Ini Senarai Makanan Sihat Untuk Kesihatan Jantung



Amalkan gaya hidup sihat sekarang untuk mencegah penyakit jantung dan mengurangkan risiko serangan jantung atau strok. Sekiranya anda sudah mengalami serangan jantung kali pertama, Ini Senarai Makanan Sihat Untuk Jantung sebelum berlakunya serangan jantung kali kedua. 

Selepas anda mendapatkan rawatan serangan jantung, banyak perkara yang perlu diberikan perhatian terutamanya soal diet dan pemakanan. Berikut ini adalah makanan untuk anda ambil dan amalkan sekiranya anda tidak mampu mengawal pemakanan secara drastik. Sekurang-kurangnya makanan ini membantu anda mengawal diri dari serangan jantung yang lebih teruk.


10 Jenis Penyakit Jantung Yang Digeruni
Ini hanyalah beberapa contoh jenis penyakit jantung. Adalah penting untuk memahami bahawa mengekalkan gaya hidup sihat dan membuat pemeriksaan kesihatan boleh membantu mencegah penyakit jantung.

  1. Penyakit Jantung Koronari: Berlaku apabila saluran darah yang membekalkan darah ke jantung tersumbat atau menyempit, mengakibatkan kekurangan darah dan bekalan oksigen ke jantung.
  2. Serangan jantung (infarksi miokardium): Merupakan akibat penyumbatan total atau separa salah satu arteri koronari, yang menyekat bekalan darah ke otot jantung.
  3. Kegagalan Jantung: Berlaku apabila jantung tidak dapat mengepam darah dengan kecekapan yang mencukupi untuk memenuhi keperluan badan.
  4. Aritmia: Irama jantung yang tidak normal, yang boleh menjadi terlalu cepat (takikardia) atau terlalu perlahan (bradikardia), yang boleh mengganggu aliran darah normal.
  5. Penyakit Injap Jantung: Gangguan injap jantung yang boleh mengakibatkan pengaliran darah tidak cekap.
  6. Penyakit Jantung Kongenital: Keabnormalan struktur pada jantung yang wujud sejak lahir, seperti lubang pada dinding jantung atau keabnormalan injap.
  7. Kardiomiopati: Keabnormalan pada otot jantung yang menyebabkan otot menjadi kaku, lemah, atau tebal, sehingga mengganggu fungsi pengepaman jantung.
  8. Endokarditis: Keradangan pada lapisan dalam jantung yang disebabkan oleh jangkitan bakteria atau mikroorganisma lain.
  9. Miokarditis: Keradangan lapisan tengah otot jantung, biasanya disebabkan oleh jangkitan virus.
  10. Hipertensi (Tekanan Darah Tinggi): Tekanan darah yang berterusan dan tinggi dalam arteri, yang boleh menjejaskan kesihatan jantung dan saluran darah.


Ini Senarai Makanan Sihat Untuk Jantung 

OMEGA GUARD - Klik Di sini Juga..
- Menurunkan kadar kolesterol jahat
- Disyorkan oleh Persatuan Jantung Amerika (AHA) untuk mengurangkan risiko penyakit jantung kerana dapat membantu:  

  • Mencegah pembentukan plak dalam saluran darah dan mengurangkan risiko penyempitan saluran darah.
  • Mengurangkan trigliserida (lemak dalam darah) dan mengawal tekanan darah.



PHYTOCOL - Klik Di Sini Juga..
- Menyekat kolesterol.
- Pengambilan stanol tumbuhan setiap hari sebanyak 1.5 hingga 2.4 g telah dikaji secara saintifik dapat menurunkan kolesterol LDL sebanyak 7 hingga 10%3 kerana ia:  
  • Mengurangkan penyerapan kolesterol pada usus, seterusnya menurunkan kepekatan kolesterol LDL dalam darah. 
  • Mengawal atur penyerapan kolesterol, terutamanya kolesterol LDL (kolesterol jahat) ke dal5am aliran darah, seterusnya mengurangkan paras kolesterol LDL.



COQ TROL PLUS - Klik Di Sini Juga ..
- mencergaskan jantung 
- Banyak kajian telah membuktikan bahawa koenzim CoQ10 dapat membantu untuk: 

  • Mengembalikan kesihatan jantung dengan meningkatkan penghasilan tenaga.
  • Menambah baik penguncupan otot jantung untuk mengekalkan  kesihatan jantung. 
  • Meningkatkan jumlah darah yang dipam oleh jantung bagi setiap denyutan, memberikan tenaga yang mencukupi kepada jantung dan mengoptimumkan keupayaan jantung untuk mengepam darah.



VITA-E COMPLEX - Klik Di Sini Juga ..
- melindungi saluran darah dan menambah baik peredaran darah
- Tinggi dengan antioksidan, vitamin E membantu: 
  • Mencegah penebalan atau pengerasan arteri dan mencegah pembentukan plak. 
  • Mengawal atur penguncupan otot jantung yang lebih baik, mempercepatkan penyembuhan luka dan meningkatkan pertumbuhan sel-sel baharu.
  • Melawan radikal bebas untuk mencegah pengoksidaan LDL10 yang boleh menyebabkan keradangan.



VIVIX DAN RESV  - Klik Di Sini Juga
- mengurangkan keradangan dan meningkatkan penyerapan nutrien
- Sebatian semula jadi yang kaya dengan antioksidan ini ditemui di dalam tumbuh-tumbuhan serta dapat membantu menyokong kesihatan jantung dengan:  

  • Mengurangkan keradangan dan mengekalkan lapisan saluran darah yang sihat.
  • Menggalakkan penguncupan saluran darah yang sihat dan normal. 
  • Menggalakkan tekanan darah yang sihat untuk meningkatkan aliran darah ke seluruh badan.
  • Mengekalkan tahap platelet yang sihat untuk mengelakkan arteri tersumbat.





JANTUNG VS PENYAKIT JANTUNG adalah diantara penyakit yang merbahaya, boleh membawa maut dan hilang upaya kekal. Jantung perlu dijaga agar kita kekal sihat. Menjaga jantung ketika sihat lebih mudah dan murah berbanding ketika sakit.

Post a Comment

0 Comments