Set Kencing Manis (GDM) Shaklee Bagi Wanita Mengandung



Sudah menjadi kebiasaan wanita mengandung akan bermasalah kencing manis. Kencing manis dan Diabetes ketika hamil atau biasanya dipanggil sebagai Gestational Diabetes Mellitus (GDM) merupakan satu keadaan serius yang berlaku kepada wanita hamil yang sebelum ini tidak menghidap diabetes, tetapi kini mempunyai paras glukosa darah yang lebih tinggi dari paras mereka yang hamil normal.

Masalah ini disebabkan oleh perubahan hormon selama kehamilan yang dapat mempengaruhi cara tubuh memproses gula. Faktor risikonya antara lain riwayat keluarga diabetes, usia ibu yang lebih tua, obesiti dan lain sebagainya. Penting untuk mengawal gula darah selama kehamilan dengan bantuan doktor dan menerapkan pola makan sihat.


Kesan Diabetes Atau Kencing Manis Bagi Wanita Mengandung.

  1. Komplikasi Kesihatan pada Ibu:Wanita yang menghidap diabetes semasa mengandung mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap diabetes jenis 2 di kemudian hari.  Selain itu, mereka juga berisiko mengalami tekanan darah tinggi dan preeklampsia semasa hamil.
  2. Komplikasi dalam Kehamilan: Diabetes semasa hamil boleh menyebabkan pertumbuhan janin yang berlebihan (makrosomia), yang boleh meningkatkan risiko sukar bersalin atau pembedahan caesarean.  Risiko kelahiran pramatang juga mungkin meningkat.
  3. Risiko Bayi: Bayi yang dilahirkan oleh ibu yang menghidap diabetes semasa mengandung mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengalami hipoglikemia (gula darah rendah) selepas dilahirkan.  Mereka juga berisiko lebih tinggi untuk mengalami obesiti dan diabetes jenis 2 di kemudian hari.
  4. Memerlukan Pemantauan Rapi: Wanita yang menghidap diabetes semasa hamil perlu menjalani pemantauan rapi semasa hamil.  Ini melibatkan kawalan gula darah dengan diet yang sihat, senaman sederhana, dan mungkin mentadbir insulin atau ubat jika perlu.
  5. Perubahan Gaya Hidup: Selepas kehamilan, adalah penting bagi ibu yang menghidap diabetes semasa hamil untuk memerhatikan kesihatan mereka.  Perubahan gaya hidup, seperti mengekalkan berat badan yang sihat dan melakukan senaman yang kerap, boleh membantu mengurangkan risiko anda mendapat diabetes jenis 2 pada masa hadapan.




Bahaya kencing manis semasa hamil boleh menyebabkan kematian bayi sebelum dilahirkan atau selepas dilahirkan. Apabila ibu hamil itu mengalami diabetes gestasi, ia juga boleh menyebabkan bayinya mengalami jaundis. Kulit dan juga mata bayi akan menjadi kekuningan selain paras gula darah mereka yang terlalu rendah.



Set Kencing Manis (GDM) Shaklee Bagi Wanita Mengandung

Esp

  • Disebabkan ESP Shaklee ni Low GI, maka ia sangat bagus untuk pesakit diabetes atau kencing manis. 
  • ESP Shaklee membantu menstabilkan paras gula dalam darah dan memberi tenaga. Ia juga sangat sesuai untuk ibu-ibu hamil yang mengalami masalah kencing manis (GDM). 
  • Esp boleh kawal pemakanan kita dan mmberi rasa kenyang yang berpanjangan

Vita-Lize

  • Menambah zat besi kerana kebiasaannya ibu mengandung kekurangan zat besi. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan mudah pitam, lesu, kurang daya ingatan dan kurang konsentrasi. Ia juga mengelakkan anemia dan masalah LOW HB
  • wanita mengandung yang ada kencing manis akan mudah letih dan kebas-kebas, inilah antara vitamin yang paling diperlukan kerana vita-lize mempunyai 28 vitamin mineral yang penting untuk tubuh badan.

B-Complex (With Folic Asid)

  • Lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil dan wajah berseri. 
  • Folic Acid untuk perkembangan fizikal dan saraf baby.
  • Bcomplex adalah makanan tambahan yang diperlukan oleh kebanyakan pesakit diabetes. Ia mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B yang diperlukan oleh tubuh.
  • Selain itu ia ditambah dengan sistem penyerapan bioaktif berpatent yang mana ia sangat mudah larut dalam badan. 
  • Vitamin B dapat membantu menukarkan makanan kepada tenaga dengan lebih cekap.

Ostenutrix (Kalsium)

  • Baby serap almost 90% kalsium ibu.
  • Jika kita tidak menggantikan semula kalsium ini boleh terdedah kepada risiko osteoporosis, rasa sengal kaki dan tulang belakang, sakit pinggang, kebas pada kaki / simpul biawak, mudah letih dan lesu serta muka menampakkan garisan tua.
  • Ostematrix adalah kalsium. Kalsium penting untuk menjaga pintu sel dalam badan. Kebiasaannya bagi ibu hamil / menyusu amat mudah berlaku kekurangan kalsium. Ini disebabkan bayi akan mengambil kalsium daripada tubuh ibu untuk tumbesarannya.
  • Apabila kalsium ibu tidak mencukupi, ia akan mengganggu kecekapan insulin yang mana menyebabkannya gagal berfungsi dengan baik serta menyebabkan gula tidak dapat masuk ke dalam sel darah.




Selain vitamin, wanita mengandung juga perlu menjaga makanan. Wanita hamil yang menghidap diabetes semasa mengandung perlu memilih makanan yang sihat dan membantu mengekalkan paras gula dalam darah mereka terkawal. Ingatlah untuk menguruskan saiz bahagian dan elakkan makanan yang mengandungi gula tambahan atau karbohidrat ringkas yang tinggi

Berikut adalah beberapa contoh makanan sihat untuk wanita mengandung yang menghidap diabetes semasa hamil:

  1. Sayur-sayuran Hijau: Brokoli, bayam, kangkung dan sayur-sayuran hijau lain kaya dengan serat dan nutrien penting.
  2. Buah Segar: Buah-buahan seperti epal, pear, oren dan beri mengandungi serat dan vitamin yang baik untuk kesihatan.
  3. Protein Rendah Lemak: Ikan tanpa lemak, daging tanpa kulit, ayam tanpa kulit, tauhu dan kacang semuanya merupakan pilihan protein yang baik.
  4. Bijian Penuh: Beras perang, quinoa, oatmeal dan roti gandum mengandungi karbohidrat kompleks dan serat.
  5. Lemak Sihat: Minyak zaitun, avokado, kacang, dan ikan berlemak seperti salmon mengandungi lemak sihat yang baik untuk jantung.
  6. Produk Tenusu Rendah Lemak: Susu rendah lemak, yogurt rendah lemak dan keju rendah lemak boleh menjadi sumber kalsium yang baik.
  7. Telur: Telur adalah sumber protein berkualiti tinggi yang hebat dan juga mengandungi banyak nutrien penting.
  8. Kacang dan Kekacang: Kacang seperti badam, walnut dan kacang ginjal adalah sumber serat, protein dan lemak yang sihat.
  9. Makanan Kaya Serat: Roti bijirin penuh, oatmeal, bijirin penuh dan sayur-sayuran adalah sumber serat yang hebat yang membantu mengawal gula dalam darah.
  10. Air: Minum banyak air adalah penting untuk memastikan badan sentiasa terhidrat.



Untuk info lebih lanjut tentang wanita mengandung klik semua link di bawah. Semoga ianya bermanfaat untuk semua ksum hawa baik yang belum atau sudah mengandung.

  1. Keperluan wanita mengandung untuk dibawa ke hospital 
  2. Set puasa shaklee untuk wanita mengandung
  3. Cara atasi HB rendah ketika hamil
  4. Kepentingan vitamin c untuk wanit mengandung 

Untuk info lebih lagi klik di sini Best Ke Ambil Set Mengandung Shaklee?

Post a Comment

0 Comments