Punca Paru-Paru Berair Dan Cara Kawal Dari Berlaku




Ada orang kata mandi malam ada punca paru-paru berair. Itu adalah MITOS dan tidak benar sama sekali. Paru-paru berair dikenali juga dengan nama PNEUMONIA.

PUNCA PARU-PARU BERAIR 

Paru paru berair berlaku apabila terdapat pengumpulan cecair yang berlebihan di dalam paru paru. Sebenarnya punca paru paru berair masih tidak dapat dikenalpasti dengan tepat. 
Terdapat beberapa faktor yang mendorong kepada masalah paru paru berair. 

1. Fungsi buah pinggang atau hati yang terjejas. Sekiranya seseorang mengalami kerosakan organ-organ tersebut, cecair akan terkumpul dalam badan termasuklah paru-paru.

2. Masalah irama denyutan jantung (“arrhythmias”) yang mengakibatkan denyutan jantung yang tidak teratur juga boleh menyebabkan masalah paru-paru berair secara drastik.

3. Masalah injap jantung juga mampu menganggu aliran darah dalam jantung dan mengakibatkan paru-paru berair.

4. Jantung menerima darah mengandungi karbon dioksida dari paru-paru dan mengeluarkan darah beroksigen tersebut ke seluruh badan. Namun begitu, jantung yang lemah tidak mampu mengepam darah keluar dengan berkesan. Oleh sebab itu, darah berkumpul dalam paru-paru. Keadaan ini digelar sebagai penyakit jantung lemah dan mengakibatkan paru-paru berair. Pengambilan cecair yang berlebihan akan menambahterukkan lagi pengumpulan air dalam paru-paru.

5. Acute respiratory distress syndrome (SARS) merupakan keradangan paru-paru yang berlaku akibat daripada jangkitan paru-paru.

6. Paru-paru berair boleh berlaku selepas pembedahan yang melibatkan paru-paru dan kecederaan teruk pada bahagian dada contohnya selepas kemalangan jalan raya juga boleh menyebabkan keadaan ini.

7. Altitud yang tinggi. Individu yang mendaki gunung yang tinggi dengan terlalu laju berkemungkinan mengalami masalah paru-paru berair (High Altitude Pulmonary Edema: Salur Darah Paru-paru Tersumbat).



TANDA-TANDA PARU BERAIR

Pada peringkat awal, tanda paru paru berair sukar dikenalpasti. Ia kebiasaannya akan menjadi ketara apabila masalah menjadi kronik…Diantara tanda tanda yang mungkin dialami ialah:

1) Batuk berkahak atau mungkin disertai darah
2) Demam
3) Sesak nafas
4) Menggigil
5) Rasa letih dan cepat mengantuk
6) Sakit dada
7) Loya dan muntah apabila menarik nafas panjang



CARA KAWAL DARI BERLAKU PARU-PARU BERAIR.

1. Mengelakkan daripada pengambilan cecair yang berlebihan misalnya sup.
2. Mengamalkan gaya hidup sihat dengan cara mempraktikkan diet pemakanan seimbang 
3. Berhenti merokok.
4. Amalkan makanan tambahan shaklee untuk memjaga organ dalaman tubuh. Kandungan vitamin dalam makanan yang anda ambil juga memainkan peranan dalam mengekalkan kesihatan paru-paru. Makanan tambahan Shaklee ini boleh membantu mengurangkan risiko paru.paru berair antaranya: 

Vitamin D
  •  B6 adalah vitamin larut air yang diperlukan oleh sistem saraf pusat, terutamanya untuk sintesis neurotransmiter yang memberi isyarat kepada bahan kimia otak. 
  • Vitamin B6 juga didapati dapat membantu perokok dan bekas perokok meningkatkan kesihatan paru-paru mereka.
  • Satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2011 dalam “Jurnal Persatuan Perubatan Amerika” mendapati bahawa paras vitamin B6 dalam darah yang lebih tinggi dikaitkan dengan penurunan risiko kanser paru-paru pada perokok dan bekas perokok.

Vitamin C
  • Sesetengah pakar telah menemui bukti bahawa tahap rendah vitamin C sebenarnya boleh meningkatkan sesak nafas dan lendir. 
  • Vitamin C tunggi kandungan antioksida. Daripada banyak keadaan paru-paru kronik, kerosakan dan keradangan paru-paru disebabkan oleh radikal bebas dan toksin daripada merokok dan sumber lain.
  • Vitamin C mempunyai ciri-ciri yang boleh melawan radikal bebas dan toksin, dan ia juga membantu badan mengeluarkan molekul yang berpotensi merosakkan paru-paru.
  • Vitamin C bantu menurunkan kadar kerosakan pada tisu paru-paru dan memberi peluang kepada tubuh untuk membaiki tisu ini.  


Vitamin E
  • Kajian juga menunjukkan bahawa orang yang mengalami gejala penyakit paru-paru obstruktif kronik cenderung mempunyai tahap vitamin E yang lebih rendah.  
  • Penggunaan jangka panjang suplemen vitamin E boleh membantu menghalang masalah pernafasan.  
  • Vitamin E telah dapat membantu mengurangkan risiko tumor paru-paru yang berkaitan dengan merokok. 
  • Vitamin E membantu sel-sel tubuh berkomunikasi dengan berkesan antara satu sama lain.



KESIMPULAN

Adalah sangat penting untuk berbincang dengan doktor atau pakar pemakanan sebelum memulakan pengambilan makanan tambahan atau suplemen.


HARGA

Vitamin C: RM115.00
Vitamin E: RM160.00
B-Complex: RM68.75

Untuk Join Ahli Klik Di sini
Nak Dapatkan Harga Ahli Yang Murah Klik Di sini


Post a Comment

5 Comments

仙妮 said…
Thanks so much for this informative sharing here, learnt much more how to prevent from this lung disease. Will try to practice some of the tips shared here. Cheers Siennylovesdrawing
Yaya Azura said…
Susah juga ye nak kesan penyakit ni diperingkat awal. Itulah..lebih baik mencegah dari merawat. Sekarang ni vitamin E saya tak consume. Insya Allah boleh cuba kalau ada bajet lebih.
Netty Ah Hiyer said…
Bagus sebenarnya amalkan makan suplemen ini. Boleh jadi benteng pertahanan diri yang baik juga. Terima kasih berkongsi.
Ziana Eunos said…
Terima kasih share pasal paru2 berair ni. Kena amik tahu dari awal senang untuk cegah dan rawat
flizzy86 said…
tq kak info yang sangat beguna.Betulselagi sihat waktu ni la kita kena jga kesihatan