5 Cara Atasi Sembelit Bagi Kanak-Kanak


Sembelit bagi kanak-kanak memang tidak asing lagi dikalangan ibu-ibu. 
Pelbagai cara dilakukan untuk mengatasi masalah tersebut. Dalam entri ni saya kongsikan beberapa tips yang mudah cara atasi sembelit bagi kanak-kanak.


Cara Atasi Sembelit Bagi Kanak-Kanak

1- Buat Gerakan Kayuhan Basikal.

Angkat kedua-dua kaki bayi. Kemudian, tolak kakinya ke atas perlahan-lahan. Selepas itu, gerakkan kedua-dua kakinya seakan-akan mengayuh basikal. Ini akan merangsang pergerakan najis di dalam usus.


2. Beri makanan yang kaya dengan serat.

Jika bayi yang berusia lebih enam bulan ke atas dan menyusu susu formula, boleh berikan makanan separuh pepejal seperti lobak yang dikisar dan disediakan secara segar. 

Berikan pada kadar yang berpatutan dan minta nasihat doktor. Ini akan menambah kandungan serat dalam pemakanan mereka dan memudahkan mereka buang najis dengan lebih mudah.


3. Menyediakan jus buah-buahan 

Bagi anak-anak yang berumur satu tahun ke atas boleh diberikan air buah-buahan seperti tembikai atau air mineral suam dalam kadar yang berpatutan. Memberikan jus betik yang dikisarkan juga sangat baik untuk mereka, kerana selain mempunyai banyak serat, betik juga mengandungi bahan semulajadi yang dapat merangsang pergerakan usus.


Jika anda telah mencuba cara-cara berikut dan bayi masih mengalami sembelit, singgah lah ke klinik berdekatan tempat tinggal anda. Kemudian, dapatkan daripada doktor nasihat dan rawatan yang sewajarnya diberikan untuk anak kecil anda.


4- Elakkan jenis makanan ini.

Terdapat beberapa jenis makanan yang perlu dielakkan daripada diambil anak-anak anda.
  1. Hadkan pengambilan makanan ringan dan makanan segera memandangkan ia adalah jenis makanan yang tinggi kandungan lemak.
  2. Anda juga digalakkan untuk mengurangkan pemberian minuman berkafein seperti teh atau soda kepada anak-anak.
  3. Jika si kecil meminum susu formula, mungkin anda perlu menukarnya kepada susu yang lebih sesuai dalam mengurangkan masalah sembelit.

5- MEAL SHAKES SHAKLEE untuk kanak-kanak sembelit.

Terakhir ini adalah cara yang paling mudah untuk atasi masalah sembelit bagi kanak-kanak. 

Magnesium yang terdapat di dalam meal shake membantu dengan menenangkan otot usus yang boleh melancarkan pembuangan. Magnesium juga membantu meningkatkan jumlah air dalam kolon yang boleh melembutkan najis seterusnya memudahkan pembuangan.

Sekiranya anak anda mengalami tanda tanda masalah sembelit segeralah ambil perhatian dan berilah mereka MEALSHAKE SHAKLEE
Lebih info Meal Shakes tekan di sini.. Vitamin Sembelit


Meal Shakes adalah sememangnya ikhtiar paling senang dan mudah untuk ibu-ibu yang berhadapan dengan kanak-kanak sembelit.


Untuk Join Ahli Klik Di sini
Dapatkan Harga Ahli Yang Murah Klik Di sini

.

Post a Comment

0 Comments