Cara Atasi Masalah Kencing Kotor


Penyakit kencing kotor merupakan jangkitan kuman yang berlaku pada sistem urinari, iaitu sistem organ dalam tubuh yang berfungsi untuk menapis darah daripada bahan toksik bagi menghasilkan bahan kumuh iaitu air kencing.
Sistem ini meliputi buah pinggang salur ureter, pundi kencing dan salur uretra yang mana jangkitan kebiasaannya boleh berlaku dalam mana-mana organ tersebut.

CARA ATASI MASALAH KENCING KOTOR
1. BANYAK MINUM AIR
Minumlah air dengan banyak, sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas air sehari, sehingga air kencing menjadi jernih.


2. JANGAN TAHAN KENCING
Terus buang air kencing jika terasa untuk berbuat demikian. Menangguhkan membuang kencing akan menggalakan pembiakan bakteria dalam pundi kencing.


3. JAGA KEBERSIHAN ALAT SULIT

Selepas membuang air kecil, biasakan mengelap dari depan ke belakang selepas ke tandas, untuk mengurangkan bakteria merebak dari kawasan dubur ke saluran kencing. Basuh tangan sebelum dan selepas mencuci alat sulit.

4. GUNA PAKAIAN LONGGAR
Wanita yang hamil digalakkan memakai pakaian dalam daripada kapas dan pakaian hendaklah longgar. Elakkan pakaian dalam yang ketat.

5. BUANG AIR KECIL SEBELUM DAN SELEPAS HUBUNGAN SEKS

Untuk mengelakkan jangkitan, anda dinasihatkan untuk membuang air kecil sebelum dan selepas melakukan hubungan seks.

6. TUKAR TUALA WANITA DENGAN KERAP
Tukar tuala wanita atau seluar dalam dengan lebih kerap jika telah kotor. Gunakan ‘panty liner’ jika mengesan tanda keputihan supaya kebersihan lebih terjaga.


7. KURANGKAN KAFEIN

Kurangkan makan makanan manis atau minum air yang mengandungi kafein.


8. BUAT PEMERIKSAAN LANJUT
Cara yang terbaik untuk mengesahkan anda mendapat jangkitan kotor atau tidak, lakukan pemeriksaan air kencing di makmal.
Ia juga boleh mengesan sama ada masalah kencing kotor anda ada kaitan dengan sakit buah pinggang. Jika ia hanya jangkitan air kencing biasa, ia tidak ada kaitan dengan sakit buah pinggang.
Begitu juga sekiranya anda mengandung, kencing kotor dan ubat-ubatannya tidak menjejaskan kandungan melainkan anda disahkan sakit buah pinggang.

9. AMALKAN VITAMIN SHAKLEE
Alfalfa 
- Dipercayai sebagai tumbuhan terbaik dan vitamin keperluan bagi setiap manusia. Mencuci buah pinggang dan mengatasi masalah kencing koto;r disebabkan jangkitan buah pinggang.
- Antikulat
- Keberkesanannya bukan hanya merawat masalah kencing kotor malah mampu merawat masalah dalaman wanita terutamanya yang telah menjalani proses bersalin..
Vitamin C 
- Bersifat asid untuk menjadikan air kencing berasid dan mencegah pertumbuhan bakteria dalam saluran kencing...
- Menjadikan pundi kencing selamat dari bakteria membiak dan mengukuhkan sistem imum badan.
Amalkan pengambilan vitamin C yang mencukupi sehari untuk membantu melawan jangkitan kuman, terutamanya jika anda cenderung terkena jangkitan seperti demam.


Sebelum berlaku masalah lebih kronik iaitu buah pinggang. Adalah lebih baik atasi dengan cara semulajadi dan mungkin juga cara lain 

INFO BERKAITAN KLIK DI SINI 
7 Persoalan Vitamin C

Untuk Join Ahli Klik Di sini
Dapatkan Harga Ahli Yang Murah Klik Di sini

Post a Comment

0 Comments