RDA Untuk Vitamin C



RDA UNTUK VITAMIN C
Apakah RDA tu?
RDA adalah:-
  1. Jumlah nutrisi yang diperlukan untuk mengelakkan masalah malnutrisi.
  2. Kuantiti yang diperlukan oleh sesuatu kumpulan, misalnya ‘penduduk Malaysia’ atau ‘Penduduk USA’ dan bukan keperluan unik setiap individu.
  3. Jumlah nutrien untuk tubuh mencerna dan melakukan metabolisma dalam keadaan normal.
  4. Kuantiti nutrien untuk orang yang tiada masalah kesihatan.

Saya nak cerita pasal berapa mg sebenarnya keperluan vitamin C.
Ok, manusia tak boleh hasilkan vitamin c sendiri dalam badan. Tak macam kebanyakan haiwan mamalia.

Disebabkan vitamin c ni adalah kategori water soluble vitamin, jadi kita pun tak boleh simpan vitamin c dalam badan untuk jangka masa panjang.

2 sebab utama ni lah yang menjadikan alasan utama kenapa kita kena dapatkan bekalan vitamin c setiap hari melalui makanan dan supplement. Saya tak kata 'atau' tapi saya kata 'dan'. Maknanya, keduanya sekali.
Dulu, tahun 1980 requirement RDA untuk vitamin c sangat rendah (pendapat nutritionist pula mengatakan terlalu sedikit).

10mg sehari untuk elak scurvy (penyakit disebabkan kekurangan vitamin C)
Tahun 2000, Institut Perubatan keluarkan DRI baru untuk vitamin C. Tapi banyak pihak kecewa sebab RDA hanya dinaikkan sedikit sahaja iaitu 75mg untuk wanita dewasa dan 90mg sehari untuk dewasa lelaki.

Sebab apa kecewa?
Sebab banyak kajian dibuat dan keputusannya, mereka percaya amount tu tak cukup.
Kajian di NIH (National Institute of Health) tahun 1996 pun dah mendapati 200mg setiap hari adalah tahap yang optimal. Jadi nak compare dengan 75mg dan 90mg tu memang jauh beza la tak cukupnya.

Dan banyak juga kajian percaya yang 200mg tu pun masih rendah. Amount ini hanya untuk cegah sakit tapi tak boleh buat banyak untuk promote health.

Dan ada banyak kajian juga menunjukkan mereka yang ambil vitamin c dalam amount yang tinggi lebih sihat berbanding yang tak. Sebab hasil kajian sangat jelas menunjukkan  dose vitamin c yang tinggi boleh membantu dalam banyak masalah kesihatan seperti asthma (malah lebih baik dari dose ubat yang kuat - pada kos yang rendah dan tiada kesan buruk)
Dan sekarang, banyak doctor suggest untuk amik 500mg sehari.

Ada beberapa percanggahan pendapat tentang dos vitamin C yang tinggi melebihi 200mg adalah tak berguna. Sepertinya, amik vitamin C lebih, seolah-olah kita macam flush duit je dalam tandas. Ini tak benar. In fact, orang yang sihat mengandungi 5000mg vitamin C dalam badannya. Badan anda hanya akan buang lebihan vitamin C bila badan dah sampai tahap saturation (tepu) dan hanya bila badan betul-betul sihat.

Perlu ingat setiap hari kita stress kan? Dan ada yang sakit. Benda-bends ni pun dah cukup untuk rendahkan amount vitamin C dalam badan. Bila sedang stress dan sakit, badan kita akan bekerja untuk recover semula.
Selain tu, untuk cegah dari masalah jantung, 

kepentingan vitamin C ni akan hanya mula berlaku pada tahap lebih dari 200mg sehari. Jadi jelas kat sini 200mg pun tak cukup.

Dan perlu diingat juga amount ni hanya untuk mereka yang tak merokok dan bukan jadi perokok pasif (isteri dan anak yang suaminya merokok). Perokok akan kekurangn 40% tahap vitamin C berbanding dengan yang tak merokok. Sebab tu orang merokok paling kurang dos vitamin c kena ambil setiap hari adalah 1000mg.

Biasanya level selamat pengambilan Vitamin c adalah antara 500-4000mg setiap hari. Dos yang lebih dari ni boleh menyebabkan sakit perut, diarrhea atau cramp. 
Setakat ni saya pernah makan 8 biji sekaligus untuk selesema. Hasilnya memang terbaik. Terus hilang.

Cadangan saya, untuk pastikan bekalan vitamin c sepanjang hari dalam badan, bahagikan secara berkala. Contoh amik 2 atau 3x sehari. Perlu diingat, vitamin c works better dengan bcomplex, calcium, magnesium, flavonoids dan semua jenis vitamin dan mineral. 



Dan vitamin C biasanya terhalang penyerapannya dengan pil perancang kehamilan, steroid, estrogen dan beberapa antibiotik.





UNTUK LEBIH DETAIL VITAMIN C PLUS 
INFO LANJUT KLIK SINI
dan 

UNTUK ITU ANDA BOLEH TERUS ORDER DENGAN SAYA 
di sini 
Kenali Kak Shida di sini

Post a Comment

0 Comments