5 Akibat Kekurangan Vitamin E Untuk Tubuh Badan Dan Cara Atasinya



Ramai yang masih belum tahu apa itu Vitamin E. Meh saya nak kongsi dengan lebih telus lagi supaya kita tahu Kepentingan Vitamiin E Untuk Tubuh Badan. Vitamin E untuk membantu sistem kekebalan tubuh terhadap virus dan bakteria. Vitamin ini juga penting dalam pembentukan sel darah merah dan ia membantu tubuh menggunakan vitamin K. 

Vitamin E adalah sejenis vitamin yang larut dalam lemak. Ia adalah nutrien yang penting dan membantu memberikan kulit, mata dan otak yang baik, malahan, ia juga penting untuk penglihatan, sistem pembiakan dan dapat menghalang penuaan.



5 Akibat Kekurangan Vitamin E Pada Tubuh Badan

1. Sendi Dan Otot

Vitamin E sangat penting untuk sistem saraf pusat.  Sistem ini mengawal kebanyakan fungsi badan dan minda.  Setiap pergerakan yang anda lakukan secara sedar berasal daripada isyarat yang dihantar oleh otot atau saraf tunjang. Sebagai antioksidan, salah satu fungsi vitamin E ialah melindungi sel saraf dan otot daripada radikal bebas.  Kekurangan vitamin E boleh menyebabkan sel-sel ini lebih terdedah kepada kerosakan.  Ciri utamanya ialah otot menjadi lemah dan lembik.


2. Masalah Penglihatan 

Vitamin E termasuk antioksidan kuat yang melindungi berbagai sel tubuh, tidak terkecuali sel mata. Jika seseorang mengalami defisiensi vitamin E yang parah, sel-sel penyusun mata berisiko lebih tinggi mengalami kerusakan akibat radikal bebas.

Sel-sel penerima cahaya yang terdapat pada retina lama-kelamaan juga dapat menjadi lemah. Bila kondisi ini sudah sangat parah dan tidak segera ditangani, penderita dapat mengalami gangguan penglihatan atau bahkan boleh menjadi buta.



3. Sistem Imun Lemah 

Sifat antioksidan vitamin E juga melindungi sel imun daripada kesan radikal bebas.  Jika pengambilan vitamin E anda tidak mencukupi, sel-sel imun anda tidak mempunyai perlindungan yang mencukupi supaya mereka terdedah kepada gangguan.

Satu kajian dalam jurnal Aging and Disease menyatakan bahawa kekurangan vitamin E boleh mengurangkan fungsi beberapa sel dalam sistem imun, terutamanya pada orang tua.  Akibatnya, risiko jangkitan menjadi lebih tinggi.


4. Penyakit jantung koronari

Akibat kekurangan vitamin E yang lain, ia boleh menyebabkan penyakit jantung koronari. Penyelidikan di Institut Kesihatan Kebangsaan menyatakan bahawa vitamin E boleh membantu mencegah atau melambatkan penyakit jantung koronari.  Oleh itu, kekurangan vitamin E boleh meningkatkan risiko penyakit jantung koronari.

Kandungan vitamin E juga dikatakan dapat menghalang pengoksidaan kolesterol jahat atau LDL. Selain itu, vitamin E juga dapat membantu mencegah pembentukan darah beku yang boleh menyebabkan serangan jantung secara tiba-tiba.



5. Demensia Atau Nyanyuk

Demensia adalah sindrom kemerosotan fungsi otak disebabkan kerosakkan secara berperingkat. Ia juga merujuk kepada kemerosotan keupayaan kemahiran berfikir dan menganalisa serta boleh mengganggu aktiviti kehidupan harian yang biasa.
Demensia adalah kemerosotan dalam fungsi kognitif disebabkan kecederaan atau penyakit otak melebihi apa yang dijangkakan dalam proses penuaan biasa. tak a


Sumber lain yang mengandungi Vitamin E 
  • Minyak sayuran 
  • Sayuran berdaun hijau gelap 
  • Kekacang
  • Biji-bijian dan semua bijirin. 
  • Beras perang 
  • Jagung 
  • Telur 
  • Rumpai laut 
  • Susu 
  • Oat 
  • Kacang soya 
  • Ubi kentang 
  • Gandum 




Cara Atasinya Kekurangan Vitamin E Dengan Vita-E Complex Shaklee

Keistimewaan 1 Kapsul Vita-E Complex Shaklee

1. 400IU
Vitamin E dari sumber semula jadi daripada minyak kacang soya dalam bentuk D-alfa-tokoferol, yang merupakan bentuk aktif biologi vitamin E dan lebih mudah diserap dalam tubuh.
2. 65mcg
Selenium untuk melengkapi aktiviti vitamin E bagi memberi fungsi optimum.
3. 38mg
Ekstrak Biji Anggur, mengandungi proantosianidin, sebatian yang mempunyai kandungan antioksidan yang bagus.



25 Kebaikan Vita-E Complex Shaklee

1. Mencegah penyakit jantung
2. Memperbaiki peredaran darah
3. Memelihara pembekuan darah
4. Menguatkan dinding kapilari
5. Mengurangkan tekanan darah
6. Meningkatkan metabolisme
7. Merendahkan kadar kolesterol
8. Melindungi struktur membran dari rosak
9. Mencegah penyakit katarak
10. Mengurangkan masalah kekejangan otot
11. Mengekalkan kesihatan saraf
12. Merapatkan dan menghangatkan hubungan intim suami isteri
13. Meningkatkan pengeluaran air mani dikalangan lelaki
14. Membantu dlm pengeluaran kuantiti sperma yg berkualiti
15. Membantu dalam masalah kesuburan
16. Mengurangkan risiko kanser prostat
17. Melambatkan penuaan
18. Membantu menjaga kualiti sel kulit
19. Membantu menghilangkan parut, jerawat, jeragat & tompok hitam
20. Membantu mengekalkan kesihatan kulit & rambut
21. Mencegah anemia
22. Memperlahankan perkembangan penyakit Alzheimer
23. Menghalang masalah keguguran bayi dlm kandungan
24. Mengekalkan struktur paru-paru, hati & sel darah merah
25. Membantu mengurangkan kesakitan akibat pre-menstrual






Info Perlu Ambil Tahu 

Khasiat 1 kg benih gandum, 500ml minyak safflower, 8 kg bayam dan 500g badam bersamaan dengan 1 kapsul Vita-E Complex Shaklee (400IU vitamin E semulajadi). Hanya 1 kapsul tu dah cukup sebagai supplemen harian kita.

Agak-agaknya kita larat ke nak telan 8kg bayam hari-hari? Badam lagi. Campur pulak dengan benih gandum. Takkan nak telan benda yang sama jer hari-hari? Semua tu jadi muak uolls. Kita ni bukan popaye. Ye kan? Dah tu kenape perlu susahkan diri lagi? Telan jer sebiji Vita-E Complex Shaklee sebelum tidur lagi mudah dan senang. 


Kesimpulan

Walaupun vitamin E penting untuk tubuh dan keperluannya mesti dipenuhi, vitamin E yang berlebihan boleh menyebabkan kesan sampingan yang agak berbahaya seperti keracunan.  Terutamanya jika Realfoodfam mengambil dos tinggi suplemen vitamin E, ia boleh menyebabkan sakit kepala, loya, pendarahan, keletihan dan kegagalan buah pinggang.

Untuk info berkaitan boleh tekan link di bawah



Post a Comment

0 Comments