Kencing Kotor? Ini Perkara Yang Perlu Anda Buat.



Jangkitan kuman di saluran air kencing yang dikenali sebagai kencing kotor atau ‘urinary tract infection (UTI)’. Kencing kotor ialah jangkitan kuman di saluran air kencing. Hal ini sangat biasa dialami oleh golongan wanita kerana wanita memiliki saluran buang air kecil yang sangat pendek sekaligus membuatkan mereka lebih senang dijangkiti kuman. Justeru itu, anda haruslah kerap minum air untuk membersihkan saluran air kecil dan mengelakkan pembiakan bakteria. 


TANDA-TANDA ALAMI KENCING KOTOR 
  1. Rasa kencing yang tidak puas - Ini kerana pundi kencing kita sedang sensitif/berlaku keradangan. Walaupun air kencing terkumpul sedikit di pundi kencing, tetapi ia akan rasa penuh dan akan merangsang otak utk kencing semula
  2. Deman dan badan tidak selesa - Demam ini bukan demam panas tetapi seperti demam urat, seram sejuk dan suhu sekejap naik sekejap turun
  3. Rasa tidak selesa di bahagian abdomen ketika hubungan kelamin - Jika terasa begini dapatkn nasihat doktor kerana itu tandanya kuman telah merebak ke bahagian pelvik
  4. Sakit pinggang - Setiap kali bangun dan duduk bahagian terasa perit dan sakit. Walaupun baring sepanjang hari pun ia tidak lega.

Kesan Kencing Kotor Kepada Kesihatan

Jangkitan saluran kencing (UTI) yang tidak dirawat atau jangkitan seksual (STI) boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan anda. Beberapa kesan yang berpotensi termasuk:

  1. Meningkatkan Risiko Penyebaran: Jika tidak dirawat, jangkitan boleh merebak ke bahagian lain badan anda atau kepada pasangan seksual anda, meningkatkan risiko penyebaran jangkitan.
  2. Jangkitan Buah Pinggang: Jangkitan saluran kencing yang tidak dirawat boleh naik ke buah pinggang dan menyebabkan jangkitan buah pinggang yang serius. Ini boleh menyebabkan demam panas, sakit belakang dan masalah kesihatan yang lebih serius.
  3. Kerosakan Jangka Panjang: Jangkitan seksual tertentu, seperti gonorea atau klamidia, jika tidak dirawat, boleh menyebabkan masalah kesihatan jangka panjang seperti kerosakan pada sistem pembiakan wanita dan meningkatkan risiko ketidaksuburan.
  4. Risiko Kesihatan Reproduktif: Jangkitan kelamin yang tidak dirawat pada wanita boleh menyebabkan keradangan pelvis, yang boleh merosakkan rahim, tiub fallopio, dan ovari, dan menyebabkan kesukaran untuk hamil.i
  5. Keselesaan dan Kualiti Hidup: Jangkitan saluran kencing atau jangkitan seksual boleh menyebabkan ketidakselesaan fizikal yang ketara, serta menjejaskan kualiti hidup keseluruhan.

Tahap buah pinggang yang rosak


Cara Atasi Kencing Kotor Dengan Vitamin Shaklee.

Alfalfa 
- Dipercayai sebagai tumbuhan terbaik dan vitamin keperluan bagi setiap manusia. Mencuci buah pinggang dan mengatasi masalah kencing kotor disebabkan jangkitan buah pinggang.
- Antikulat
- Keberkesanannya bukan hanya merawat masalah kencing kotor malah mampu merawat masalah dalaman wanita terutamanya yang telah menjalani proses bersalin..
Vitamin C 
- Bersifat asid untuk menjadikan air kencing berasid dan mencegah pertumbuhan bakteria dalam saluran kencing...
- Menjadikan pundi kencing selamat dari bakteria membiak dan mengukuhkan sistem imum badan.
Amalkan pengambilan vitamin C yang mencukupi sehari untuk membantu melawan jangkitan kuman, terutamanya jika anda cenderung terkena jangkitan seperti demam.




Cara Atasi Kencing Kotor Secara Semulajadi

  1. Minum Air yang Banyak: Minum banyak air untuk membantu membersihkan bakteria dari saluran kencing dan memastikan badan sentiasa terhidrat.
  2. Pengambilan Cranberry: Beberapa kajian mencadangkan bahawa jus kranberi mungkin mempunyai kesan perlindungan pada saluran kencing dan membantu mencegah jangkitan saluran kencing. Walau bagaimanapun, ia bukan pengganti rawatan perubatan.
  3. Tuam: Menggunakan kompres hangat pada bahagian bawah abdomen atau pelvis boleh membantu melegakan kesakitan atau ketidakselesaan.
  4. Elak Pengambilan Makanan Yang Mencetus: Elakkan makanan atau minuman yang boleh memburukkan gejala, seperti alkohol, kafein dan makanan pedas. Mengelakkan makanan yang boleh mengundang alergik dan kegatalan seperti makanan laut atau belacan dan lain-lain. 
  5. Bawang putih: Bawang putih mempunyai sifat antimikrob semulajadi. Walau bagaimanapun, dapatkan nasihat doktor anda sebelum mencuba ini, terutamanya jika anda sedang mengambil ubat lain.
  6. Probiotik: Makan makanan yang kaya dengan probiotik, seperti yogurt dengan budaya aktif hidup, boleh membantu mengekalkan keseimbangan bakteria yang sihat dalam badan.
  7. Kebersihan: Menjaga kebersihan diri dengan rutin membersihkan bahagian sulit dan menukar pakaian dalam yang bersih.

Minum air banyak bagi mengelak kencing kotor


Kencing kotor walaupun nampak simple tapi sekiranya dibiarkan akan menjadi masalah penyakit kronik. Anda perlu tahu secara mendalam tentang masalah kencing kotor kerana dia bukan masalah biasa-biasa. 
Bertindak segera kerana masalah kencing kotor mampu menyebabkan jangkitan yang lebih teruk sehingga memberi kesan buruk kepada fungsi  buah pinggang. Pastinya mencegah itu lebih baik dari mengubati.

Klik di sini untuk info berkaitan 

Post a Comment

0 Comments