Eksperimen Kuman Yang Terdapat Pada Roti



Kadang-kadang contoh yang sebenar dengan cara melihat sendiri adalah lebih baik daripada kata-kata terutamanya apabila hendak menjelaskan sesuatu kepada anak-anak. Fakta atau auta. Jawapannya adalah fakta.

Ini kerana kanak-kanak lebih suka melihat bagaimana cara mencuci tangan dengan betul. Jaralee Metcalf, guru dari Idaho ,memutuskan untuk menunjukkatn kepada muridnya betapa pentingnya mencuci tangan dengan betul. Dan kini seluruh dunia mengikuti contohnya!

Di sini sangat amat kagum dengan cara ringkas dan jelas projek ini sangat sempurna dan sangat berguba dan ini saya bertanggungjawab untuk menceritakannya kepada anda.

Jaralee Metcalf, seorang pakar dari Idaho Falls Elementary School, berkongsi bahawa penyebaran bakteria di kelasnya tidak dapat dielakkan, dia ingin menunjukkan kepada anak-anak mengapa mereka perlu membasuh tangan mereka untuk membunuh kuman.




Untuk menjelaskan bagaimana bakteria menyebar dan mengapa pentingnya  untuk mencuci tangan dengan baik dan setiap masa, Jaralee datang dengan aktiviti bilik darjah yang sederhana dengan pelajarnya. Dia meminta beberapa anak-anak dengan pelbagai tahap kebersihan tangan untuk menyentuh 5 keping roti putih yang diambil dari roti yang sama, pada masa yang sama. Kemudian, mereka meletakkan roti di dalam beg plastik berasingan setiap individu untuk melihat apa yang akan berlaku selama satu bulan.


BERIKUT ADALAH KEPUTUSAN YANG DIPEROLEHI DARI LANGKAH-LANGKAH SETIAP PROJEK




"

Kami mengambil roti segar dan menyentuhnya."
- menerangkan Jaralee dalam catatan Facebooknya yang telah dikongsi kira-kira 70K kali. 

Sekeping pertama disapu pada semua komputer riba kelas. 
Yang kedua ialah sekeping roti yang tidak disentuh, ia diletakkan segera di dalam beg plastik dan dilabelkan sebagai "Segar & tidak disentuh." 
Sepotong roti ketiga disentuh oleh seluruh kelas menggunakan tangan yang tidak dibasuh. 
Untuk sekeping keempat seluruh kelas membasuh tangan mereka dengan air suam dan sabun dan, sekali lagi, menyentuh keping itu. 
Dan untuk sekeping roti kelima, mereka membersihkan tangan mereka dengan pembersih tangan dan kemudian menyentuhnya.




Satu bulan kemudian, sliced ​​Chromebook yang disapu kelihatan lebih buruk daripada semua spesimen lain. Seperti yang dijelaskan oleh guru, di sekolah mereka membersihkan komputer riba, jelasnya mereka tidak melakukan itu untuk projek itu.


Kesan sabun & air suam





Satu-satunya roti yang tidak mempunyai bakteria jelas di dalamnya ialah contoh # 4. Ia adalah yang tersentuh oleh tangan yang hanya dibasuh dengan air hangat & sabun, yang jelas menunjukkan kepada anak-anak kenapa mereka harus mencuci tangan mereka dengan kerap.

Bahagian "tangan kotor"





Contoh # 3, "tangan kotor", diliputi dalam pertumbuhan acuan yang luar biasa sebulan kemudian dan tidak memerlukan penjelasan tambahan.

Slice "hand sanitizer"





Satu perkara yang menarik ialah spesimen # 5 - slit "sanitizer tangan" - ternyata mempunyai banyak bakteria juga. Jadi ini adalah contoh yang jelas bahawa pembersih tangan tidak dapat menggantikan tangan dengan sabun yang betul. Jaralee berkongsi hasil projek di Facebook untuk memberitahu ibu bapa supaya mengajar anak-anak mereka untuk mencuci tangan dengan baika dan projek mudah ini segera tersebar ke ratusan sekolah dan keluarga lain.

Kepingan sanitizer tangan mengguncang kami sedikit! Bagaimana dengan awak? Bagaimana anda mengajar anak-anak anda bahawa mereka perlu mencuci tangan dengan betul?

BASIC H ADALAH PENCUCI SERBAGUNA SEMULAJADI 
Klik di sini untuk info yang lebih detail 



JOM PM SAYA UNTUK CERITA TENTANG SHAKLEE 😍

Untuk info lanjut 
Detail seterusnya BOLEH KLIK DI SINI 
Whatsap ≠ Kak shida
Instagram ≠ shidarahmat_com
Facebook ≠ Shida Rahmat
Twitter ≠ Shida Rahmat
Youtube ≠ Shida Rahmat


























0 ulasan: