5 Makanan Yang Boleh Mengurangkan Kalsium Dalam Badan


Pastikan Kalsium Anda Mencukupi! Kekalkan Kesihatan Tulang.
Gaya hidup dan diet memainkan peranan yang penting dalam memastikan kalsium dan nutrien yang lain dapat diserap untuk membentuk tulang.

5 Makanan Yang Boleh Mengurangkan Kalsium Dalam Badan
1) Makanan Masin
  • Lebih masin makanan anda, lebih banyak kalsium anda hilang melalui air kencing, jadi kurangkan makanan yang diproses dan pilih alternatif rendah natrium. Kajian mendapati bahawa wanita yang telah putus haid dengan diet garam yang tinggi kehilangan lebih banyak mineral tulang daripada wanita lain pada usia yang sama
2) Soda
  • Kebanyakan minuman ringan berkarbonat mengandungi asid fosforik yang boleh meningkatkan perkumuhan kalsium dalam air kencing anda. Kajian mendapati wanita yang telah putus haid yang mengambil soda didapati mengalami risiko tinggi patah tulang pinggul.
3) Kafien
  • Anda kehilangan sekitar 6 miligram kalsium untuk setiap 100 miligram kafein yang anda minum. Efek diuretik kafein menyebabkan kehilangan kedua-dua air serta kalsium dan ia kelihatan ketara apabila anda mengambil dua atau lebih cawan kopi setiap hari.
4) Daging Merah 
  • Daging mengandungi 2 hingga 5 kali lebih banyak asid amino yang mengandungi sulfur daripada makanan berasaskan tumbuhan. Semasa proses penukaran sulfur menjadi sulfat, tulang larut ke dalam aliran darah dan ditapis melalui buah pinggang ke dalam air kencing. Laporan menunjukkan bahawa apabila protein daripada sumber haiwan dielakkan daripada diet, kehilangan kalsium menjadi separuh lebih kurang berbanding sebelumnya.
5) Merokok
  • Kajian terhadap kembar yang sama menunjukkan bahawa perokok jangka masa panjang mempunyai risiko keretakan tulang 44% lebih tinggi berbanding dengan kembar mereka yang tidak merokok. Merokok mengurangkan bekalan darah ke tulang manakala nikotin dalam rokok melambatkan pengeluaran sel penghasil tulang. Ia juga memberi kesan kepada keseimbangan estrogen, penting untuk membina dan mengekalkan tulang.
3 langkah untuk Tulang Kuat
  1. Menjadi aktif 
  2. Makanan Seimbang 
  3. Ambil supplemen yang msmbina tulang 

Untuk info lebih detail boleh tekan butang whatsapp di bawah. Kenali supplemen tulag juga di sini Ostenutrix New Formula

Post a Comment

0 Comments