12 Soalan Kenapa Protein Soya Esp Shaklee Sesuai Untuk Anda?



Semua orang dah tahu apa itu protien soya ESP SHAKLEE tapi masih banyak soalan-soalan yang masih belum terjawab dari pelbagai sudut. Jom baca soalan dan jawapan segalanya tentang protien soya ESP.


1) Mengapa saya perlu memasukkan soya dalam diet saya?

Soya Esp adalah satu-satunya protein berasaskan tumbuhan yang mengandungi kesemua 9 asid amino penting, dan mempunyai faedah tambahan lain seperti isoflavon.

Isoflavone merupakan sebatian phytoestrogen yang mempunyai ciri antioksidan yang menghalang dari terjadinya kanser payudara dan kanser prostat. Phytoestrogen dalam soya melindungi tapak reseptor sel dari xenoestrogens dan mana-mana sebatian estrogen yang tidak diingini.

Isoflavon ia adalah bebas kolesterol, rendah lemak tepu dan tinggi dalam banyak nutrien penting, seperti vitamin B dan kalsium.  



2) Apakah asid amino penting? 

Asid amino adalah bahan binaan protein yang digunakan oleh badan anda untuk menghasilkan hormon, jus pencernaan, antibodi, dan enzim. Terdapat sembilan asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh badan anda dan mesti diperolehi daripada diet anda. 

Soya Esp sudah lengkap protein kerana ia mengandungi kesemua sembilan keperluan asid amino, bermakna ia bersamaan dengan protein haiwan dalam kualiti protein. 

Tetapi tidak semua kacang soya dicipta sama.  kualiti dan kandungan asid amino akan berbeza-beza berdasarkan keadaan tanah dan pembolehubah tumbuh dan syarat menuai.

Oleh itu, adalah penting untuk memastikan
 produk protein soya anda membekalkan sembilan
 asid amino penting. 



3) Apa itu Non-genetically modified
organisma (GMO) soya lebih sihat daripada GMO?
 
GMO (organisma yang diubah suai secara genetik), adalah organisma baru yang dicipta dalam makmal menggunakan pengubahsuaian genetik/kejuruteraan teknik. 

Saintis, pengguna dan kumpulan alam sekitar telah memetik banyak risiko kesihatan dan alam sekitar dengan makanan mengandungi GMO.  Pilihan yang sihat adalah pilihlah protein soya yang disahkan tidak GMO (Non-GMO) iaitu protien soya Esp.



4) Mengapa soya baik untuk peredaran darah?

Kajian mencadangkan bahawa isoflavon soya boleh mengurangkan tahap kolesterol "buruk" (LDL). Ini penting untuk kesihatan jantung kerana LDL kolesterol boleh membuatkan saluran arteri anda tersumbat dan meningkatkan risiko untuk mendapat masalah jantung koronari. 

Selain menurunkan LDL- kolesterol, makanan soya memberi rangsangan yang sederhana kepada HDL- kolesterol yang bersifat pelindung
terhadap penyakit jantung dan mengurangkan tahap trigliserida (lemak lain sebatian dalam darah yang boleh meningkatkan risiko penyakit jantung).

Kajian juga menunjukkan bahawa wanita menopause mengambil suplemen protein soya Esp (kaya dalam isoflavon) mengalami kesan peningkatan yang ketara dalam keanjalan arteri mereka. Keanjalan ini telah menunjukkan penurunan dan perubahan sebagai faktor risiko untuk kesihatan kardiovaskular.



5) Mengapa soya bermanfaat untuk tulang?

Protein Soya adalah sumber pemakanan kalsium yang sangat baik. Oleh itu protein daripada soya juga boleh menawarkan kelebihan kepada kesihatan tulang. Isoflavon meminimumkan kehilangan tulang, meningkatkan pembentukan tulang dan meningkatkan ketumpatan tulang.  

2 kajian penting di kalangan wanita orang Asia yang menopause, menunjukkan bahawa satu pertiga mereka yang tidak mengamalkan pengambilan soya protien berkemungkinan mengalami patah tulang. 

6) Mengapa soya bermanfaat semasa
menopaus?

Kajian silang budaya (Cross-cultural) telah mendapati wanita menopaus di Jepun mengalami tempoh peralihan yang lebih lancar daripada wanita Barat. Makanan soya lazimnya dimakan di negara Asia, menyediakan anggaran 25–45 mg isoflavon setiap hari untuk setiap orang. 

Bagi wanita menopause, soya mempunyai kelainan khusus kerana ia dikaji untuk kedua-dua kesan yang berfaedah semasa menopaus samada untuk membina tulang dan membantu mengekalkan paras kolesterol normal.


7) Mengapakah soya bermanfaat semasa mengandung?

Soya ialah protein lengkap dengan kesemua 9 keperluan asid amino, menjadikannya sangat bermanfaat semasa mengandung kerana protein adalah blok bangunan sel, tisu dan organ. 



8) Apakah isoflavon dan mengapa ia
penting?

Isoflavon soya, biasanya Genistein dan Daidzein adalah sebatian yang terdapat dalam pelbagai jenis makanan, tetapi kebanyakannya soya yang mempunyai seperti estrogen kesannya sangat berbeza dengan estrogen manusia.

Isoflavon dianggap sangat positif boleh menjejaskan kesihatan lelaki dan wanita. Sesetengah produk protein soya diproses dengan alkohol, yang menghilangkan isoflavon.  Air basuhan soya mempunyai kualiti yang lebih baik kerana ia mengekalkan secara semula jadi isoflavon yang berlaku.



9) Apakah nilai pemakanan soya?

Kacang soya adalah unik di kalangan kekacang kerana mereka jauh lebih tinggi dalam protein dan lemak daripada kacang lain, dan lebih rendah dalam karbohidrat. Lemak dalam kacang soya adalah terutamanya gabungan penting yang menyihatkan jantung politaktepu omega-6 dan omega-3 asid lemak.

Ini menjadikan kacang soya salah satu daripada beberapa makanan tumbuhan untuk menyediakan kedua-duanya asid lemak penting. Karbohidrat dalam soya terdiri daripada gula ringkas yang telah ditunjukkan dalam beberapa kajian untuk bertindak sebagai prebiotik, dengan itu ia merangsang pertumbuhan


10) Mengapa soya bermanfaat untuk kulit?

Isoflavon mengikat kepada reseptor estrogen dalam kulit dan hormon estrogen dikaitkan dengan penampilan kulit yang lebih baik. Beberapa kecil kajian menunjukkan bahawa pengambilan isoflavon menambahbaikkan keanjalan kulit dan meningkatkan sintesis kolagen.



11) Mengapa soya bermanfaat untuk Payudara dan Prostat?

Di negara-negara Asia, di mana makanan soya adalah perkara biasa sebahagian daripada diet, kadar kanser payudara didapati lebih rendah daripada di negara barat. Pemerhatian ini membantu mencetuskan spekulasi bahawa makanan soya mengurangkan risiko kanser payudara. 

Namun, selepas bertahun-tahun penyelidikan, ia tidak jelas bahawa wanita yang bermula untuk mengambil makanan soya pada masa dewasa akan lebih rendah risiko kanser mereka. 

Sebaliknya, kesan perlindungan nampaknya berkaitan dengan penggunaan soya awal. Iaitu, wanita yang mengambil makanan ini dalam zaman kanak-kanak dan/atau tahun remaja mungkin ada risiko yang lebih rendah untuk kanser payudara di kemudian hari.

Kesan perlindungan soya dianggap disebabkan kepada tindakan isoflavon soya pada pembangunan payudara dengan cara yang menjadikan sel-sel payudara lebih banyak bertahan untuk berubah menjadi sel kanser.

Kajian yang dijalankan di China dan Amerika Syarikat menunjukkan bahawa penggunaan daripada jumlah soya yang sederhana-1 hingga 1½ hidangan setiap hari-dikaitkan dengan pengurangan 25 hingga 50% dalam risiko.

Walaupun hipotesis bahawa pengambilan soya awal usia adalah perlindungan terhadap kanser payudara kekal spekulatif, kerana jumlah soya yang diperlukan untuk faedah adalah sederhana dan makanan soya menyediakan pemakanan yang baik, tiada sebab untuk tunggu hasil kajian akan datang sebaiknya menggalakkan gadis muda mengambil soya.




12) Apa itu kenyang dan bagaimana ia menyumbang kepada penurunan berat badan?  

Kenyang adalah rasa kenyang, yang boleh membantu memudahkan kawalan selera makan.  Lebih cepat itu seseorang berasa kenyang, semakin rendah jumlahnya pengambilan kalori. 

Protein soya memainkan peranan penting peranan dalam rasa kenyang kerana protein telah ditemui untuk membantu melambatkan penyerapan makanan dalam badan, mengakibatkan kurang antara waktu makan, kawalan bahagian yang lebih besar dan menyihatkan secara keseluruhan pengurusan berat badan.  




INFO YANG BERKAITAN DENGAN ESP 
KLIK SINI 






Post a Comment

5 Comments

flizzy86 said…
sejak kenal protein shaklee,memang fall in love habiss
Ziana Eunos said…
Best soya ESP ni. Gee memang suka minum tiap hari
Mrs Pip said…
Menarik info yg dikongsi.
Untuk mereka yg mencari minuman protein Dan bebas alahan soya,
maybe boleh cuba soya ESP ni...
仙妮 said…
Learnt so much more here about protein drink, so useful details. Absolutely helpful for those with certain sensitivity to choose the right drink.cheers Siennylovesdrawing
Menarik info berkaitan pemakanan sihat nih, teringin nak cuba produk ESP