Tip Mudah Sahur



Sahur bab yang paling malas bagi sesetengah pihak. Malas sebab apa? 

🍁Malas nak bangun 
🌷Malas nak masak 
☀Malas nak makan 

Bila semua dah jadi malas, maka baru nak.masuk tengahari mula la lemau, lembik dan lesu. Jalan pun dah seret kaki. 
Yang ni pulak untuk mereka yang sangat rajin bangun sahur. Tspi kenapa mereka pun dah mula rasa benda yang sams macam mereka yang tak bangun sahur? Nak kata tak sahur, masa sahur tu siap bertambah nasi lagi. Tapi kenapa tak bertenaga sangat ni?




Bila tak bertenaga, fokus pun mulalah lari. Nak buat kerja pun jadi malas dan tertangguh. Haihh..kan tak bagus tu.


Haa..meh kitorang nak share tips ringkas ketika sahur yang boleh membantu korang kekal fokus sepanjang berpuasa!. Amalan ini juga adalah amalan sunah Nabi Muhammad SAW.Ia penting untuk bekalkan anda tenaga dan nutrisi untuk hadapi cabaran berpuasa.

🌷KARBO KOMPLEKS

- pastikan pengambilan karbohidrat kompleks menjadi pilihan diet anda semasa bersahur. 
- karbohidrat kompleks bekalkan sumber tenaga yang lsbih perlahan dan mengenyangkan.

CONTOH :- 
Roti perang 
Nasi perang 
Nasi putih yang ada serat dan rendah GI (glysemic indek
Esp juga sebagai protien rendah GI.







🌷ELAK GARAM 

- garam adalah penyerap atau penyimpan air.
- sangat penting kurangkan garam untuk mengelakkan dehidrasi atau kekurangan air dalam badan dalam keadaan berpuasa
- sumber makanan yang bergaram mempercepatkan lagi rasa haus anda.

CONTOH :- 
Makanan bergoreng
Kicap 
Biskut 

🌷TARGET KALORI : 500 KCAL

- secara purata kadar kalori yang sepatutnya diMbil semasa bersahur hanya dalam lingkungan 500 kcal sahaja.
- pastikan ada sumber protien dan karbohidrat berserat.

CONTOH :- 
Segenggam nasi, lauk ayam, sayur dan air 
2 keping roti perang disapu dengan ikan tuna dalam sos tomato (awas sos-sos biasa terlalu tinggi garam)
1 mangkuk careal berserat dan susu rendah lemak




Begitu famousnya Chinch Tea disebabkan kandungan & fungsinya yang buat penggemar teh jatuh cinta kepadanya kerana mampu untuk menguruskan badan sambil bertenaga sepanjang hari.

1. MATCHA GREEN TEA
- antioksida yang sangat tinggi
- energy booster
- metabolisme booster
- bakar kalori sebanyak 4 x ganda.

2. TAURINA
- menggalakkan metabolisme
- lebih bertenaga
- larutkan lemak
- membantu menghasilkan otot tanpa lemak.

3. WHITE TEA
- membakar lemak
- lemak berlebihan
- menghalang penghasilan sel lemak yang tak perlu
- meningkatkan metabolisme.

4. ROOIBOS RED TEA
 - melarutkan lemak
- meningkatkan kadar metabolisme iaitu pembakaran lemak
- agen detox yang kuat.


🌷ELAK KAFIEN 

- kafien ada dalam minuman teh, kopi, nescafe, milo dan lain-lain adalah diuretik iaitu kualiti yang memaksa badan buang air.
- ini lagi mempercepatkan dehidrasi semasa berpuasa.

NOTA :- 
Kandungan kafien di dalam setiap minumN berbeza-beza, jadi kalau nak minum milo tiada masalah tetapi boleh kurangkan kuantiti pengambilannya.


🌷AIR : MINUM BANYAK KE SIKIT?

- jangan minum banyak sangat. Lagi banyak.anda minum lagi cepat badan akan membuangnya dan lagi cepat lah anda akan rasa haus.

SEBAGAI PANDUAN 
Jumlah : 2-3 gelas sederhana dah cukup
Suhu : paling baik air suam. Kalau yang ais pun boleh tapi pagi-pagi buta, badan akan terkejut dengan air ais.
Jenis : kalau nak air manis pun kena lebihkan air kosong. Contoh 1 gelas air manis dan 2 gelas air kosong.


Jadi sekarang mudahkan nak puasa secara sihat dan bertenaga. 

Jom grab 
http://www.wasap.my/60197297176/setpuasa







0 ulasan: