Tip Berhenti Merokok


Kali ini entry tentang MEROKOK. Tips terbaik berhenti merokok. Jom baca setetusnya.

TIPS BERHENTI MEROKOK

Terdapat pelbagai cara yang disenaraikan sekiranya anda membuat carian di Google, namun anda mungkin tidak pasti yang mana satu lebih berkesan dan sesuai untuk anda. Artikel ini akan menceritakan tips-tips terbaik untuk anda berhenti merokok. Di akhirnya nanti tips yang membuatkan anda mendapat kebaikkan keseluruhan

KENAPA PERLU BERHENTI MEROKOK?

Tips yang saya senaraikan di sini adalah dari Kementerian Kesihatan sendiri.

Merokok memberi keburukan kepada semua orang. Ia tidak memberi kebaikan kerana:


  • Merokok memberi kesan buruk kepada orang di sekeliling anda terutama ahli keluarga.
  • Ibu yang mengandung boleh melahirkan anak tidak cukup bulan, kurang berat badan atau mati selepas lahir.
  • Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok boleh:
  • Sering sakit dengan mengalami batuk-batuk, selsema serta jangkitan telinga, hidung dan tekak
  • Mengalami perkembangan paru-paru yang lemah
  • Mendapat asma

Harus diingat, persediaan dari segi fizikal, mental dan emosi amatlah penting apabila anda hendak berhenti merokok kerana ia adalah gaya hidup kurang sihat yang sudah menjadi tabiat yang mungkin sudah bertahun lamanya. Tapi pilihlah untuk berhenti merokok dan berusaha sehingga berjaya.

1. PERSEDIAAN FIZIKAL
Anda mungkin juga mempunyai tanda-tanya seperti penambahan berat badan selepas anda berhenti merokok. Sebenarnya, apabila anda berhenti merokok, deria rasa anda akan menjadi lebih baik dan akan mendorong selera makan anda untuk bertambah.

Maka, pada tahap peringkat permulaan, sediakan makanan yang sihat seperti buah-buahan atau kekacang yang sihat dan elakkan makanan ringan! Dan apabila anda berhenti merokok, anda akan merasakan lebih mudah untuk anda mengamalkan gaya hidup sihat dan seterusnya mencapai berat badan yang ideal.

Benar, ia bukan mudah. Namun, ia bukan alasan untuk tidak mencuba. Tips berhenti merokok ini bukan ingin menyusahkan, tetapi memudahkah. Jangan hanya berhenti merokok pada bulan Ramadhan sahaja!

2. PERSEDIAAN MENTAL
Tips berhenti merokok ini memerlukan mental yang kuat. Memandangkan persediaan mental adalah penting, ada harus mengetahui kebaikan jangka masa pendek dan jangka masa panjang yang anda akan lakukan kepada diri anda apabila anda tidak merokok.

Berikut merupakan susur masa untuk anda melihat kebaikkan yang anda boleh rasakan dari semasa ke semasa dan jadikan ini sebagai motivasi untuk anda terus berhenti merokok:


  • 20 minit pertama: Tekanan darah dan nadi anda berada pada kadar normal.
  • 8 jam: Kuantiti nikotin dan karbon monoksida dalam darah anda berkurang kepada separuh, Oksigen dalam darah akan kembali kepada tahap normal.
  • 24 jam: Karbon Monoksida hilang dari dalam badan anda. Paru-paru anda mula untuk mengeluarkan kotoran-kotoran daripada kesan merokok.
  • 48 jam: Nikotin tidak lagi berada dalam badan anda. Deria rasa dan bau anda akan berfungsi dengan baik.
  • 72 jam: Anda boleh bernafas dengan normal dan mudah. Badan anda akan menyerap lebih banyak oksigen dan tahap tenaga anda meningkat.
  • 2 – 12 minggu: Kitaran darah anda akan kembali normal.
  • 3 – 9 bulan: Masalah seperti batuk, selsema dan susah untuk bernafas akan berkurangan kerana daya fungsi paru-paru meningkat kepada sepuluh peratus (10%).
  • 5 tahun: Risiko untuk anda kena sakit jantung berkurangan sebanyak separuh atau lima puluh peratus (50%).
  • 10 tahun: Risiko kanser paru-paru berkurangan lima puluh peratus (50%) berbanding perokok. Risiko sakit jantung pula adalah sama seperti seseorang yang tidak pernah merokok!


3. PERSEDIAAN EMOSI
Ini tips berhenti merokok yang paling penting. Cuba bayangkan apabila anda berhenti merokok, berapa banyak duit yang boleh anda jimat. Secara psikologinya, sekiranya anda tidak kira dan cuba bandingkan, anda mungkin tidak mempunyai motivasi yang kuat.

Oleh itu, sekiranya Ali seorang perokok yang menghisap rokok sebanyak 11 batang rokok sehari dan harga sekotak rokok adalah RM12:


  • Bilangan rokok setahun: 11 rokok x 365 hari = 4015 rokok
  • Bilangan kotak rokok (20’s) = 4015 rokok / 20 = 200 kotak
  • Harga sekotak rokok (20’s) = RM 13.50
  • Penjimatan setahun = 200 kotak * RM 13.50 = RM 2,700
  • Penjimatan setiap bulan = RM 2,700 / 12 = RM 225


Dengan penjimatan ini, anda boleh membayar bayaraan bulanan untuk anda memiliki sebuah kereta Perodua Axia. Bayangkan tiap batang rokok yang anda hisap sekarang mampu memboleh anda untuk memiliki kerta, atau tiket kapal terbang ke kota eropah seperti Paris, Amsterdam dan Frankfurt.

4. MENGAMALKAN PENGAMBILAN VIVIX 



Alhamdulillah, ramai customer kami ikhtiar dengan VIVIX dalam usaha berhenti merokok.

Bagaimana vivix shaklee boleh membantu perokok tegar berhenti merokok ?

1. Vivix Menghilangkan Ketagihan Nikotin

◆ Nikotin adalah antara bahan utama dalam rokok. Apabila perokok menghisap rokok, nikotin yang disedut tadi akan meresap ke dalam tubuh, termasuklah salur darah, sehinggalah ke dalam sel tubuh. Nikotin ini lah akan menyebabkan ketagihan merokok. Vivix akan mendetokskan nikotin tadi dari dalam darah, organ, otak dan sebagainya. Apabila nikotin sudah tiada, maka rasa ketagihan merokok tu akan hilang.

2. Menghilangkan Kesedapan Rasa Rokok.

◆  Orang yang merokok akan ada rasa satu feeling apabila dia hisap rokok. Sebab tu, apabila mereka mula berhenti merokok mereka merasa lain macam. Tapi dengan vivix, tiada lagi rasa kesedapan rasa rokok tu.
.
3. Kurangkan simptom Withdraw Bila Berhenti Merokok.

◆ Seperti yang kita tahu, apabila seseorang nak berhenti merokok secara mengejut akan menyebabkan mereka mengalami masalah kesihatan lain. Ini adalah kerana badan mereka terkejut dengan kedaaan yang tidak biasa (tidak merokok)

Tapi dengan pengambilan VIVIX dan DTX Complex membantu badan untuk mendetoks kan segala benda berbahaya akibat merokok yang ada dalam organ badan kita terutamanya hati. DTX Complex memang di khaskan untuk hati yang rosak !



Ini adalah kerana kandungan Vivix Shaklee itu sendiri yang bersifat antioksida yang sangat tinggi. Terhasil daripada buah anggur muscadine yang sangat tinggi kandungan revestrolnya.

Bagi mereka yang merokok, setiap sedutan daripada rokok itu menghasilkan beribu-ribu radikal bebas masuk dalam tubuh badan. Bayangkan satu batang rokok berapa kali sedutan

VIVIX Shaklee bertindak untk menggantikan sel-sel yang telah rosak dengan sel-sel baru . Selepas beberapa hari mengambil sesudu teh, perokok akan merasakan seperti pahit bila mahu merokok. Seolah-olah seperti pertama kali mencuba rokok. Penyakit yang dikaitkan dengan merokok adalah penyakit jantung. Dengan vivix, bukan sahaja boleh hilangkan ketagihan merokok namun membantu untuk kurangkan masalah sakit jantung. Tetapi perlu konsisten pengambilannya.

Untuk itu anda juga boleh baca di sini 
Promosi vivix
Khasiat Polyfenol
Testimoni Perokok Tegar

Untuk info lanjut 👇👇
Detail seterusnya BOLEH KLIK DI SINI 
Whatsap ≠ Kak shida
Instagram ≠ shidarahmat_com
Facebook ≠ Shida Rahmat
Twitter ≠ Shida Rahmat
Youtube ≠ Shida Rahmat


Post a Comment

1 Comments

Carlos Harris said…
Still impressive with the roadshow of Perodua Axia