Kekurangan Kalsium Semasa Mengandung. Ini Risiko Dan Cara Mengatasinya


Kekurangan kalsium semasa mengandung boleh memberi kesan serius kepada kesihatan ibu dan perkembangan janin. Beberapa risiko kekurangan kalsium semasa kehamilan termasuk:

1. Osteoporosis: Kekurangan kalsium boleh menyebabkan ketumpatan tulang berkurangan pada ibu mengandung yang boleh meningkatkan risiko osteoporosis pada masa hadapan. Disamping itu ibu mengandung akan lebih kerap mengalami sakit sendi.

2. Kehilangan gigi: Kekurangan kalsium boleh menyebabkan kerosakan gigi dan kehilangan gigi pada ibu mengandung. Ini adalah masalah yang paling ketara selepas bersalin. Ibu mengandung akan cepat sakit gigi dan gigi akan pelahan-lahan pecah secara tiba-tiba.

3. Bersalin pramatang: Kalsium juga memainkan peranan dalam pengecutan otot, termasuk pengecutan rahim. Kekurangan kalsium boleh meningkatkan risiko kelahiran pramatang. Jangan buat sambil lewa tentang kalsium kerana bersalin sebelum waktunya adalah tinggi risiko kepada bayi.

4. Masalah tekanan darah: Kalsium memainkan peranan dalam mengawal tekanan darah, dan kekurangan kalsium boleh meningkatkan risiko hipertensi semasa kehamilan. Oleh itu ramai ibu-ibu mengandung yang mengalami tekanan darah secara tiba-tiba walaupun sebelum mengandung tiada masalah tersebut.

5. Keabnormalan jantung: Kalsium juga penting untuk fungsi jantung yang sihat, dan kekurangan kalsium boleh meningkatkan risiko kecacatan jantung pada janin. Awas!! ini tidak boleh diabaikan. Untuk ibu-ibu mengandung ambil ilmu ini dengan serius.


Kekurangan kalsium juga terjadi kepada manusia biasa 


Atasi kekurangan kalsium Ibu Mengandung Dengan Sumber Secara Semulajadi 

Terdapat banyak sumber semula jadi kalsium yang boleh anda tambahkan ke dalam diet anda. Berikut adalah beberapa sumber semula jadi kalsium:

  • Susu: Susu lembu, soya, badam, atau susu lembu keseluruhan adalah sumber utama kalsium.
  • Produk tenusu: Yogurt, kefir, dan keju mengandungi kalsium.
  • Sayuran Berdaun Hijau: Sayuran seperti brokoli, bayam, kangkung, sayur kolar, dan sayur sawi mengandungi kalsium.
  • Ikan Berlemak: Sardin dan salmon dengan tulang yang dimakan juga merupakan sumber kalsium yang baik.
  • Kacang dan Biji: Badam, biji bunga matahari, biji bijan, dan gajus adalah contoh sumber kalsium yang baik.
  • Tauhu dan Produk Soya: Tauhu diperkaya kalsium dan produk soya lain boleh menjadi sumber kalsium yang baik, terutamanya untuk vegetarian dan vegan.
  • Minuman Yang Diperkaya: Minuman seperti jus oren yang diperkaya dengan kalsium sering didapati.
  • Bijirin Sarapan: Banyak bijirin sarapan diperkaya dengan kalsium.

Pastikan anda makan pelbagai jenis makanan daripada pelbagai sumber ini untuk memenuhi keperluan kalsium harian anda. 




Atasi Kekurangan Kalsium Ibu Mengandung Dengan Pengambilan Vitamin Shaklee.

Ostenutrix Adalah Vitamin Kalsium Untuk Ibu MengandungDiformulasi khas dengan campuran 7 nutrien penting termasuk kalsium, vitamin D3, magnesium, zink, kuprum, mangan, dan boron untuk membantu membina ketumpatan tulang. Kaplet bersaiz kecil, mudah ditelan. 99% kalsium terdapat di dalam tulang kita.

Ibu mengandung sememangnya perlu meningkatkan lagi pengambilan kalsium lebih daripada hari biasa.
Untuk pengetahuan semua ibu, wanita yang berusia 18 tahun ke atas memerlukan sekurang-kurangnya
1000 mg kalsium sehari (sebelum, semasa dan selepas bersalin).

Kebanyakan ibu mengandung kurang tahu berapa jumlah keperluan kalsium mereka. Perlu diingat, ibu mengandung memerlukan sekurang-kurangnya 4 kali hidangan produk tenusu atau pengambilan makanan yang kaya dengan kalsium setiap hari!

Pengambilan kalsium perlu diteruskan sehingga bayi dilahirkan, semasa tempoh penyusuan dan sehingga bayi berhenti menyusu. Mineral ini amat diperlukan oleh tubuh bagi membantu menguatkan tulang dan mencegah dari hakisan tulang (osteoporosis) pada masa akan datang.


BEBERAPA INFO UNTUK IBU-IBU MENGANDUNG YANG PERLU AMBIL TAHU 




Post a Comment

0 Comments