Cara menghilangkan stress di kalangan guru


MASALAH mental dalam kalangan masyarakat sememangnya cukup membimbangkan mutakhir ini.
Kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendedahkan tekanan perasaan berpotensi menggantikan penyakit kardiovaskular sehingga menyebabkan ketidakmampuan seseorang untuk bekerja.
Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2015 pula mendedahkan 29.2 peratus atau lebih kurang 4.2 juta rakyat Malaysia yang berusia 16 tahun ke atas menghidap pelbagai masalah mental.
Jumlah tersebut amat membimbangkan kerana berlakunya peningkatan sebanyak 11.2 peratus berbanding tahun 2006.
Berdasarkan kes-kes yang dilaporkan, kita harus menerima hakikat bahawa masyarakat kini berdepan dengan pelbagai jenis tekanan sehingga menyebabkan mereka gagal mengawal tingkah laku dan bertindak di luar batasan.
Guru merupakan antara kerjaya yang paling stress di Malaysia. Kajian yang di lakukan 8 tahun lalu oleh pengkaji menunjukan 71% guru di Kuala Lumpur dan Selangor mengalami stress.
MENGAPA GURU-GURU STRESS ? PENDAPAT DI BAWAH SAYA AMBIL DARI KOMEN-KOMEN DI FACEBOOK
Mana tak stress…hari yg dikatakan CUTI, dipanggil kerja….utk naikkan nama sekolah dan pentadbir..terutama sekolah2 dibandar… MOHD NAZIF ARIFFIN
Stress kdg sbb karenah pentadbir..dan pelajar yg menguji tahap kesabaran tp kita kena tahan sabar.. ALIZAH SHA’ARI
Kesian cikgu..telampau tinggi beban kerja hakiki dan bukan hakiki. Masalah anak murid, masalah diorang juga. Tp masalah diorang siapa yg nampak? Ada yg nampak tp pura2 buta. Nampak mcm best saja kerja half day, tiadalah tu half day. Terbawa juga sampai weekend. Byk betul program sekolah. Nampak takwim tahunan macam ok saja, tp hakikatnya murid bergaduh sesama murid pun cukup buat cikgu tekanan. Mana lagi melayan parents yang mau anak dia dapat semua straight As? Asyik setel masalah murid , masalah sendiri sampai jadi “kanser”. Asyik dengan mcm2 program pembangunan murid tp tidak sedar program2 yg telampau byk menghasilkan pula generasi sakit mental. Anak sendiri tidak terurus. Sampai rumah gaduh sama laki. Mama di kampung cuti semester baru dapat jumpa. Tolonglah bagi sikit ruang untuk cikgu2 bernafas.. Jangan kikis tenaga cikgu sampai habis segala isi dan segala tulang cikgu pun diratah. .. MULAN SANDIEGO
Ya..trlalu byk nk bt perubahan scr drastik..serentak..cgu stress ibu bapa pening anak2 blur.. x fhm dgn sistem pndidikan skrg ni…dlu pn blmbak jgk org berjaya..jd pm 2 kali jd mb 2 kali 😂 .. NORA KAMARUDDIN
Terlalu stres dgn bebanan kerja dan hidup berjauhan dgn anak dan family.. Buka setahun dua tp 5-10 tahun pum masih ada lg yg hidup berjauhan.. anak da besar panjang masuk skolah menengah tp ayah xkenal sb nun jauh di borneo bertugas. Ini bukan stres tp extremely stress… !!!!’ …. PARK DEO
Cara menghilangkan stress agar tidak menjadi lebih parah hingga boleh menyebabkan kemurungan dan sering bersendirian ialah DENGAN B COMPLEX SHAKLEE DAN OSTEMATRIX.

PicsArt_09-20-10.08.15
1. OsteMatrix
Pakar kesihatan percaya migrain berpunca dari salur darah di dalam kepala yang mengembang kemudian menguncup secara mengejut. OsteMatrix mengandungi magnesium yang mustahak membantu mengelak pembuluh darah di kepala menjadi kejang.
Kajian juga membuktikan magnesium mengurangkan sakit kepala atau migrain, dan mengurangkan kekerapan ia berlaku. Ostematrix juga membantu tidur dengan lena dan tenang.
2. B-Complex
Punca migrain termasuklah stress dan hormon tidak seimbang. Vitamin B-Complex berfungsi menstabilkan hormon dalam badan. Ia juga merangsang mood gembira dan baik.
Oleh itu hormon akan stabil dan stress dapat dielakkan, maka migrain turut sama berkurangan. Vitamin B2 dan B6 terbukti mampu mengurangkan masalah sakit kepala, mengelak daripada berulang terlalu kerap.

‘No drugs first’
CONTACT ME FOR SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR DESCRIPTION
ID 1175197
Whatsap:  http://www.wasap.my/60197297176
FREE CONSULTATION BEST PRICE and BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE !!


Post a Comment

0 Comments