Jenis Makanan Yang Mengandungi Vitamin C | Shida Rahmat

Vitamin C merupakan asas nutrien yang penting di dalam tubuh badan manusia. VITAMIN C sangat diperlukan untuk tubuh badan kita. Bahkan ia mampu membuatkan kulit anda cantik dan awek muda. Ia boleh didapati dalam buah-buahan Buah-buahan seperti jambu batu, betik, kiwi dan strawberi mempunyai kandungan vitamin c yang sangat tinggi.

JAMBU BATU 
Jambu batu merupakan antara buah yang paling tinggi kandungan vitamin C. Setiap cawan jambu batu mengandungi hampir 377mg vitamin C, iaitu sekitar 4-5 kali ganda lebih banyak berbanding buah oren!
Bukan itu saja, pengambilan sebiji buah jambu batu sehari saja telah melengkapkan hingga 140% keperluan vitamin C harian. Hebat kan?


BETIK 
Selain melawaskan, betik juga ada banyak kelebihan tersendiri seperti membantu mencerahkan kulit dan menguatkan tulang.
Satu cawan betik boleh memberikan kebaikan vitamin C sebanyak 88.3mg.


STRAWBERI
Khasiat mineral lain di dalam strawberi mampu meningkatkan kesihatan jantung, mengawal kandungan gula dalam darah serta mengurangkan tekanan darah tinggi.
Vitamin C yang terkandung di dalamnya juga cukup banyak, iaitu sekitar 84.7mg secawan.


KIWI
2 biji buah kiwi pula mempunyai vitamin C sehingga 137.2mg. Ia juga padat dengan mineral seperti kalium (potassium) dan kuprum (copper).
Satu kajian terkini juga mendapati kiwi mampu melancarkan sistem penghadaman serta meningkatkan kesihatan jantung dengan mengurangkan kandungan lemak dalam darah.
Bukan sahaja rendah kalori, malah kaya dengan vitamin C!
Dengan hanya 30 kalori secawan, ia mampu memberikan kebaikan vitamin C sebanyak 132mg.


VITAMIN C SHAKLEE
Merupakan vitamin yang tidak asing lagi dikalangan rakyat Malaysia. Sustained Release Vita-C Plus adalah produk semula jadi yang berasal dari ekstrak jagung yang sesuai untuk mereka yang mempunyai perut sensitif. Ini mempunyai sistem pelepasan berperingkat yang memberikan 500mg vitamin C dalam jangka masa lima jam untuk meningkatkan penggunaan dan mengurangkan pembaziran vitamin C. 


AKIBAT KEKURANGAN VITAMIN C DALAM TUBUH BADAN
Kekurangan vitamin C ini boleh membawa kepada beberapa masalah kesihatan seperti anemia, keletihan, kelesuan, pendarahan secara tiba-tiba, sakit pada anggota badan terutama pada bahagian kaki, bengkak di beberapa bahagian badan, risiko kehilangan gigi serta ulser gusi.

Bila kekurangan vitamin c, lama kelamaan akan menyebabkan kolagen baru tidak dapat dibentuk, seterusnya menyebabkan pelbagai tisu dalam badan mula pecah lalu proses pembaikan tisu badan boleh terjejas.

Jika keadaan di atas berterusan ditambah pula kekurangan vitamin C yang semakin kronik, ia boleh membawa kepada penyakit SKURVI. 
Rujuk di sini 👇


Oleh itu, bagi melawan virus Covid-19 yang melanda dunia sekarang ini, tidak cukup hanya melakukan langkah keselamatan dari luar, penjagaan dalaman tubuh juga amat penting untuk diberi perhatian. Selain dari mengamalkan ‘physical distancing‘, menjaga ketahanan tubuh badan juga terbukti dapat membantu melawan serangan Covid19 dengan cara meningkatkan siatem imunisasi badan.

Menjaga sistem kekebalan tubuh badan dapat dilakukan dengan berbagai cara. Salah satunya adalah dengan pengambilan vitamin C secara rutin dan konsisten. Vitamin C atau nama saintifiknya adalah asid askorbik adalah sejenis vitamin larut air. Kandungan antioksidan yang terdapat didalam vitamin C berfungsi untuk melindungi kerosakan sel dan dapat meningkatkan daya tahan tubuh.


PERLU TAHU 
Suplemen vitamin C mempunyai keburukan yang tersendiri buat mereka yang merokok, mengambil minuman beralkohol dan berkafein. Ia sebenarnya boleh mengganggu fungsi suplemen vitamin C itu sendiri.
Sains melaporkan bahawa sebatang rokok memusnahkan 25mg vitamin C. Selain itu tekanan, ubat-ubatan dan faktor-faktor persekitaran semuanya sangat merosakkan tubuh dan vitamin ini.



Jadi, sekiranya anda mahukan Vitamin C yang natural dan benar-benar bermanfaat untuk seisi keluarga, maka Vitamin C Shaklee adalah pilihan yang paling tepat sekali!

Untuk Pertanyaan dan Order 👇
ORDER SHAKLEE

Kenali Kak Shida di sini 👇
KAK SHIDA N TEAM INDAH LEGACY






Post a Comment

0 Comments