Membaca Mula Kabur. Adakah Ini Tanda Awal Mata Rabun?




Mata rabun atau presbiopia adalah keadaan mata yang dikaitkan dengan kehilangan keupayaan mata untuk fokus pada objek berdekatan.  Ini adalah keadaan biasa yang biasanya muncul dengan usia. Presbiopia adalah hasil daripada proses semulajadi penuaan mata dan berlaku akibat kehilangan keanjalan kanta mata.

Dalam mata yang sihat, kanta mata boleh mengubah bentuknya untuk melaraskan fokus antara objek jauh dan dekat. Walau bagaimanapun, pada orang yang mempunyai mata rabun, kanta kehilangan kelenturan, menjadikannya sukar untuk melihat objek yang dekat dengan kanta, seperti membaca buku atau melihat mesej teks pada telefon bimbit.

Mata rabun adalah keadaan biasa dan boleh dirawat dengan bantuan cermin mata membaca, kanta sentuh, atau dalam beberapa kes, prosedur pembedahan mata. 

Beberapa Tanda Mata Rabun termasuk:

1. Kesukaran Membaca: Anda mungkin mengalami kesukaran membaca teks yang dekat dengan mata anda, seperti buku atau surat khabar.

2. Kesukaran Melihat Objek Dekat: Kesukaran melihat objek yang dekat, seperti menjelirkan jarum atau membaca mesej teks pada telefon bimbit, adalah tanda biasa presbiopia.

3. Sengetkan atau Jarakkan Mata Anda: Anda mungkin mendapati diri anda cenderung untuk memiringkan kepala anda atau memanjangkan tangan anda apabila cuba melihat sesuatu dari dekat.

4. Mata Letih: Mata anda boleh berasa letih atau tegang apabila anda melakukan kerja yang memerlukan tumpuan yang dekat, seperti bekerja di komputer untuk jangka masa yang lama.

5. Perlukan Cahaya Lebih Terang: Anda mungkin memerlukan cahaya yang lebih terang untuk melihat dengan jelas, terutamanya dalam situasi pencahayaan malap.

6. Kelopak Mata Berkelip Lebih Kerap: Sesetengah orang mungkin mengalami kelopak mata yang berkelip lebih kerap apabila cuba memfokus pada objek dekat.

 

Makanan yang kaya dengan nutrien tertentu boleh membantu mengekalkan kesihatan mata dan boleh memberi manfaat kepada orang yang mengalami presbiopia atau mata rabun.  Berikut adalah beberapa sumber makanan yang baik untuk kesihatan mata:

1. Lobak merahLobak merah mengandungi beta-karotena, iaitu pro-vitamin A. Pro-vitamin A diperlukan untuk kesihatan mata dan boleh membantu mengekalkan penglihatan.

2. Sayuran Hijau (contohnya, bayam dan kangkung): Sayuran hijau mengandungi lutein dan zeaxanthin, iaitu antioksidan yang membantu melindungi mata daripada kerosakan radikal bebas.

3. Badam: Badam mengandungi vitamin E, yang boleh membantu mengekalkan kesihatan mata.

4. Ikan Berlemak: Ikan seperti salmon, sardin dan makarel mengandungi asid lemak omega-3, yang boleh membantu mengurangkan risiko degenerasi makula, keadaan mata biasa pada usia tua.

5. Telur: Telur mengandungi lutein dan zeaxanthin, yang baik untuk mata.

6. Jagung: Jagung mengandungi lutein dan zeaxanthin yang juga bermanfaat untuk kesihatan mata.

7. Buah Citrus: Buah sitrus kaya dengan vitamin C iaitu antioksidan dan boleh membantu mengekalkan kesihatan mata.

8. Bawang putih: Bawang putih mengandungi selenium, yang juga boleh membantu mengekalkan kesihatan mata.

9. Kacang Mung: Kacang hijau mengandungi antioksidan, termasuk lutein, yang bermanfaat untuk mata.

10. Suplemen Vitamin: Sesetengah orang mungkin memerlukan suplemen vitamin dan mineral untuk menyokong kesihatan mata. Vitamin Mata Terbaik Dari Shaklee Carotomix Shaklee 
 
Selain daripada makanan, ia juga penting untuk memastikan mata anda lembap dan mendapat rehat yang cukup, terutamanya jika anda mengalami ketidakselesaan mata akibat mata rabun. 




Kenapa Perlu Pilih Vitamin Mata Shaklee? 

Kekurangan vitamin mata tertentu boleh menyebabkan masalah penglihatan, seperti rabun malam, xerophthalmia (mata kering), dan masalah mata yang lain. 

Vitamin mata, terutamanya vitamin A, C, dan E, serta bahan lain seperti lutein dan zeaxanthin, sangat penting untuk kesihatan mata. Sebab-sebab mengapa vitamin ini diperlukan untuk mata adalah seperti berikut:

1. Penglihatan: Vitamin A memainkan peranan penting dalam mengekalkan penglihatan normal.  Ini penting untuk pembentukan pigmen visual dalam mata yang membolehkan kita melihat dalam cahaya malap, serta untuk kesihatan retina.

2. Perlindungan daripada Radikal Bebas: Vitamin C dan E ialah antioksidan yang membantu melindungi mata daripada kerosakan oleh radikal bebas, yang boleh menyebabkan degenerasi makula dan katarak.

3. Lutein dan Zeaxanthin: Kedua-dua sebatian ini adalah karotenoid yang terdapat dalam mata dan berfungsi sebagai penapis terhadap sinaran UV dan cahaya biru yang berbahaya.  Mereka membantu melindungi mata daripada kerosakan matahari dan membantu mencegah degenerasi makula.

4. Kesihatan Tisu Mata: Vitamin dan mineral lain, seperti zink, membantu mengekalkan tisu mata yang sihat.  Zink diperlukan untuk pelbagai proses metabolik dalam mata.

5. Kelembapan Mata: Vitamin A juga membantu mengekalkan kelembapan mata dengan menggalakkan pengeluaran air mata.






Post a Comment

0 Comments