Influenza: Simptom Dan Cara Atasinya


Influenza merupakan penyakit yang disebabkan oleh virus influenza yang menjangkiti salur pernafasan. Ia boleh menyebabkan gejala jangkitan yang ringan mahupun serius. Dalam keadaan tertentu, ia boleh mengancam nyawa individu yang dijangkiti.

Virus ini mempunyai beberapa jenis seperti jenis A dan B. Dua jenis Jenis Aboleh menjangkiti manusia dan jenis B boleh menjangkiti spesis haiwan. 
Influenza A adalah jenis yang lebih kerap menyerang manusia dan mempunyai banyak lagi sub-set sebagai contoh influenza A H1N1.



SIMPTOM-SIMPTOM

Ibu bapa mahupun orang ramai perlu faham akan simptom-simptom Influeza dengan lebih mendalam.

1. DEMAM
Apa yang membezakan demam bagi jangkitan influenza dan demam sakit-sakit lain adalah suhu pesakit selalunya tinggi dan diantara 38 darjah Celsius hingga 40 darjah Celsius dan boleh bertahan sehingga 3-4 hari. Bagi kanak-kanak, mereka lebih mudah mendapat suhu yang tinggi berbandingorang dewasa.

2. SAKIT SENDI DAN OTOT
Antara simptom utama jangkitan virus ini adalah sakit sendi yang jarang dijumpai dalam selesema biasa.

3. SELESEMA
Gejala ini juga kerap menjadi yang pertama timbul dan menyebabkan kesukaran doktor untuk menentukan samada ianya adalah selsema biasa ataupun jangkitan influenza melainkan jika sememangnya terdapat wabak virus ini pada ketika itu. 

4. BATUK
Oleh sebab virus ini menjangkiti saluran udara bawah, maka ia akan mencetuskan keradangan pada saluran udara dan juga tindak balas (refleks) batuk bagi badan mengeluarkan virus ini daripada badan. 

5. MENGIGIL 
Mungkin anda akan tertanya-tanya mengapa simptom ini penting bukan? Hal ini kerana gejala ini tidak dijumpai dalam semua kes demam dan sekiranya pesakit mempunyai simptom ini, ia boleh membantu doktor mengarahkan perhatian mereka kepada jangkitan oleh virus ini berbanding penyakit-penyakit lain. 

7. SAKIT KEPALA 
Simptom ini tidak berapa khusus kepada demam influenza ini namun ianya masih penting untuk membezakan antara selesema dan penyakit influenza ini. 

8. MUNTAH DAN CIRIT-BIRIT 
Bagi sesetengah pesakit terutamanya kanak-kanak, mereka juga boleh mengalami simptom ini berbanding dengan orang dewasa. Dan sekiranya teruk, maka rawatan khusus di hospital adalah diperlukan bagi mengelakkan dehidrasi.



CARA ATASI INFLUENZA 

1) Berehat di rumah 
2) Kekalkan hidrasi badan dengan minum dengan kerap
3) Makan jika rasa ada selera, sebaiknya makanan yang berkhasiat dan tidak terlalu berat 
4) VAKSIN INFLUENZA ini sememangnya ada bahayanya dan ia tidak patut dipandang remeh. Dengan mengambil langkah-langkah awal yang efektif, kemungkinan untuk dijangkiti demam ini adalah rendah. 
5) Amalkan makanan tambah untuk tingkatkan imun badan dewasa dan kanak-kanak




Sustained Realease Vita-C Plus 500 mg 
  • Komponen penting dalam sistem imun
  • Ia membantu merangsang penghasilan dan fungsi sel darah putih untuk meningkatkan sistem imun.
  • Sistem pelepasan berperingkat yang melepaskan 500mg vitamin C dalam masa lima jam untuk meningkatkan penggunaan vitamin C dan mengurang pembaziran.
  • Diperkayakan dengan 120mg bioflavonoid sitrus yang bertindak secara sinergi dengan vitamin C, untuk meningkatkan lagi keberkesananya.

Vita-C 250 mg Chewable Tablets
  • Mengekalkan Kesihatan Badan
  • Vitamin C memainkan peranan penting dalam menyokong kesihatan keseluruhan termasuk kesihatan gigi, gusi dan secara umumya, semua yang membentuk tubuh anda. Vita-C 250 mg Chewable 
  • Tablets sesuai untuk individu yang mengalami kesukaran menelan tablet atau tidak makan makanan yang kaya dengan vitamin C secukupny
  • Dalam bentuk yang boleh dikunyah sesuai untuk merekayang ingin menikmati rasa segar. 
  • Bawa ia bersama anda di dalam beg dan masukkan ke dalam mulut untuk menikmati kebaikan buah sitrus, pada bila-bila masa, di mana sahaja!
  • Rasa Sitrus yang enak.


KESIMPULAN

Jika anak anda disahkan positif menghidap mana-mana penyakit di atas, sila maklumkan kepada pusat. Jika anda mengalami tanda-tanda seperti di atas sila berjumpa doktor dengan kadar segera untuk mendapatkan rawatan dan pengesahan penyakit. 
Awas, Jangan biarkan simptom ini terus berlarutan sehingga membawa risiko yang lebih bahaya
 

INFO BERKAITAN KLIK DI SINI



Post a Comment

2 Comments

anak azni ni baru je confirm positif influenza A tadi.
actually started dengan husband pastu azni pastu anak. cuma org dewasa tak demam.
shidarahmat said…
@www.modernmumthingy.com
anak akak pernah jugak kena tapi dia lemah longlai