Mengapa Covid-19 Cepat Merebak?


BERITA SEMASA 6 JULAI 2020

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata KKM masih menjalankan kajian mengenai wabak pandemik Covid-19 yang berpotensi untuk berubah sifat serta merebak lebih cepat berbanding sebelum ini, laporan wartawan Sinar Harian, Hazwan Mokhtar.

Penularan COVID-19 semakin pantas pada masa ini dengan ribuan kes dilaporkan setiap hari.

Baru-baru ini, Kementerian Kesihatan (KKM) mendedahkan kesilapan  yang sering dilakukan sekaligus menyumbang kepada penyebaran virus COVID-19.

Kesilapan tersebut adalah berkomunikasi tanpa pelitup muka antara individu rapat seperti rakan sepejabat, rakan karib dan ahli keluarga. 

Susulan itu, KKM mengingatkan kita agar sentiasa memakai pelitup muka bagi melindungi diri dan keluarga kita.

Setakat 10 Januari 2021, Malaysia mencatatkan 135,992 kes, mengatasi negara China yang mempunyai sekitar 87,536 kes sahaja.


Soalan Lazim.Covid19

Bagaimanakah novel coronavirus 2019 (COVID-19) merebak?

Cara penularan novel coronavirus COVID-19 daripada individu kepada melalui titisan dari hidung atau mulut yang tersebar apabila seseorang dengan COVID-19 batuk atau bersin. Titisan ini merentasi objek dan permukaan di sekelilingnya. Orang lain kemudian mendapat jangkitan COVID-19 dengan menyentuh objek atau permukaan ini, kemudian menyentuh mata, hidung atau mulutnya. Sesorang itu juga boleh dijangkiti COVID-19 jika mereka berada dekat dengan pesakit COVID-19 yang batuk atau bersin atau melepaskan titisan. Itulah sebabnya penting untuk mengekalkan jarak lebih dari 1 meter (3 kaki) dari orang yang sakit. KKM kini sedang mengawasi perkembangan jangkitan ini dan situasi sentiasa berubah dan akan mengemaskini maklumat penyakit ini dalam laman sesawang KKM dari semasa ke semasa. Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa berwaspada dan mengamalkan kebersihan diri yang baik.

Powered by kpisoft

KUATKAN SIATEM IMUN DENGAN VITAMIN C SHAKLEE SEMULAJADI DAN HALAL


Jadi, sekiranya anda mahukan Vitamin C yang natural dan benar-benar bermanfaat untuk seisi keluarga, maka Vitamin C Shaklee adalah pilihan yang paling tepat sekali!

Untuk Pertanyaan dan Order 👇
ORDER SHAKLEE

Kenali Kak Shida di sini 👇
KAK SHIDA N TEAM INDAH LEGACY

 


Post a Comment

0 Comments