Tips Penjagaan Mata Yang Perlu Diketahui



Mata adalah salah satu organ yang paling penting dalam badan. Namun masih ramai yang tidak mengetahui anatomi mata dan cara menjaganya dengan betul.

Tips Penjagaan Mata Yang Perlu Diketahui 
Pemakanan Sayuran Dan Buahan
Untuk tips yang pertama ni memang semua pun dah tahu.Tapi untuk menjelaskannya lagi. Saya terangkan serba sedikit. 
Sayuran dan buahan seperti brokoli, lobak, tomato anggur, aprikot dan sebagainya sangat baik untuk kesihatan mata.

Kenapa? Ini kerana Lutein dan Zeaxanthin merupakan pigmen semulajadi yang terdapat dalam sayur-sayuran hijau, buah-buahan, jagung dan kuning telur di mana ia memberi warna kepada bahan-bahan tersebut.

Ia membekalkan nutrisi pada mata dengan bertindak sebagai antioksida yang menghalang daripada radikal bebas yang berbahaya.


Pemakaian Cermin Mata Hitam 
Tips kedua berkaitan melindungi mata. Matahari pagi baik untuk kesihatan. Namun sinaran matahari pada waktu tengah hari boleh memancarkan sinaran ultraungu yang lebih kuat.

Seperti telah dijelaskan sebelumnya, cermin mata hitam berperanan penting dalam mencegah penyakit mata akibat sinaran matahari. 
Katarak adalah gangguan yang menyebabkan penglihatan menjadi kabur atau kabur.  Keadaan ini secara amnya dialami oleh warga emas, namun tidak bermakna keadaan ini tidak boleh dialami oleh golongan yang lebih muda.

Cahaya ultraungu ini boleh menembusi kornea dan merosakkan kanta mata dan retina, menyebabkan katarak. Penghidap katarak juga boleh mengalami gejala berupa penglihatan berganda, kepekaan melihat cahaya, dan sukar melihat dengan jelas pada waktu malam.



Pengambilan Carotomax Shaklee 
Tips ketiga pula adalah yang paling mudah sebab tak perlu pegi kedai beli sayuran dan buahan yang belum tentu kita ada masa nak masak dan makan.

Pengambilan Carotomax Shaklee sangat sesuai. Saya kongsikan sedikit infonya di sini juga ... Carotomax



KEBAIKAN 6 JENIS KAROTENA DI DALAM SETIAP KAPSUL CAROTOMAX SHAKLEE

1) Alpha Carotene - Menjaga kesihatan mata, menghalang degenerasi penglihatan dan membantu dalam penglihatan malam

2) Beta Carotene - Memperbaiki kulit, mempertingkatkan sistem imun badan serta mempercepatkan pemulihan luka

3) Astaxanthin - Pigment di dalam alga dan fitoplankton memberikan warna merah jambu kepada ikan salmon. Namun Shaklee telah menuai astaxanthin daripada mikro alga laut iaitu sumber yang tulen dan potent. Ia membantu dalam melindungi daripada kerosakan akibat oksidasi kolesterol LDL

4) Lycopene - Bersifat antioksidan dan menghalang penuaan organ. Ia juga membantu mengurangkan penyakit kelenjar prostat serta meningkatkan kesihatan jantung, serviks dan menguatkan sistem imun badan

5) Lutein - Membantu untuk menyekat katarak, glaukoma serta AMD iaitu Age Related Macular Disease atau Penyakit Makular Berkaitan Umur

6) Zeaxanthin - Melindungi mata dan menuras cahaya gelombang biru pendek berbahaya. Ia juga membantu mengurangkan risiko kanser payudara dan ovari termasuklah serviks


NAK BORAK-BORAK DAN NAK ORDER PRODUK SHAKLEE BOLEH TEKAN PADA GAMBAR




Post a Comment

6 Comments

Airis said…
Dulu pernah juga try amik Shaklee caratomax nih. Memang bagus untuk kesihatan mata. Skrg dah makin rabun mybe kena ambil semula nampaknya.
nettyahhiyer said…
Sekarang ni hari-hari mengadap komputer.. mata memang dah rabun.. bergandalah rabunnya. Bagus ada produk yang membantu macam ni.
Menarik tips penjagaan mata nih! boleh cuba sebab mata sy pun kuat rabunnye hehehe
shidarahmat said…
@Airis
nutrisi dah kurang sangat dah tu .. makan sayur sajer pun dah tak boleh tampung ..eee
shidarahmat said…
@nettyahhiyer
sama dah ni ... kena amik vitamin bagi kurangkan rabun