Atasi Sengugut Dengan Set Shaklee




APAKAH ITU PENYAKIT SENGGUGUT ?



Senggugut juga dikenali sebagai (Premenstrual dysphoric disorder/dysmenorhoea) merupakan sakit yang timbul dengan kedatangan haid bagi seorang wanita. Ia juga di panggil PMS.



PMS tak semestinya sengugut ya, tapi ia adalah kumpulan simptom yang berkait dengan kitaran haid kita. Bergantung kepada individu, ada yang mengalami simptom seminggu dua sebelum hari didatangi haid, ada pula yang betul-betul ketika haid.



Senggugut atau dismenorea merujuk kesakitan yang dialami semasa permulaan haid. Wanita mungkin mengalami kesakitan yang lebih teruk semasa dua hari pertama. Terdapat sebahagian gadis yang berumur belasan tahun mengalami senggugut yang teruk manakala ada bernasib baik cuma mengalami kesakitan yang agak sederhana atau sedikit sahaja.





Simptom berikut juga boleh dikaitkan kepada PMS

Perut kembong

☀Kejang perut

☀Payu dara bengkak atau sensitif

☀ketegangan atau bimbang (anxiety)

☀Masaalah tidur (insomnia)

☀Sakit sendi atau otot

☀Pening kepala

☀Lesu

☀Jerawat

☀Hayunan perasaan (Mood swings)

☀Peningkatan masalah kulit sediaada, dan pernafasan (contoh, alahan, jangkitan) atau masaalah mata (gangguan bulbar, conjunctivitis)




Gambarajah 1 : Fenomena sebelum dan selepas datang haid.

Apakah anda tahu punca senggugut dan tips untuk menghilangkannya secara sihat?
“Dysmenorrhoea” atau senggugut adalah satu simptom yang lazim ketika kedatangan haid. Ia boleh dibahagikan kepada dua jenis.
1. Senggugut primer (primary dysmenorrhoea)
Kesakitan senggugut biasa dirasai akibat berlakunya pengecutan rahim yang luar biasa. Senggugut primer kebiasaannya berlaku kepada wanita remaja  yang belum berkahwin. Ia menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid. Ini menunjukkan anda adalah subur.
2. Senggugut sekunder (secondary dysmenorrhoea)
Ia berkait rapat dengan penyakit organik. Antaranya ialah penyakit dari  uterus,  saluran fallopio atau ovari. Senggugut jenis ini disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim (endometriosis) dan berlaku pendarahan di dalam perut. Ataupun, jangkitan kronik yang  menyebabkan senggugut datang pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang kedatangan darah haid.


Tips Mengurangkan Sakit Senggugut

Amalkan sikap positif dan bertenang.
Jangan terlalu fokus kepada kesakitan tersebut dan cuba buat perkara lain yang boleh menenangkan anda. Banyakkan berzikir dan berdoa.

Awasi Garam Dalam Makanan
Pengambilan garam berlebihan akan membuatkan badan menyimpan banyak air. Ini boleh menyebabkan kekejangan di bahagian perut ketika haid. Makanan ringan merupakan contoh antara makanan yang mengandungi garam berlebihan. Elakkan makanan seperti ini  beberapa hari sebelum kedatangan haid.

Gunakan Pad Pemanas
Pad pemanas ada dijual di farmasi, dan ia boleh digunakan untuk melegakan rasa sakit di bahagian perut. Selain itu, cara yang lebih mudah ialah dengan menggunakan botol berisi air panas yang dibalut dengan tuala sebagai alat tuam. Anda juga boleh mandi air hangat atau suam untuk mengurangkan kesakitan.


Minum Air Suam
Elakkan ais dan minuman sejuk. Minuman halia madu lebih bagus. Semasa air baru mendidih, campurkan dengan 5 hiris halia dan 3 sudu besar madu. Minum setelah suam.


Urut
Urutan mampu melegakan kesakitan akibat kontraksi otot-otot di bahagian rahim. Gunakan minyak urutan panas berangin dengan urutan lembut. Anda juga boleh mengambil bawang merah yang telah ditumbuk, dan dicampurkan dengan sedikit minyak untuk disapu pada perut.

🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀

Semua wanita yang mengalami sengugut mengingini agar sakit mereka hilang dengan cepat.

Untuk anda yang masih tercari-cari bagaimana untukk mengatasi masalah tersebut, saya sangat-sangat sarankan untuk mengambil supplemen tambahan. Supplemen ini berupaya membantu mengurangkan sakit senggugut dan memastikan tubuh menerima nutrisi yang secukupnya untuk membantu mengatasi period pain.


Beberapa supplemen Shaklee yang boleh diamalkan untuk menangani masalah ini ialah:-


Gambarajah 2 : Set Sengugut Shaklee 




🌺GLA Complex 
Pati biji borage, iaitu biji tumbuhan yang merupakan sumber terkaya bagi GLA semulajadi. mengandungi lebih 2 kali ganda asid gamma linolenik (GLA) dalam EPO, asid linoleik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E. Setiap kapsul mempunyai 300mg GLA.
Wanita yang menghidap senggugut tidak dapat menukarkan asid linolenik (sejenis asid lemak yang
 penting ) dengan baik untuk menjadi GLA. Oleh itu, pengambilan GLA tambahan dapat meringankan symptom senggugut.
Ianya juga dapat mengurangkan kesensitifan payudara dan mengawal keinginan makanan manis-manis.
 Ia membantu anda berasa lebih selesa semasa haid.  GLA telah lama digunakan secara tradisional untuk melegakan kesakitan semasa haid, sakit kepala, menormalkan semula kitaran haid dan melegakan simptom-simptom menopaus.
🌺Ostematrix 
Mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron. Nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral.
 Pengambilan ostematrix dapat memperbaiki kekejangan, kebas-kebas  dan sakit sendi sepanjang tempoh senggugut
Wanita yang mengambil kalsium yang mencukupi dapat mengurangkan masalah senggugut.
Sebelum haid bermula, PARAS BEKALAN KALSIUM AKAN MENURUN menyebabkan emosi tidak stabil dan lain-lain simptom senggugut. Oleh itu, pengambilan kalsium tambahan dapat mengawal turun naik perasaan serta simptom-simptom yang lain
Selain itu, wanita yang menghidap senggugut juga kekurangan Magnesium.
 Ia juga mampu mengurangkan stress, iaitu mengimbangi tekanan darah, memelihara deyutan jantung, penenang saraf, menggalakkan tidur yang selesa, membaiki jantung verdebar, dan gementar.
🌺 B Complex  
Vitamin B-complex khususnya vitamin B5 ( asid panthothenik ), B6 dan B12 telah terbukti menghasilkan kesan terbaik ke atas senggugut.
Vitamin B5 membantu mengurangkan rasa tertekan dan ianya diperlukan oleh kelenjar adrenal.
Vitamin B6 membantu mengurangkan penyimpanan air, menambahkan aliran oksigen kepada organ wanita, juga membantu menstabilkan paras estrogen ke tahap normal.
Vitamin B6 juga meringankan symptom-simptom fizikal dan mental termasuk kembung perut, pening, kerimasan dan perasaan marah-marah.
Vitamin B12 membantu meringkankan tekanan, menghindar anemia dan ianya diperlukan untuk semua fungsi badan.
DI BAWAH INI ANTARA TESTIMONI MEREKA YANG TELAH MENGAMALKAN SHAKLEE SECARA KONSISTEN.


Gambarajah  3 : Testimoni pertama  



Gambarajah 4 : Testimoni kedua  



UNTUK PERTANYAAN TENTANG PRODUK ANDA BOLEH TERUS MENGIKUTI CATATAN SAYA DI BAWAH INI



🚀 FOR COD AREA 👇





#kangkarpulai #skudai #uluchoh #pekannenas #kulaijaya #senai #tamanpulaiindah
#temoves #this first generation
#tamanpulaijaya #tamanpulaiemas
#pulaukijauan #tamanuniversiti #utmskudai #bandarbarukangkarpulai #pulaibestari #tamansripulai #tamanteratai #tamandesaskudai #mutiararini #senai 

MALAYSIA FREE POS 

Wassap: - http://www.wasap.my/60197297176

Page: - https://m.facebook.com/shidasupplement/


🍁 Roger for the best deal 
Berter Continuous consultation 
🌸 + free gift






Post a Comment

0 Comments