Bahaya Wanita Merokok



Seakan sudah tidak asing lagi jika mendengar seorang wanita merokok. Semuanya sudah lali di telinga. "MEROKOK SATU KEPUASAN". Sebaris ayat yang sering diucapakan oleh mereka iaitu wanita-wanita di luar sana.

FAKTA

1. Peratusan perokok remaja perempuan meningkat iaitu 12.4% berbanding 11.5%  dalam kajian pada 2003.
Source: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), 2009
2. Jumlah perokok wanita di Malaysia secara keseluruhan menunjukkan peningkatan iaitu 5.3 peratus dalam kajian 2009 berbanding 4.2 peratuspada 2003.
Apa yang menjadi faktor merokok di kalangan wanita?

1. Faktor Budaya dan Masyarakat
2. Pendedahan dan Hasutan yang sangat kuat
4. Emosi Perokok Sendiri
Menurut Pakar Obstetrik dan Sakit Puan Hospital Pantai Cheras, Dr. Mathi Arasu Muthusamy berkata merokok sebenarnya mendatangkan lebih banyak kesan buruk kepada wanita jika dibandingkan dengan lelaki, selain penyakit barah, jantung, respiratori, wanita merokok juga mengalami masalah kesuburan dan berdepan risiko semasa mengandung serta melahirkan.

Kesan-kesan merokok bagi wanita
1. Memberi kesan pada pertumbuhan janin bagi wanita mengandung.
2. Mengalami kesakitan semasa datang haid dan menopause awal.
3. Melewatkan proses kehamilan dan jejaskan kesuburan.
4. Menghasilkan genetik yang tidak sihat.
5. Mandapat kanser pangkal rahim.
Merokok dalam kalangan wanita boleh menyumbang kepada lebih 25 jenis barah. Antaranya barah pangkal rahim, mulut, paru-paru, tekak, perut, pundi kencing, pan­kreas dan ginjal. Sembilan puluh peratus daripada kes kan­ser jenis ini kerana tabiat merokok.


Hisap tetap hisap walaupun macam-macam cara dibuat oleh kerajaan. Dulu ditulis label Amaran oleh kerajaan Malaysia, merokok membahayakan kesihatan. Kemudian, diletak pula gambar ngeri kesan akibat rokok. Tapi orang masih tak kisah.

AKIBAT-AKIBAT BESAR YANG BOLEH MENGUNDANG PADAH PADA MEREKA YANG MEROKOK.
🍁Merokok Mengakibatkan Strok
  • Merokok menambahkan risiko penyakit berbahaya dan menyebabkan 10–12% dari kematian di Malaysia. Salah satu penyakit yang dikaitkan dengan kesan merokok adalah Strok (Angin Ahmar)
  • Strok disebabkan oleh salur darah tersumbat di dalam otak.
  • Kerosakan ini disebabkan oleh kesan nikotin yang menjadikan salur darah akan menjadi tebal dan sempit sehingga menyukarkan aliran darah
  • Akibatnya, sebahagian badan mungkin 
🍁Rokok Mengakibatkan Serangan Sakit Jantung

  • Merokok juga dikaitkan dengan serangan jantung. 
  • Statistik Kementerian Kesihatan Malaysia menunjukkan bahawa merokok adalah  faktor risiko utama bagi penyakit bahaya dan menyebabkan 10–12% kematian di Malaysia. 
  • Malangnya 50% golongan lelaki di Malaysia adalah perokok. 
Rokok Mengakibatkan Kanser Paru-Paru



  • Merokok menambahkan risiko penyakit merbahaya seperti kanser paru-paru. 
  • Ia merupakan kanser paling kerap dialami golongan lelaki dan amat berkait rapat dengan tabiat merokok. 
  • Punca penyakit adalah asap rokok yang mengeluarkan hampir 4,000 bahan kimia beracun dan 53 dari bahan kimia ini boleh mengakibatkan kanser.

5 SEBAB KENAPA KENA BERHENTI MEROKOK!
Selepas bertahun-tahun terdedah kepada nikotin, tar dan bahan kimia lain, badan anda telah terkesan. Dengan berhenti merokok, anda akan mendapati kesihatan diri anda bertambah baik dan kembali seperti sedia kala.
🌷ANDA AKAN BERNAFAS DENGAN LEBIH MUDAH.
Merokok menyebabkan 84% daripada kematian akibat kanser paru-paru dan 83% daripada kematian akibat penyakit pulmonari obstruktif kronik (COPD). 
Orang yang mengidap COPD mengalami kesukaran bernafas, disebabkan penyempitan saluran udaradan kemusnahan tisu paru-paru.
🌷KEHIDUPAN SEKSUAL YANG LEBIH SEMPURNA.
Merokok boleh menyebabkan mati pucuk kerana pembuluh darah yangmembekalkan darah ke zakar bolehrosak. 
Merokok juga boleh merosakkandan mengurangkan kiraan sperma serta menyebabkan kanser testis. 
Bagi wanita, merokok boleh meningkatkan risiko kanser serviks, mengurangkan kesuburan dan boleh menyebabkan kemudaratan kepada janin.
🌷JANTUNG ANDA LEBIH SIHAT.
Karbon monoksida daripada asap dan juga nikotin memberi tekanan kepada jantung. 
Bahan-bahan ini juga meningkatkan risiko darah membeku. 
Merokok meningkatkan risiko anda untuk mendapat serangan jantung sebanyak dua kali ganda.

🌷ANDA AKAN MEMPUNYAI SENYUMAN YANG MENARIK.
Merokok menyebabkan masalah tidak menyenangkan seperti nafas berbau dan gigi berkarat. 
Merokok juga boleh menyebabkan penyakit gusi dankerosakan deria rasa. 
Kerosakan yang paling teruk adalah peningkatan risiko kanser pada bibir, lidah, tekak, peti suara dan esofagus.

🌷ANDA AKAN MENDAPAT LEBIH BANYAK PENJIMATAN

Sekotak rokok yang mungkin mencicah RM25. 
Jika sehari 2 kotak dihabiskan maka RM50 akan berlalu begitu sahaja tanpa apa-apa faedah.
Duit RM50 jika digunakan untuk membeli makanan untuk anak-anak atau keluarga jauh lebih mendatangkan kebaikkan dari keburukkan.

SUDAHKAH ANDA BERSEDIA UNTUK BERHENTI MEROKOK? 
ADAKAH ANDA MAHU CARA YANG PALING MUDAH DAN SELAMAT?

Vivix adalah jawapannya.


HARGA PROMOSI 

Bagaimana Vivix Boleh Hilangkan Ketagihan Merokok?

Vivix ini merupakan salah satu ikhtiar bagi perokok tegar untuk berhenti merokok.
Tapi bagaimana Vivix yang mengandungi resveratrol 10 kali lebih tinggi ini dapat membantu?

1) Vivix membantu men-detox-kan nikotin dari dalam darah, organ, otak, dan sebagainya. Bila nikotin dah tiada, rasa ketagih badan kita nak nikotin pun hilang.

2) Orang merokok merasakan satu ‘feeling’ bila dia hisap rokok. Sebab tu lah apabila dia berhenti menghisap rokok, otak dia rasa lain macam je dan terus memanggil-manggil untuk dia hisap rokok balik bagi mendapatkan semula ‘feeling’ tu. Vivix boleh memberikan ‘feeling’ tu, jadi bila dia minum Vivix, dia tak rasa terpanggil nak merokok.

3) Vivix mengurangkan simptom withdrawal bila berhenti merokok. Simptom withdarawal ni teruk-teruk juga, sebab tu ramai orang yang berhenti merokok secara tiba-tiba, dia kena macam-macam penyakit. Senang cakap, badan ‘terkejut’ dengan keadaan yang dia tak biasa (takde sumber nikotin). Insya-Allah dengan Vivix boleh redakan kejutan tu.





Nak info lebih & lebih diskaun 
Klik 👇

http://www.wasap.my/60197297176/vivix


0 ulasan: