5 Punca Sakit Tumit Yang Perlu Diketahui

5 Punca Sakit Tumit Yang Perlu Diketahui

Selalunya Sakit Tumit mempunyai banyak punca. Sakit tumit kaki selalunya akan terjadi kepada individu yang aktif bersukan dan golongan yang berumur 40 tahun ke atas. Namun, ada punca lain yang akan menyebabkan anda sakit tumit kaki. Jadi, jangan ambil mudah tentang hal ini.

PUNCA SAKIT TUMIT
(1) Peranakan Jatuh 
Peranakan jatuh juga boleh menjadi penyebab sakit tumit kaki. Keadaan yang berdenyut-denyut malah langsung tak boleh berpijak adalah tanda-tanda yang biasa dialami. Namun untuk mengenalpasti peranakan jatuh, perlu kepada pemeriksaan rahim. Sebab selain sakit tumit, tanda peranakan jatuh juga termasuk sakit pada ari-ari, sakit ketika bersama, kerap buang air kecil, kentut vagina dan angin pada perut.

Peranakan Jatuh

(2) Plantar Faciitis
Penyebab sakit tumit yang paling kerap berlaku. Jaringan yang menghubungkan antara tumit dan jari kaki adalah plantar fascia. Plantar Faciitis berlaku bila ada keradangan pada plantar fascia. Puncanya, berat badan yang tak dapat ditampung oleh kaki , jadi akan timbulkan tekanan. Keadaa berdiri dan berjalan terlalu lama juga boleh jadi penyebab. Bila ada tekanan berterusan, jaringan ini akan lemah dan koyak. Keradangan mula muncul menyebabkan kesakitan ketika berpijak.

Plantar Faciitis

(2) Kekejangan Pada Betis
Penggunaan terlalu banyak otot-otot betis juga boleh memberi tekanan pada tumit kaki. Otot betis yang lemah dan ketat juga boleh menjadi punca sakit tumit kaki. Amalan senaman yang konsisten boleh membantu untuk meningkatkan keseimbangan, kekuatan dan fleksibiliti otot betis.

Kekejangan Pada Betis

(3) Bentuk Kaki Yang Leper
Postur kaki yang lemah seperti bentuk kaki lepek dan tak sama panjang boleh menimbulkan sakit tumit kaki. Postur kaki sebegini memerlukan pemakaian kasut dan selipar yang sesuai untuk menyokong lengkungan kaki.

Bentuk Kaki Leper

(4) Hentakan atau Tekanan Berulang 
Tekanan berulang ni biasanya berlaku kepada pemain sukan dan individu yang banyak aktiviti lasak. Hentakan kuat dan berulang semasa berlari, terjatuh boleh menyebabkan koyakan pada plantar fascia.

Hentakan Atau Tekanan Berulang

(5) Berat Badan Berlebihan
Kaki dah tak mampu menampung berat badan. Ini kerana kaki akan menjadi kecil dan badan akan menjadi berat dan besar. Kegemukan atau obesiti boleh menyebabkan lebih tekanan pada tumit.

Berat Badan Berlebihan

Oleh itu semua punca-punca di atas harus diambil peduli jika anda kerap didatangi dengan sakit tumit terutamanya sebaik sahaja anda bangun dari tidur. Ubahlah gaya pemakanan dan amalkan gaya hidup yang sihat 

Jika anda hendak tahu cara baik pulih sakit tumit dengan betul dah konsultasi percuma. Boleh klik link di bawah ni seterusnya 
Untuk Pertanyaan dan Order 
ORDER SHAKLEE
Kenali Kak Shida di sini 

Post a Comment

0 Comments