5 Kesan Sampingan Ubat Tahan Sakit Jika Diambil Secara Tidak Terkawal


Painkillers atau ubat tahan sakit adalah kategori ubat yang direka untuk mengurangkan atau menghapuskan kesakitan. Ia boleh digunakan untuk merawat pelbagai jenis kesakitan, termasuk sakit kepala, kekejangan otot, arthritis, atau sakit selepas pembedahan. Ubat penahan sakit berfungsi dengan mengganggu proses penghantaran isyarat sakit di dalam badan atau dengan mengurangkan reaksi sakit di otak. 

Terdapat pelbagai jenis ubat penahan sakit, termasuk analgesik seperti:
1) Paracetamol 
2) Ibuprofen
3) Opioid seperti morfin dan codeine. Sebelum mengambil ubat tahan sakit, kita perlulah mendapatkan arahan dari doktor untuk memahami risiko dan faedahnya.

5 Kesan Sampingan Ubat Tahan Sakit Jika Diambil Secara Tidak Terkawal.

Kesan sampingan ubat penahan sakit bergantung pada jenis ubat dan dos yang diambil. Sebagai contoh, kesan sampingan yang biasa termasuk sakit perut, mual, pening, dan kesan pada hati atau buah pinggang.

Mengambil ubat penahan sakit secara tidak terkawal boleh membawa risiko kesan sampingan yang tidak diingini dan komplikasi kesihatan. Risiko termasuk:
1) Ketagihan
2) Keracunan
3) Kerosakan hati 
4) Kerosakan buah pinggang
5) Penurunan kesan ubat dari masa ke masa.

Di samping itu, penggunaan berlebihan atau pengambilan bersamaan dengan alkohol atau ubat lain boleh meningkatkan risiko kesan sampingan yang serius. Kita perlu tahu bila masanya untuk mengambil atau menukar dos ubat penahan sakit.



Apa akan terjadi jika ubat tidak dihadam dengan baik di dalam tubuh badan?

Sekiranya ubat tidak dicerna dengan betul di dalam badan, ia boleh menyebabkan sejumlah masalah. Antara masalah yang mungkin termasuk:

1. Kekurangan keberkesanan: 
jika ubat kurang diserap oleh sistem pencernaan, ia mungkin tidak memberikan kesan terapeutik yang diingini.

2. Peningkatan risiko kesan sampingan:
sekiranya dos ubat yang tidak dicerna dengan betul diserap ke dalam badan, ia boleh menyebabkan peningkatan risiko kesan sampingan kerana kepekatan ubat yang tinggi dalam sistem.

3. Kehilangan ubat: 
sekiranya ubat dikeluarkan dari badan yang tidak dicerna, ini bermakna dos yang diambil mungkin tidak memberi kesan, dan ubat tersebut mungkin perlu diambil lagi.

4. Kerosakan Organ: 
sesetengah ubat boleh menjadi toksik jika tidak dicerna dengan betul, yang boleh menyebabkan kerosakan pada organ dalaman seperti hati atau buah pinggang.


Apakah Fungsi Ubat Tahan Sakit?

Fungsi utama ubat tahan sakit adalah dengan membantu melegakan sakit kita. Namun demikian ramai yang tertanya bagaimanakah caranya ubat tersebut berfungsi apabila masuk ke dalam badan kita. 

Hal ini kerana apabila kita mengambil ubat tersebut dan ia telah memasuki saluran darah kita, dengan segera ia akan merangsangkan enzim untuk berhenti menghasilkan hormon ‘prostaglandin’. ‘Prostaglandin’ merupakan hormon utama yang sering menghantar isyarat sakit dan inflamasi kepada bahagian otak justeru mengakibatkan kita berasa sakit. 

Dengan penghalangan hormon ini daripada dihasilkan, kita akan dapat mengelakkan diri daripada rasa sakit. Beginilah caranya ubat tahan sakit berfungsi dalam badan kita untuk melegakan sakit.


Masalah paling kronik jika mengambil ubat tahan sakit secara berterusan.

Mengambil ubat penahan sakit secara berlebihan atau berterusan boleh menyebabkan beberapa masalah kesihatan yang serius, termasuk:

1. Kerosakan kepada organ dalaman seperti hati dan buah pinggang.
2. Risiko penyalahgunaan dan penagihan dadah.
3. Peningkatan risiko pendarahan gastrousus.
4. Gangguan sistem pencernaan seperti ulser perut.
5. Mengurangkan fungsi hati atau buah pinggang.
6. Risiko berlebihan boleh mengancam nyawa.


Gantikan ubat tahan sakit anda kepada yang lebih selamat dan semulajadi serta dapat melindungi fungsi organ dalam tubuh anda. Klik di sini untuk info lanjut.

Dan untuk pertanyaan lebih lanjut tentang produk Shaklee klik sini WASAP BLOG 

Post a Comment

0 Comments