Tambah beliau, pesakit akan mengalami tekanan darah rendah di mana bermaksud sama ada salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut.




Berbalik kepada punca kenapa tekanan darah rendah boleh terjadi. Kita kupas satu persatu. 


  • Dehidrasi.  Dehidrasi berlaku disebabkan oleh kekurangan cecair badan dan boleh disebabkan oleh kekurangan minum, puasa atau cirit-birit.

  • Kesan-kesan sampingan rawatan. Terdapat beberapa ubat-ubatan yang boleh menurunkan tekanan darah, seperti antidepresan dan ubat-ubatan anti-hipertensi seperti alpha-blockers dan beta-blockers .


  • Anemia.  Anemia menyebabkan sel darah merah di bawah normal. Salah satu tanda-tanda anemia adalah tekanan darah rendah.


  • Ketidakseimbangan hormon.  Penyakit seperti kencing manis atau penyakit Addison menyebabkan gangguan pengeluaran hormon. Ini boleh memberi kesan kepada keseimbangan air dan mineral badan, dan tekanan darah.

  • Penyakit saraf, penyakit saraf seperti penyakit Parkinson boleh menyebabkan tekanan darah rendah apabila ia memberi kesan kepada sistem saraf yang mengawal fungsi badan seperti kawalan autonomi tekanan darah.

  • Kejutan dan kecederaan serius. Jika anda sedang cedera parah dan terdedah kepada kejutan, sebagai contoh, disebabkan pendarahan yang berlebihan, tekanan darah akan menurun secara drastik.


  • Penyakit jantung . Penyakit yang teruk seperti penyakit jantung menyebabkan darah tidak boleh dipam sama ada oleh jantung ke seluruh badan. Hasilnya, tekanan darah menurun.


  • Kehamilan,  tekanan darah di kalangan wanita hamil biasanya lebih rendah kerana sistem peredaran darah semakin berkembang cepat.





~♥~~♥~~♥~~♥~~♥~~♥~~♥~

CARA TERBAIK MERAWAT TEKANAN DARAH RENDAH IALAH DENGAN SET SHAKLEE YANG TERDIRI DARIPADA 👇👇




VITALEA
Mengandungi zat besi yang membantu pembentukan sel darah merah danmenghasilkan sel darah merah yang sihat. Zat besi menjadi sebahagian drpd struktur hemoglobin yg membawa okseigen ke tisu dan sel.

VITA-C
Membantu penyerapan vitamin B12 dan zat besi.Malah juga membantu pengeluaran hemoglobin dan meningkatkan pertahanan badan.

B-COMPLEX
Meningkatkan sel darah merah dan hemoglobin. Ia lengkap dengan 8 kumpulan vitamin B termasuk B12 dan folat



 HARAP DENGAN PERKONGSIAN SAYA

 INI, SERBA SEDIKIT BOLEH ANDA

 MANAFAATKAN UNTUK HIDUP 

LEBIH SIHAT.


HUBUNGI SAYA SEKARANG, 

Hanya klik link di bawah ini 

  • http://www.wasap.my/60197297176/SetTekananDarahReandah


#hargagempak
#codskudai
#codsenai
#codpulai 
#freepos 



Post a Comment

0 Comments